שלי יחימוביץ' עתרה לביהמ"ש המחוזי בת"א בבקשה לבטל את ההחלטה להציב קלפיות במקומות העבודה ו"קלפיות נודדות": יחימוביץ': "הקלפיות במקומות העבודה מהוות כר להפעלת לחצים ואיומים כלפי ראשי וועדים ועובדים; כדי להבטיח בחירות דמוקרטיות יש לאפשר לבוחרים להצביע בקלפיות ניטרליות.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

כל שאני מבקשת הוא שהעובדים יצביעו על פי צוו מצפונם ורחשי ליבם" בעתירה שהוגשה הבוקר לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, באמצעות עורכי הדין איתן לירז, איתן ברוש ורועי גוט, ממשרד איתן לירז ושות', (אשר זכה בשבוע שעבר בניצחון גורף בעתירה שבקשה למנוע את התמודדותה של יחימוביץ' לראשות ההסתדרות), מבקשת יחימוביץ' להורות על ביטול ההחלטה להציב קלפיות במקומות העבודה ו"קלפיות נודדות" במסגרת הבחירות למוסדות ההסתדרות ונעמ"ת ובכלל זה לתפקיד יו"ר ההסתדרות.

יחד עם העתירה, הוגשה גם בקשה לצווי מניעה כנגד ההסתדרות, וכנגד העומד בראשה, מר אבי ניסנקורן – במטרה "שלא לאפשר להסתדרות לבצע פעולות שיגרמו לנזק בלתי הפיך לטוהר הבחירות".

בנוסף, היא מבקשת להורות כי המספר הכולל של חברי וועדות הקלפי, המספר הכולל של יושבי הראש של וועדות הקלפי, ומספר הנציגים במרכז הלוגיסטי שאליו יועברו הקלפיות לצורך ספירתן - ייקבע באופן שמחציתם (50%) יהיו מטעמה - כיום המצב הוא שלניסנקורן מוקצה מספר נציגים הגדול פי עשרה (!!!) מהמספר המוקצה ליחימוביץ'. עם הגשת העתירה מסרה יחימוביץ': "כל הפעילות וההיערכות לבחירות מכוונת כדי לשמר את מעמדו ולהנציח את כהונתו של יו"ר ההסתדרות הנוכחי, אשר ממילא קיבל את התפקיד בירושה מעופר עיני מבלי שנבחר מעולם. אנחנו רוצים להבטיח קיומן של בחירות דמוקרטיות, שישקפו את רצונם האמיתי של חברי ההסתדרות מבלי שמפקחים עליהם ומפחידים אותם. השיטה הנוכחית נועדה לפקח מקרוב על הבחירה האישית של בעלי זכות הבחירה. גם ה"קלפיות הנודדות" הפכו כר פורה לזיופים והטיות, ואין עליהן ולו פיקוח מינימאלי. אם יו"ר ההסתדרות בטוח במעמדו בקרב חברי ההסתדרות אין לו סיבה להתנגד לעתירה, שבסה"כ מבקשת להבטיח בחירות דמוקרטיות והוגנות". העתירה מפרטת את מסכת הלחצים המופעלים על עובדים, אך בעיקר חושפת דווקא את מנגנון הלחצים שמפעיל המנגנון ההסתדרותי על ועדי העובדים. "התלות של ועדי העובדים במנגנון ההסתדרותי גבוהה ביותר. הם תלויים בהסתדרות לצורך הכרזה על סכסוך עבודה, לצורך דמי שביתה, לצורך סגירת הסכמים קיבוציים כאלה ואחרים, לצורך מימון סיוע משפטי, ועוד ועוד. בפועל, יו"ר ועד אשר אינו מקבל את גיבוי ההסתדרות עשוי למצוא עצמו מתקשה לפעול למען העובדים שבחרו בו. בהיעדר קריטריונים לגיבוי של ההסתדרות למאבק כזה או אחר, תלויים הוועדים לעיתים קרובות ב"רצונו הטוב" של העומד בראשה, בבחינת "טובה" שהיו"ר מעניק לועדים הסרים למרותו.

גם הסנקציות האישיות שיש בידי המנגנון להטיל על יו"ר ועד הן רבות וקשות, לרבות הדחה מהועד (או לחילופין, כתגמול, הארכת כהונה בלא בחירות)". העתירה מתייחסת בהרחבה לעניין הקלפיות במקומות העבודה ו"הקלפיות הנודדות": "משמעות החלטה בעניין השימוש בקלפיות במקומות עבודה ובקלפיות ניידות – ככל שתישאר על כנה – הינה פגיעה אנושה בהליך הבחירות ובטוהר הבחירות שיתקיימו בחודש מאי השנה..."

"השימוש הנרחב אותו עושה ההסתדרות בקלפיות הניידות, מהווה כר פורה למעשי שחיתות ולהטיית בחירות, במיוחד במקום שבו ההסתדרות, המארגנת את הבחירות, נשלטת ע"י אחד משני המתמודדים בהן, הוא היו"ר המכהן מר אבי ניסנקורן. " בהמשך העתירה נכתב: "הפעולות שמבצעת ההסתדרות על מנת לסייע ליו"ר הנוכחי לשמר את מעמדו (אותה "מלכות" שקיבל בירושה), חורגות מכל אמת מידה מוסרית ומשפטית – ובית המשפט הנכבד יתבקש לגדוע דרך התנהלות זו, ולקבל עתירה זו שלפנינו, על מנת לאפשר קיומן של בחירות דמוקרטיות ושוויוניות בהסתדרות, ללא משוא פנים, וללא מורא." לעניין מספר חברי וועדות הקלפי והנציגים בספירת הקולות נכתב בעתירה: ....."לח"כ יחימוביץ יהיה ייצוג בהיקף של עד 8.9% מועדות הקלפי בלבד, היינו לכל היותר נציג אחד ב- 562 קלפיות (מתוך 2,106) בלבד. לעומת זאת, ליו"ר ההסתדרות המכהן, שכרת הסכמים קואליציוניים עם סיעות המהוות למעלה מ- 90% מוועידת ההסתדרות, עתידים להיות בהתאם 5,756 נציגים! הינו, בין שניים לשלושה נציגים בכל אחת מהקלפיות (כלומר בכ- 1,544 קלפיות עתיד מר ניסנקורן להציב את כלל חברי ועדת הקלפי ובאחרות שני נציגים מתוך השלושה)." ניתן לראיין את עו״ד איתן לירז המייצג את יחימוביץ : 054-4321144 מצורפים: העתירה והבקשה לצווי מניעה לפרטים – נעמה קציר 0507290048