יצירה תיאטרונית חדשה מאת אפרת שטינלאוף, העוסקת בקשר בין מערכת החינוך לחירות המחשבה. חוזרים אל ספסל הלימודים ביצירה המתרחשת בתוך כיתה ומזמינה את הקהל לטעימה מטלטלת מיום בחייהם של תלמידי תיכון

כלים
צילום: רונן גולדמן
צילום: רונן גולדמן

 

"רק בהצבעה!" היא יצירה תיאטרונית חדשה המתרחשת בכיתה ומזמינה את הקהל לחזור אל ספסל הלימודים, לחוות ולתהות לגבי העומס, התכנים והשיטה. בפרק זמן של שעה ורבע חווה הקהל טעימה ממערכת שעות דחוסה של 8 שיעורים, המייצגת יום במערכת החינוך. השחקניות מגלמות מורות המלמדות תכנים הלקוחים מתוך חומרי הלימוד בתיכון. המפגש של קהל מבוגר עם מסגרת בית הספר מייצר רגעים מורכבים, מרגשים ומצחיקים. היצירה עולה לאחר תחקיר שנמשך למעלה משנה וכלל איסוף חומרי לימוד וצפייה בשיעורים בכיתות ברחבי הארץ. המופע הוא תגובה אמנותית להתרחשויות בשנה החולפת, בהן היו ניסיונות של שרים בממשלה להתערב בתכני הלימוד, והוא מעלה שאלות בנוגע לקשר בין הנלמד בבית הספר לבין עיצוב התלמידים כאזרחים בישראל. זוהי יצירה תלוית מקום, השואבת את המבנה והמרכיבים האמנותיים מהדיאלוג עם המקום בו היא מתרחשת. ביצירה משתתפת קבוצת נשים, יוצרות שותפות, שלכל אחת מהן קשר למערכת החינוך - כאם, כמורה או כמורה לעתיד.

אפרת שטינלאוף, במאית: "כמורה לתיאטרון וכאמא לילדים, אני מצויה בדיאלוג תמידי עם מערכת החינוך. המורים עסוקים במשמעת לא פחות מלימוד תכנים. פרק זמן קצר מוקדש ללימוד, וחל' משמעותי מהשיעור עובר בהפרעות והסחות דעת. התלמידים משתעממים והמורים חסרי אונים, וברקע הצורך להספיק להעביר המון מידע. בתיכון, נדרשים התלמידים ללמוד רק מה שנחוץ לבחינות הבגרות ואינם מחוברים ללימוד ולהעמקת הידע שלהם ולא מעודדים אותם לפתח חשיבה ביקורתית. בנוסף, תהליכים חברתיים, כהקצנה של גזענות ושנאה כלפי קבוצות מסוימות בחברה, אינם מקבלים מענה כי לא נהוג לבטא קול שונה מהמקובל במערכת החינוך. זה מטריד ומדאיג אותי כאדם וכאזרחית במדינה.

המורים מעצבים את דור העתיד. הם אחראים על המשאב הכי חשוב בחברה ומתוגמלים במשכורות נמוכות. המורים מאשימים את התלמידים וההורים, התלמידים מאשימים את המורים, ההורים את המורים ואת מערכת החינוך. כולם שבויים במערכת שיעילותה מוטלת בספק ואי אפשר להאשים אף אחד מגורמים אלו. נראה שכולם עושים כמיטב יכולתם. כל כך הרבה השתנה מאז שאנחנו היינו תלמידים (אינטרנט, מחשבים ביתיים) אבל מערכת החינוך נשארה כשהייתה. מדוע? לא פעם אני נתקלת במצבי אבסורד, בקונפליקטים ובמצוקות אמיתיות של תלמידים ומורים, אותם אני רוצה 'להציף' באמצעים אמנותיים ולתת להם במה מול קהל בוגר".

אפרת שטינלאוף היא יוצרת עצמאית מזה 10 שנים. בין יצירותיה: "בתיאבון" - יצירה בימתית העוסקת בהפרעות אכילה, "סטארטאפ" - יצירה החוקרת את המרוץ להצלחה בעולם קפיטליסטי, "ראיתם את הכלב שלי?" - הצגה לילדים, "הבית זה מה שמפריד" - שהוצגה בפסטיבל עכו 2014, הפקות שהועלו בתיאטרון תמונע ותיאטרון הסימטה ועוד.

היוצרת חברה בעמותת אי״ב - ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון.

המופע פותח במסגרת מסלול שחקן יוצר-חוקר באוניברסיטת תל אביב.

היצירה תועלה בבית הספר הדמוקרטי הפתוח, רח' נועם 8, יפו

מחיר כרטיס 60 ₪

רכישת כרטיסים בטל' 054-2567148

ובאמצעות קמפיין מימון המון ב- Jumpstarter בקישור הבא:

https://www.jumpstarter.co.il/projects/1169

7-9.5.17 ימים ראשון עד שלישי בשעה 20:00

11.5.17 יום חמישי בשעה 20:00

בית הספר הדמוקרטי הפתוח, רח' נועם 8, יפו

יוצרות שותפות ומשתתפות: דנה אתגר, סיואר עואד, נתלי פינשטין, אורית זפרן, נטעלי בראואר