קלפים הם כלי שיכול לחשוף עוצמות, לבטא מחשבות, לקלף שכבות ולהראות בעצמנו ובאחרים נקודות מבט נוספות. באדיבות רינה לויט, מנטורית לתהליכי ריפוי והעצמה. 

כלים
צילום: ניר וידלץ
צילום: ניר וידלץ

הקלפים מאפשרים לקבל פרספקטיבה חדשה על נושאים שונים ומהווים הזדמנות לפתוח ולגלות נושאי שיחה שלא חשבנו עליהם מראש הצפים תוך כדי המשחק. הקלפים יכולים לאפשר לילדים להבין סיטואציות בהם הם נמצאים, להגיע לעומקים אחרים ולמצוא בתוכם כוחות ואתגרים להתבוננות והשראה. בנוסף, הקלפים מאפשרים המחשה שלעיתים קשה לילדים לבטא במילים שלהם.

הקלפים הם גם דרך נפלאה להכרות מעמיקה יותר על ידי אמצעי המחשה והעלאת תכנים, פתרון קונפליקטים, שיחות על איך עבר היום וכו'. ניתן לשלב קלפים בחיי היום יום עם ילדים החל מברכות ליום הולדת, איחולים לשנה חדשה, תחושות בבית, קשיים ותסכול במסגרת החינוכית.

ישנם מגוון גדול של קלפים: אימוניים, טיפוליים, משפטי חיזוק והעצמה. קלפי תמונה, מילה, מסר, השראה ושילובים שלהם.

אז איך עובדים עם קלפים בבית?

1. בוחרים ערכת קלפים שאנחנו והילדים נוכל להתחבר. מילים, תמונות, ציורים, כל דבר שיעורר בנו אסוציאציות ואפשרויות להרחבה.

2. אפשר להכין קלפים משפחתיים משלנו מתמונות שאהבנו, מילים, צבעים, צורות, אוספים מעיתונים, תמונות משפחתיות, מהרשת מה שמושך את העין או מציירים וכותבים מילים בעצמנו להמחיש עקרונות, רעיונות, אסוציאציות.

3. מנסחים לעצמנו נושא להתייחסות למשל:

מה אני מקבל מהמשפחה שלי/ מה אני נותן למשפחה שלי?

מה אני אוהב בעצמי - מה הכוחות שלי?/ עם מה קשה לי בעצמי?

איך אני מרגיש היום?

לסיכום שנה – קלף שמייצג עבר, קלף שמייצג הווה, קלף שמייצג עתיד.

מה אני מאחל לעצמי היום/השנה/בבי"ס.

4. בוחרים קלפים בהתאם לשאלה. הקלפים יכולים להיות גלויים כך שאני בוחרת מבניהם במכוון, או סמויים, כלומר הבחירה היא אקראית בלי לדעת מראש מה ייצא לי.

5. מנהלים שיחה על פי הקלפים ש'יצאו' למשל-

מה הקלף אומר לי.

למה בחרתי בו? מה אהבתי בו? מה משך בו את תשומת ליבי.

מה אני חושב שהקלף מנסה להגיד לי?

האם יש לי מחשבות משלי על המילה, תמונה, ציור?

6. זוכרים כי אין תשובה נכונה או שגויה. הפרשנות היחידה היא של מי שזה הקלף שלו. האחרים יכולים לשאול שאלות, לעורר מחשבה, להרחיב נקודות מבט אך לא לשכנע ולא לשלול דעה.

7. מקפידים לתת מקום לכולם להביע דעה, מחשבה. כל אחד בקצב שלו, על פי הראיה, החשיבה, התפיסה והחוויה שלו.

8. משחק בקלפים פותח הזדמנות בפני הילדים להגיד משהו שלא היו חושבים או מעזים לומר מראש. הקלף יכול להיות מעורר מחשבה, מצחיק, מעצבן, או בול במקום הנכון.

9. שיחה משפחתית בכלל ועם קלפים בפרט, היא מיומנות נרכשת. כשהילדים לומדים שזו דרך לתקשר עם אחרים ועם עצמם, משהו חדש ועוצמתי נפתח בתוכם. הם לומדים לבטא עולמות פנימיים, לשתף, להקשיב, להרחיב נקודות מבט.

גם כמבוגרים, לא תמיד קל לנו להביע מחשבה, רגש, תחושה. הקלף משמש כגשר ודרך להעלות נושא כביכול מבחוץ. עד כמה זה מורכב עבור הילדים שלנו? לעיתים מאוד.

עולם הקלפים רחב ועצום, מצאו מה עובד לכם, זכרו, כיף ומשחק הם תמיד הדרך לפתוח כל נושא.