משפטנים: "תקנות התעבורה החדשות דווקא מעודדות את הקטל בכבישים. כל מטרתן היא להשית מסי עתק על האזרח" - בימים האחרונים יצא משרד התחבורה בפרסומים נרחבים, ובהם הסביר כיצד הוא הולך להילחם בעברייני התנועה, ולהפחית את הקטל בדרכים. לא רק שפורסמו תקנות חדשות לקנסות ולזימונים למשפט, אלא שהמשטרה גם התגאתה בהצבת ניידות דמה להרתעת נהגים מביצוע עבירות.

עו"ד עפר חורש. צילום: ברוך בן יצחק
עו"ד עפר חורש. צילום: ברוך בן יצחק

 

אלא שעוה"ד עופר חורש, העוסק שנים רבות בדיני תעבורה, מבחין דווקא במגמה הפוכה מאחורי התקנות החדשות. לדבריו, לא רק שהן לא יפחיתו את הקטל בדרכים, אלא שלמעשה הן צפויות אף להגביר אותו. לדברי עוה"ד חורש, התקנות החדשות מכפילות ולפעמים משלשות את הקנסות על עבירות התנועה, ומעלות במקביל את רף העבירה המחייב הבאה לדין. "כלומר, התקנות מרשות לנהגים להגדיל את חומרת העבירה, מבלי להסתכן בהעמדה לדין" אומר עו"ד חורש.

לדבריו, קנסות לא מדאיגים את ציבור הנהגים. "קנסות הם לא דבר נעים, אף אחד לא אוהב לשלם מאות ואלפי שקלים קנס – אבל אלה לא העונשים שמרתיעים נהג מלעבור על החוק. מה שמרתיע נהגים הוא שרישיון הנהיגה שלהם יישלל, שהם יועמדו לדין, שיוגש נגדם כתב אישום, ושרכבם יוחרם.

אלה צעדים הרתעתיים באמת, והצעדים הללו לא רק שלא הוגברו, אלא הופחתו – ולמעשה, ניתן כיום לנהוג במהירות גבוהה יותר מאי פעם – ובכל זאת לא לעמוד בסכנה של שלילת רישיון מיידית" דברי עוה"ד חורש.

לדבריו, פרסום התקנות החדשות חמור במיוחד, מפני שהוא מגיע על רקע מספר שיא של הרוגים בתאונות דרכים ב-2016, ומפני שהן מעודדות נהגים לנהוג בפראות, בין השאר בכבישים אדומים – ולהסתכן בקנס בלבד.

"קנסות ללא משפט הם מס לכל דבר – וזו הרי מטרת התקנות הללו - להעשיר את קופת המדינה! במדינת ישראל אפשר לשלש מסים ואיש לא פוצה פה ומצפצף, ועוד מנסים להגיד לנו שזה במסגרת המלחמה בקטל בדרכים. זו ציניות שאין כדוגמתה. אין פה מלחמה, ואין פה הרתעה. יש פה ניסיון להכפיל את הגבייה מהציבור, ושההרוגים והפצועים בכביש ימותו" דברי עו"ד חורש.