אחרי הכל, דרכון אירופאי הינו כרטיס כניסה להרבה מאוד מדינות, מוסדות לימוד ומקומות עבודה ברחבי אירופה. לכן, מי שיש באפשרותו להוציא דרכון כזה על פי החוק – כדאי שיממש את זכותו. היום, יהודים  יוצאי פורטוגל וספרד אשר מעוניינים שיהיה ברשותם דרכון אירופאי יכולים לעשות זאת, אולם רק אם הם עומדים במספר קריטריונים: הוכחת קשר משפחתי קרוב למגורשי פורטוגל ועמידה בהצלחה בתהליך בירוקרטי של מילוי והגשת טפסים שונים ורבים. איך עושים את זה ובמה זה כרוך? במאמר זה תקבלו את כל הפרטים.

כלים

 

הזכות לקבלת אזרחות

גירוש יהודי ספרד התרחש בשנת 1492. 70% מהיהודים אשר גורשו מספרד עברו להתגורר בפורטוגל, ובשנת 1496 – גורשו גם משם.

בין המדינות אליהן הגיעו המגורשים: מדינות האימפריה העותומנית לשעבר – טורקיה, יוון, בולגריה חבל הבלקן, סוריה, לבנון הישוב הישן בא"י וכו'  וכן ארצות צפון אפריקה מרוקו, אלג'יר, טוניס, לוב, מצרים  וארצות נוספות באירופה ובאמריקה בהן היו קהילות ספרדיות  כגון הולנד, צרפת, איטליה, אנגליה, רומניה, ברזיל, ארגנטינה, ונצואלה, קנדה ואף  קוצ'ין וגואה בהודו.

עד לא מזמן אפשרה ממשלת ספרד ליהודים אשר הוכיחו שיש להם קשר משפחתי למגורשי ספרד – לקבל אזרחות ספרדית ולאחר מכן גם דרכון ספרדי. בשנת 2015 חוקקה ממשלת פורטוגל חוק, לפיו מגורשי ספרד ופורטוגל יוכלו לקבל אזרחות פורטוגלית ובהמשך גם דרכון פורטוגלי. המשמעות היא, שרוב מי שזכאי לקבל דרכון ספרדי זכאי לקבל גם דרכון פורטוגלי.

לכן, אם יש לכם או למשפחתכם שורשים במדינות אלה, ואתם מעוניינים לברר את זכאותכם לקבלת דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי – מומלץ שתסתייעו בשירותיו של עורך דין מקומי המתמחה בתחום. עורך דין זה יוכל לבדוק עבורכם את הזכאות ולפעמים גם למצוא פרצות מסוימות בחוק, אשר יאפשרו לכם לקבל את הדרכון גם אם אתם לא עונים בצורה מדויקת על כל הדרישות.

דרכון פורטוגלי ודרכון ספרדי - מה אומר החוק?

כיצד מתבצע תהליך קבלת האזרחות?

תנאים בסיסיים – על מנת להתחיל בתהליך יש להיות יהודי ממוצא ספרדי / פורטוגלי, בעל תעודת יושר ונקייה ומעל גיל 18.

הוכחת קשר משפחתי וזיקה תרבותית – אם תנאים אלה קיימים, יש לקבל הוכחה מהקהילות היהודיות בספרד או בפורטוגל, כי אכן למבקש יש קשר משפחתי למגורשי המדינה. לטובת איתור המשפחה בקהילות המגורשים, קיימות לרשות המבקשים רשימות שונות של שמות המשפחה של רבים מהיהודים אשר גורשו מהמדינה במאה ה-15. איתור של שם המשפחה ברשימה בהחלט יכול לסייע בהתנעת תהליך הבקשה, אולם חשוב לציין כי שם משפחה הוא לא תנאי הכרחי או מספיק ולא רק מי שמאתר את שם משפחתו ברשימה יכול לקבל אזרחות. יש דרכים נוספות להוכיח קשר למשפחות המגורשים.

