תלונה נגד המשטרה: "המשטרה עיכבה שלא כדין 40 נהגים ערבים למשך יותר מ-5 שעות – החרימה את מפתחות רכבם, ופיברקה פרטים בדו"חותיה".

כלים
עו"ד חנה דוד. צילום: מירי נחמיאס
עו"ד חנה דוד. צילום: מירי נחמיאס

בקשה להחזרת רכב שהושבת על ידי המשטרה הוגשה לביהמ"ש לתעבורה. העיכוב הלא חוקי צולם בוידיאו ניידת משטרה עצרה לפני כשבוע לבדיקה 40 כלי רכב מסחריים במחסום מודיעין, בכולם נהגים ערבים ישראלים תושבי מזרח ירושלים. האמתלה לעיכוב הייתה – בדיקת תקינות כלי הרכב. עוה"ד חנה דוד, המייצגת את מעסיקו של אחד הנהגים, קיבלה לידיה סרטון וידאו המנציח את עיכוב הנהגים.

לדבריה, ניתן לראות ששוטרי משטרת מודיעין פועלים בניגוד חמור לחוק, תוך פגיעה גסה בזכויותיהם. עוה"ד דוד טענה בבקשה שהוגשה לביהמ"ש שהשוטרים פיברקו את שעת עיכוב הנהגים, ואת מקום עיכובם  - ביודעם שהחוק לא מתיר עיכוב כה ממושך. 

מעדות הנהגים עולה כי השוטר במקום נטל מהם את הרשיונות  - וביקש מהם לנסוע אחריו לתחנת המשטרה, מבלי לעדכנם אפילו מהי הסיבה לכך. בהגיעם לכביש הראשי הסמוך לתחנת המשטרה במודיעין אספו השוטרים במקום את מפתחות הרכב מידי כל הנהגים – וכפו עליהם המתנה ארוכה לבואו של בוחן התנועה.

"היו נהגים שהמתינו במקום, בתוך הרכב, או מחוצה לו, כשלוש שעות, והיו מי שהמתינו אף 5-6 שעות – בלי מזגן" טוענת עו"ד דוד. לדבריה, אסור לשוטר לעכב אזרח ליותר מ-3 שעות ללא אישור ממונה ובכל מקרה העיכוב צריך להיות לזמן המינימלי ביותר, מאחר ומדובר בהגבלת חירותו של אדם. מעבר ל-3 שעות יש לעצור את האזרח וליידע אותו מדוע הוא עצור.

עוה"ד דוד, ששימשה בעברה כשוטרת – מעידה כי נוהל בדיקת תקינות כלי רכב במשטרת ישראל שונה לגמרי. על פי נוהל זה הבוחן והשוטרים המתלווים אליו, מורידים רכב בודד מהכביש, בודקים אותו, משלחים אותו לדרכו, ורק אז תרים ומעכבים רכב נוסף לבדיקה – ובכך נמנעת הפגיעה הקשה בזכות התנועה של הנהגים הנבדקים. לדבריה, הפעולה של הורדה סיטונאית של רכבים מסחריים תוך כדי יום עבודה ועיכובם לחצי יום, היא חסרת תקדים,

מנוגדת לחוק – ומזכירה את ימי הממשל הצבאי שהיה נהוג ביישוב הערבי בישראל בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת. כתוצאה מהעיכוב ומהורדת כלי הרכב מהכביש – הוגשה לביהמ"ש לתעבורה בירושלים בקשה להחזרת רכב שהושבת. הבקשה הוגשה ע"י חברה שרכבה הורד מהכביש לחודש שלם בשל ליקויים. שופט ביהמ"ש לתעבורה דן בבקשתה  - והחזיר את רכבה לכביש.

הבקשה השנייה היא בקשה להישפט ולבטל את הדו"ח הכספי שהוטל על נהג – מוגשת בימים אלו על ידי בעל עסק לשיווק ירקות לבתי מלון, באמצעות עוה"ד דוד והדיון בה יתקיים בהמשך. בנוסף, בעל החברה שוקל להגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה, לאחר שבעקבות עיכוב הנהג שלו הוא נאלץ להתמודד עם לקוחות מאוכזבים שהמתינו שעות לסחורה, ואף לזרוק את הסחורה שברכבו לאחר שזו לא הייתה ראויה להמשך העברתה.