משרד החקלאות יקיים מחר (ה') דיון על המשלוחים החיים של בעלי חיים המיובאים לארץ לצורך שיווק בשר טרי. הדיון מחר, הוא הדיון השני במספר של "הוועדה המייעצת לתחום צער בעלי חיים" וזאת לקראת הגשת המלצותיה לשר החקלאות אורי אריאל בנושא "משלוחים חיים"

כלים
עגל מובל במשלוחים חיים. צילום: ישראל נגד משלוחים חיים
עגל מובל במשלוחים חיים. צילום: ישראל נגד משלוחים חיים

הוועדה הוקמה בשנה שעברה עפ"י החלטת ראש הממשלה נתניהו. הדיון מחר יעסוק בהחלטת בג"צ, שהורה למשרד החקלאות להתקין תקנות לצמצום סבלם של בעלי החיים במשלוחים. זוהי הפעם השנייה בלבד שהוועדה מתכנסת מאז הקמתה. בראש הוועדה עומד ד"ר אורי שטיינמן, מנהל ביה"ח הווטרינרי בבית דגן והיא כוללת 20 נציגים מהאקדמיה, ממשרדי הממשלה ומהציבור.

הדיון מחר יתקיים לקראת גיבוש המלצות לצמצום הסבל הרב שנגרם לבעלי החיים במשלוחים החיים. לישיבה שתתקיים מחר זומנו נציגים של מגדלי ויבואני הבקר ושל הארגונים הפועלים למען בעלי החיים. עו"ד לימור פרץ, היועצת המשפטית של ארגון "ישראל נגד המשלוחים החיים", תשתתף בדיון בוועדה ותציג את עמדת הארגון ודרישותיו. פרץ תציג בישיבה את עמדתו החד-משמעית של הארגון לפיה יש להפסיק את המשלוחים החיים כליל.

"המסע שעוברים העגלים והטלאים בדרך לשחיטה בישראל כרוך בסבל בלתי נסבל, מחלות, רעב, צפיפות נוראית ותמותה גדולה", אומרת ענת רפואה, ממובילות ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים". "מדובר בהתעללות קיצונית ומיותרת בבעלי-חיים כמו גם בסכנה בריאותית של ממש לציבור ולסביבה. את המשלוחים החיים צריך להפסיק לאלתר, ועד שייפסקו אנחנו נילחם על כל פרט שעשוי להקל את סבלם של בעלי החיים".

במשלוחים החיים בעלי החיים מובלים בתנאים קשים במשאיות ביבשה ובאניות בים במסעות שאורכים בין שבוע לשלושה שבועות. בעלי החיים נמצאים באניות בצפיפות קיצונית - עגלים מאוכסנים בחלל של כמטר רבוע וכבשים בחלל של כ-30 סנטימטר רבוע, חלקם מתחת לגובה פני המים. הם סובלים מבעיות נשימה בגלל ריכוז אדי האמוניה שנפלטים מהשתן שלהם, מורעבים, משלשלים ממחלות ים ומתבוססים בהפרשות של עצמם, נפצעים לעתים קרובות בגלל החלקות והתנגשויות בעמודי ברזל, סובלים מחום וממחנק, וחשופים באופן תדיר להדבקה במחלות זיהומיות. עגלים וכבשים שמתמוטטים בדרך מושלכים לים בשלמותם או לאחר גריסתם במטחנה.

ב-2014 ביטל משרד האוצר כליל את המכס על יבוא עגלים וטלאים, מהלך שהביא להרחבה דרמתית של המשלוחים החיים: בשנת 2016 יובאו 571,000 עגלים וטלאים מארצות רחוקות לישראל במטרה להישחט כאן ולהימכר כבשר טרי, ונכון להיום, כ-85% מהבשר הטרי שנמכר בארץ מקורו במשלוחים חיים.

ארגוני בעלי החיים, ובראשם "ישראל נגד משלוחים חיים", מנהלים מאבק עיקש להפסקת המשלוחים החיים, אך המאבק נתקל בקשיים עקב לחצים שמפעילים יבואני העגלים והטלאים, ובראשם תנובה, דבאח ודה-לוי, על משרד החקלאות.