מעבר להוכחת הקשר המשפחתי, חשוב מאוד להוכיח קשר תרבותי ליהודי ספרד / פורטוגל. אפשר להוכיח זאת באמצעות הוכחת זיקה לקהילה יהודית מסוימת אשר שומרת על המסורת של יהודי המדינה או על ידי הצגת פעילויות ומעשים אשר מוכיחים את הקשר.

הגשת מסמכים – לאחר הוכחת הקשר למגורשי פורטוגל או למגורשי ספרד והוכחת השמירה על המסורת היהודית שהייתה נהוגה שם, יש להגיש לשגרירות המדינה או ישירות למשרד הפנים המקומי את הבקשה לקבלת אזרחות ואת האישור מהקהילה היהודית בצירוף מסמכים שונים, ביניהם: תעודת לידה, תעודת יושר, צילום דרכון ישראלי של המבקש, תעודת נישואין ותעודת שינוי שם. כל המסמכים הללו חייבים להיות מתורגמים לשפה המקומית (ספרדית או פורטוגלית), כשהם מאומתים על ידי נוטריון ומאושררים באישור אפוסטיל. כמו כן, כל מסמך שהוצאתם מטעמה של רשות מוסמכת, חייב גם הוא באישור אפוסטיל מתאים. כמו כן, חשוב לבדוק אם כל המסמכים הם אכן בתוקף. אם מסמך מסוים כבר אינו בתוקף – יש לדאוג לקבל מסמך חדש, אחרת הוא לא יתקבל.

משך הזמן של תהליך בחינת המסמכים צפוי להיות כ-12 חודשים. אם הכל מאושר – מקבלים תעודת לידה פורטוגלית / ספרדית, ואז ניתן להוציא תעודת זהות פורטוגלית או ספרדית – בהתאם לבקשתכם. תהליך זה צפוי לקחת כ-4 שבועות. לאחר קבלת התעודה אפשר להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי / ספרדי בקונסוליה שבישראל. אפשרות אחרת היא להסתייע בעורך דין מקומי שנמצא בפורטוגל או בספרד, והוא יכול בדרך כלל לסיים את התהליך בתוך יומיים.

חשיבות ההסתייעות בעורך דין

אמנם, אפשר בהחלט לנסות להוציא דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי באופן עצמאי, אבל יש לקחת בחשבון שהתהליך יהיה מאוד ארוך ושאם משהו לא מתבצע כראוי – הבקשה יכולה להיפסל. מכיוון שהרבה מאוד מהמסמכים כתובים בפורטוגלית / ספרדית ויש סיכוי לכך שתהיה אי הבנה של מלוא הפרטים – כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין מקומי הדובר את השפה ובקיא בכל נבכי החוק, המשפט והבירוקרטיה במדינה אליה מגישים אזרחות, עו"ד המתמחה בטיפול בבקשות להוצאת דרכון ספרדי ופורטוגלי, יוכל לסייע לכם במילוי הטפסים השונים, לאשרר אותם אצל נוטריון ולדאוג להעברה מהירה שלהם לטיפול. למי שחושש מעלויות השירות כדאי לדעת, שלפעמים דווקא הוצאה עצמאית של דרכונים עולה יותר משירותיו של עורך דין, שכן הרבה פעמים כשעושים את זה לבד יש טעויות בתרגום או צורך לאשרר שוב ושוב אצל נוטריון, וכל פעם יש לשלם מחדש עבור השירות.

לסיכום: ליהודים ממוצא ספרדי אשר יש להם קשר למגורשי ספרד או פורטוגל בהחלט כדאי לנסות להוציא דרכון ספרדי ו/או דרכון פורטוגלי. לאחר בחינת הדברים לעומקם, ההמלצה היא להסתייע בשירותיו של עורך דין מקומי על מנת לקצר את התהליך ולהבטיח שהוא ייעשה נכון. בהצלחה!