ענקי הסאטירה וההומור, קישון ודוש, נפגשים שוב בספר: "סליחה שניצחנו". במלאת 50 שנה למלחמת ששת הימים יוצא לאור ספרם הבלתי נשכח של אפרים קישון וקריאל גרדוש-דוש במהדורה מחודשת. בשנת 1967 יצרו אפרים קישון וקריאל גרדוש (דוש), את ספרם הנודע "סליחה שניצחנו".

כלים
סליחה שניצחנו
סליחה שניצחנו

הספר שנכתב בסערת האירועים סביב מלחמת ששת הימים, זכה להצלחה חסרת תקדים בארץ ובעולם.

במלאות 50 שנים למלחמת ששת הימים חברו משפחות גרדוש וקישון כדי להוציא לאור את "סליחה שניצחנו" במהדורתו העשירית ולהביא בפני קהל הקוראים של היום את האווירה והלך הרוחות ששררו באותם חודשים גורליים של אמצע שנת 67'. על אף שישראל והעולם סביבה השתנו מאז בתכלית, נקודת מבטם המקורית והמיוחדת של שני היוצרים על אותה תקופה רלוונטית גם למציאות של ימינו.

הספר מקבץ קריקטורות שצייר קריאל גרדוש-דוש עם רשימות שכתב אפרים קישון, והיה לאחד הספרים הפופולריים ביותר שיצאו לאור בישראל לאחר מלחמת ששת הימים. הוא הודפס בתשע מהדורות, נמכר בעשרות אלפי עותקים וזכה להצלחה עצומה בארץ ובעולם (בתרגום לאנגלית).

הספר הינו אוסף של רשימות וקריקטורות אשר פורסמו בעיתון "מעריב" לפני ובמהלך מלחמת ששת הימים על ידי שני יוצרים גדולים מדור הנפילים של העיתונות הישראלית, שהיו אז בשיא פרסומם והשפעתם כמעצבי דעת הקהל ומצב הרוח הלאומי. זה לא אלבום ניצחון אלא תיעוד בכתב ובציור של אירועים, אנשים ומצבים במהלך תקופה יוצאת דופן בתולדות המדינה, בה תוך פרק זמן של חודשיים עבר הישוב כולו מדיכאון וחרדה קיומית לתחושת התעלות וגאווה עצומה.

דוש וקישון נענו לדרישת הקוראים באוספם את רשימותיהם וציוריהם הנודעים, אשר שימשו "תחמושת קלה" רבת ערך בחזית ובעורף במשך המלחמה ובתקופה הארוכה של מתיחות והיסוסים שהקדימה אותה. המחברים נמנעו מלעדכן את יצירותיהם לאחר המעשה, הם השאירו אותן בצורתם המקורית המוחצת בה הן נוצרו בשעות הקשות של המדינה. כך גם במהדורה החדשה, בה לא נעשו בה שינויים רבים והיא נאמנה למהדורה המקורית. אין זה איפא ספר שנכתב על המלחמה, אלא יומן נאמן שנולד בעיצומה של המלחמה, בשטף מאורעותיה ובסימן דאגתם של המחברים לגורל הארץ.

דווקא עולים חדשים מהונגריה, ניצולי שואה דוש וקישון השכילו לקלוט ולזקק את ההוויה הישראלית, קישון בשפה עברית עשירה והומור חד ודוש בדמויותיו המיוחדות, הבולטת שבהם 'שרוליק', המגלם את הישראליות במיטבה, הנער החינני, הנועז, הלובש מדים, היוצא להגן על מדינתו חמוש בעוזי ובכובע טמבל. שרוליק הינו הכוכב הבלתי מעורער של "סליחה שניצחנו" ומוביל אותו מתקופת ההמתנה המתסכלת אל המלחמה והניצחון בשלל מצבים ודימויים.

קישון ודוש, שבאו מרקע תרבותי ואישי דומה, היו חברים קרובים ושיתפו לא אחת פעולה. ילדיהם, בני הדור השני, הנחושים לשמר את מורשת אבותיהם, שילבו ידיים ועבדו יחדיו על הוצאת המהדורה המחודשת של הספר.

משפחות גרדוש וקישון מסרו:

"אנו , ילדיהם של קישון ודוש נרגשים ושמחים לראות את הוצאתו לאור של 'סליחה שניצחנו', יצירה אשר נולדה מתוך קשר מיוחד, חברי, מקצועי ורעיוני בין שני יוצרים גדולים, ממעצבי העיתונות והתרבות הישראלית. הספר המיוחד הזה, אותו הכרנו מאז ילדותינו, מביא את סיפורה הדרמטי של מלחמת ששת הימים בחן, הומור וסאטירה עוקצנית אך מלאה באנושיות אשר כה אפיינו את עבודותיהם של הורינו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, ממעריציהם של דוש וקישון הקדיש הקדמה מיוחדת לספר המחודש:

"אני מאחל הצלחה רבה להוצאה המחודשת של 'סליחה שניצחנו' שחלק מהיצירות המופיעות בו זכורות לי ממעריב של התקופה גם חמישים שנה אחרי שהופיעו לראשונה. בטוחני שההוצאה הזו תשמש פריט של זיכרון חי, חד ומעורר געגוע וצחוק, שהספר לא יגמז על ידי המבקרים ויוערך על ידי הקהל המבוגר וגם הצעיר שלנו".

מחירו : 96 ₪, בהוצאת "ספר טוב".

ניתן להשיג בחנויות הספרים המובחרות.