עד שנות התשעים, יכלו הישראלים ליהנות מ-3 סוגי בירות מקומיות. מכבי, גולדסטאר ונשר. עד אותן שנים, גם המגוון של בירות זרות לא היה גדול, בעיקר בגלל החרם הערבי על ישראל שהשפיע גם על חברות בירה ממדינות שונות בעולם.

בשנות התשעים החרם הערבי נשבר, חברות זרות החלו להיכנס לארץ, בכל פאב יכולנו למצוא שורה ארוכה של בירות זרות ממדינות שונות, וזה יצר מהפכה של ממש לא רק בהיצע הבירות שהישראלים יכלו ליהנות מהן, אלא מעבר לכך, זה שינה באחת את כל תרבות השתייה בישראל.

כלים

 

נפתחו חנויות אלכוהול רבות, מכירות של בירות ויינות גדלו, אנשים גילו הרבה יותר עניין בתרבות האלכוהול. כתוצאה מכך, גם החלו לקום מבשלות פרטיות שייצרו בירות, בהתחלה לשימוש עצמי ועם הזמן הם החלו לשווק את עצמם בפאבים, מסעדות, סופרמרקטים וחנויות אחרות.

דוגמא טובה לכך היא בירה מלכה, מי שנחשבת לאחת מבירות הבוטיק המובילות בישראל. המבשלה של בירה מלכה החלה לעבוד בשנת 2006 ביישוב עמוקה שבצפון הארץ. צריך לומר, מרבית המבשלות בישראל פועלות באזורי הגליל והנגב, מעטות מהן פועלות בתל אביב, מסיבות מובנות של תנאים, מצד שני, אותן מבשלות שפועלות במרכז הארץ, נהנות מעלויות נמוכות יותר בכל מה שקשור להובלת החביות והבקבוקים לפאבים, מסעדות ובתי מסחר אחרים.

מבשלת בירה מלכה, בתחילת דרכה יצרה בירה בהירה, כהה ואדמונית. זו תוצאה נוספת של השינוי שחל בעולם האלכוהול בישראל, החל משנות התשעים. לא רק שחל גידול בכמות החברות אשר נכנסו לתחום אלא שחל גידול עצום בסגנונות הבירות. כמעט כל חברה מציעה היום שורה ארוכה של בירות, קלות וכבדות, בהירות וכהות. הישראלים הפכו עם השנים למומחים וטעמם הוא מגוון, הם לא מתפשרים ולא בוחרים בסוג בירה אחד אלא הם מוכנים לבחור בין סגנונות שונים.

מה מיוחד בבירה מלכה?

יהיו רבים שיטענו, אין הבדל בין הסיפור של בירה מלכה לבין סיפוריהן של מבשלות בינלאומיות גדולות, מלבד העובדה שזו מבשלה קטנה ואלו מבשלות גדולות. יש בכך משהו, אך זה כל הסיפור. לא מדובר בסיפור של מבשלה גדולה עם הרבה אמצעים, אלא בסיפור של אדם אחד, אסף לביא, שהיא מהבעלים של שני פאבים בתל אביב, אשר החליט לעזוב את העיר הגדולה ולעשות מעשה ייחודי ולא צפוי, להקים מבשלת בירה מתוך כוונה לייצר בירה בעצמו.

הבירה שהוא מייצר עברה סדרת טעימות אצל אנשי מקצוע ורק אחרי שגובש הטעם הסופי, החל תהליך של שיווק הבירה לפאבים ומסעדות, כאשר על כל התהליך, אחראי אדם אחד.

חשוב להדגיש נקודה נוספת, לא סתם בירה מלכה נחשבת לבירה בוטיק, שכן היא מיוצרת בכמויות קטנות באופן יחסי, בשביל לייצר אותה משתמשים בחומרי גלם איכותיים, ומפיקים אותה בתהליכי תסיסה ייחודים.