ח"כ שלח תוקף את ראש הממשלה: "אדוני ראש הממשלה במהלך המבצע פורסם שצה"ל משתמש בעשן כדי לגלות מנהרות אני מציע שתגויס לזה במערכה הבאה כי מה שראינו פה זה מסך עשן שאין שני לו.

חה"כ עפר שלח. צילום: אלעד גוטמן
חה"כ עפר שלח. צילום: אלעד גוטמן

"דו"ח המבקר לא עסק בנהלים טכניים, אלא במחדל ברור לכל אזרח: בנימין נתניהו, ראש הממשלה בחמש השנים שקדמו לצוק איתן, לא עשה דבר ממה שמתחייב מתפקידו כדי למנוע את המלחמה ולהכין את צהל למשימה שהוטחה עליו. כתוצאה מכך הידרדרנו למלחמה של 51 יום ללא הישגים, וחיילי צהל נשלחו למנהרות ללא הכשרה, אמצעים, תורת לחימה או תכנית סדורה, מחדל שעלה בדם." דבריו המלאים של שלח מתוך הדיון בועדת הביקורת המדינה: "שמונה שנים שאין לנו דף או שנים ועכשיו זה בדיון של שמונה חודשים, הצורך בתפיסת ביטחון לישראל לא נובע מהשינויים במזרח התיכון. הצורך בתפיסת ביטחון נובע מזה שבלי תפיסת ביטחון אנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים, ואם אנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים, אנחנו לא יודעים מה לעשות, וכשאנחנו לא יודעים מה לעשות, אנחנו מגיעים לניהול מערכה כושל. מי שהסכים 12 פעמים להפסקות אש, כולל, הפסקות אש לפני שנגענו במנהרה אחת בידיים הייתה ישראל ואילו חמאס פעם אחר פעם אמר לא להפסקות האש האלה, ומכיוון שאנחנו לא ידענו מה אנחנו רוצים נמשכה המלחמה הזאת 51 יום עם הישיגים מאוד נמוכים ומחירים דמים כבד.

דו"ח המבקר לא עסק בנהלים טכניים, אלא במחדל ברור לכל אזרח: בנימין נתניהו, ראש הממשלה בחמש השנים שקדמו לצוק איתן, לא עשה דבר ממה שמתחייב מתפקידו כדי למנוע את המלחמה ולהכין את צהל למשימה שהוטחה עליו. כתוצאה מכך הידרדרנו למלחמה של 51 יום ללא הישגים, וחיילי צהל נשלחו למנהרות ללא הכשרה, אמצעים, תורת לחימה או תכנית סדורה, מחדל שעלה בדם.

שלוש שנים חלפו, דבר לא תוקן בדרג המדיני: לא בפעולת הקבינט, לא במימוש אחריותו של ראש הממשלה להגדיר את יעדי המדינה ולוודא שהגורמים השונים, ובראשם צהל, מוכנים למלא את חלקם כדי שיושגו. מכל מחדליו של נתניהו, זה החמור מכולם, ושום מליצה לא תאפשר לא להתחמק ממנו"