"כך נראית ציונות בשנת 2017" - 4 רפתות חדשות ומכון חליבה משותף נחנכו במושב עידן שבערבה התיכונה. מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב: "הרבה שנים לא הוקמה רפת בערבה והיום אנחנו חונכים כאן לא פחות מארבע רפתות חדשות, ולצדן גם מכון חליבה משותף. אני גאה היום להיות במושב עידן, יחד עם כל העוסקים במלאכה. לאחר לא מעט קשיים בדרך, הצלחנו להגיע לרגע הנכסף הזה. כך נראית ציונות בשנת 2017"

כלים
צילום: אלכס ליבק
צילום: אלכס ליבק

 

בסיומו של תהליך שארך 5 שנים, חנכו בימים האחרונים משפחות אלוני, בוקס, אביגד ומזרחי מהמושב עידן, ארבע רפתות חדשות, וכן מכון חליבה משותף, שפותח ע"י חברת אפימיליק. הקומפלקס כולו נבנה בהשקעה של כ- 5 מיליון ₪, על שטח כולל של כ- 20 דונם שהקצה המושב לכל בעלי המכסות יחד. בשלב הראשון מונות ארבע הרפתות יחד 150 חולבות ובהמשך צפוי מספרן לעלות ל- 200.

ביום חמישי ה- 30.3.17 נחנך המתחם בטקס חגיגי במעמד מיכל קראוס - מנכ"לית מועצת החלב וחה"כ חיים ילין (יש עתיד) ובהשתתפות מאיר צור – מזכ"ל תנועת המושבים, אייל בלום – ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, ואביתר דותן – יו"ר ארגון מגדלי הבקר.

הקמת הרפתות החדשות במושב עידן מגיעה לאחר 3 שנים שבהן לא הוקמה רפת חדשה בערבה ולאחר שבשנים האחרונות נסגרו רפתות משפחתיות ברחבי הארץ, בשל אי כדאיות כלכלית ורפתות רבות התאחדו בכדי להתמודד ביעילות עם התייקרות התשומות והמשאבים. נציגי המשפחות מסרו כי כל רפת תפעל באופן עצמאי ומכון החליבה, המכיל 18 חולבות בכל סבב חליבה, יהיה משותף לכל ארבעת המשקים.

מושב עידן הינו הצפוני בין מושבי הערבה התיכונה והוא מושב חילוני-חקלאי שהוקם על ידי משפחות אנגלו-סקסיות בשנת 1980. כיום מונה המושב 80 משפחות מתוכן רק אחת היא משפחה שהייתה בין מייסדי היישוב. מרבית תושבי המושב מתפרנסים מתיירות וחקלאות.

אזור הערבה התיכונה מאופיין בדרך כלל בחקלאות צמחית בעיקר ובעלי הרפתות החדשות מציינים כי גם עבורם מדובר בשינוי משמעותי, שידרוש הסתגלות: "הרפתות הקרובות ביותר באזור שלנו נמצאות מדרום לנו בפארן ובקלי"ה מצפון. גם עבורנו, שעוסקים כל השנים בגידול ירקות, מדובר בדרך חדשה. בשבועות הקרובים יותקנו ברפתות מערכות צינון מותאמות, בכדי להבטיח את רווחת הפרות, שנרכשו ממשק עמוס שביט בכפר ויתקין, מטללי שדה, ממשק גולדמן ומשק עדי לוי בבאר טוביה ומנווה חריף, בתנאי האקלים החם שלנו".