יום העצמאות 2017 במוזאון הנגב - במוזאון הנגב לאמנות בבאר שבע, מוצגות בימים אלו התערוכות "מסעות" Journeys של דב הלר, ו"פירורי פחם"Flakes of Charcoal , של זוודיתו יוסף-סרי.

כלים
ב הלר, מתוך הסדרה שלמה המלך 1948, 2013, צבע תעשייתי על בד. צילום- ולדימיר נייחין
ב הלר, מתוך הסדרה שלמה המלך 1948, 2013, צבע תעשייתי על בד. צילום- ולדימיר נייחין

שני האמנים מציגים בדרכם האמנותית השונה, גם עבודות הקשורות ליום העצמאות, שמציעות פרשנות אישית נקודת מבט כאמנים וכמי שעלו ארצה בתקופות וממדינות שונות.

יום העצמאות, 2 במאי:

כניסה חופשית לתערוכות במתחם מוזאוני הנגב, בין 14:00-10:00

בתערוכה "מסעות" להקרבה של דור מלחמת יום העצמאות הקדיש דב הלר את הסדרה "שלמה המלך", סביב דמותו של לוחם פלמ"ח צעיר שנהרג בקרב עם הצבא המצרי "בבית אשל" סמוך לבאר שבע - אחד משלושת המצפים שהוקמו בנגב והופגז קשות בקרבות יום העצמאות עד שננטש.

זוודיתו יוסף-סרי מציגה בתערוכת היחיד "פירורי פחם" את עבודתה המסקרנת "מגילת העצמאות" עשויה מפחם, ובאמצעותה היא מציעה פרשנות אקטואלית-אישית למגילה,

ומעלה על הדעת את האוטופיה השוויונית שבמסמך היסוד של המדינה, לנוכח המציאות שחוות אוכלוסיות שונות בישראל. "העבודה מציעה את עקרונותיה של המדינה החדשה – כמופשטת. לצערי, העקרונות המצוינים במגילה אינם תקפים להמון גוונים בחברה ולכן אולי קריאה של המגילה כמופשטת תוכל ליצור שאיפות חדשות וחלום מחודש שמתאים לכל יושבי המדינה" מדגישה יוסף-סרי.

התערוכה של זווידתו יוסף-סרי המוצגת במוזאון הנגב, הינה תערוכת היחיד הראשונה לאמנית הצעירה והמבטיחה שמוצגת במוזאון זוודיתו (33) ילידת אתיופיה, מציגה עבודות מהשנתיים האחרונות וכאלו שיצרה במיוחד לרגל התערוכה. הן עשויות בטכניקת פחם מיוחדת שפיתחה ומוצגות בחלל המוזאון במצבים שונים. העבודה בפחם קושרת את יוסף-סרי לזהותה כאמנית, ולימי ילדותה באתיופיה והמסע המפרך לארץ ישראל. הפחם מייצג בין היתר, מוטיב של שינוי, את חווית המעבר מתרבות אחת לאחרת, ואת זיכרונות ריח הפחם שנצרבו בתודעת האמנית.

התערוכה "מסעות" של דב הלר, (80), מציגה אוסף עבודות של למעלה מ 70 ציורים והדפסים, שיצר הלר ב- 25 השנים האחרונות ומיצב חדש שיצר לרגל התערוכה שמוקדש לנושא המים. מרבית עבודותיו מתייחסות לסיפורו המשפחתי: זיכרונותיו כילד "גלותי" מרומניה, שהופרד מהוריו עקב מלה"ע השנייה והמפגש המחודש איתם בארץ- כעבור עשור.

ביצירותיו חוזר הלר למוטיב האנייה שהעפילו בה הוריו לפלשתינה, וגלויה שנשלחה מדודתו בווינה לבוקרשט בעיצומה של המלחמה והיוותה בסיס לשורת עבודות.

עבודות אחרות, עוסקות בדימוי נוף סביבת מגוריו של הלר בקיבוץ נירים סמוך לרצועת עזה, והקשר בין פיסת נוף -  למציאות פוליטית משתנה.

נעילת התערוכות: 24 יוני. אוצרת: ד"ר דליה מנור.

ביום העצמאות, 2 במאי כניסה חופשית לתערוכות במתחם המוזאונים, 10:00 -14:00:

"מסעות" תערוכה של האמן דב הלר, והתערוכה "פירורי פחם" של האמנית זוודיתו יוסף-סרי .

במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח מוצגת תערוכת הקליגרפיה "מכתוב".

אתר מוזאון הנגב:

כתובת: רחוב העצמאות 60, באר שבע