במסגרת מבצע אכיפה מיוחד כנגד תופעת הפלישה למקרקעי ציבור והבנייה הבלתי חוקית בנגב נהרסו ופונו 19 מבנים וניסיונות פלישה לאדמות מדינה ברחבי הנגב.

כלים
פינויים בנגב-אילוסטרציה (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
פינויים בנגב-אילוסטרציה (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

הישג לאכיפה נרשם כאשר ב-14 מהפלישות, נמצא כי הפולשים ביצעו פינוי של הקרקע בעצמם בכדי להימנע מתביעות כספיות, המוגשות ע"י הרשות נגד פולשים בדרישה להחזר עלויות הפינוי ודמי השימוש בקרקע.

במסגרת ביצוע צווים לפינוי הקרקע של הרשות והסיירת הירוקה פינו מפקחי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והסיירת הירוקה ליד הישוב שגב שלום, פונו שני פחונים בשתי פלישות שונות ובפלישה נוספת סוללת עפר. בישוב לקיה פונו ונהרסו גדר וסככה כל אלה הוקמו ללא היתר ובניגוד לחוק על אדמות המדינה.

כאשר הגיעו המפקחים לטפל ב-8 צווים נוספים, בהם בשני מקרים שונים בישוב ביר הדאג' באחד פחון ורצפת בטון ובשני גדר, מכלאה וסוללת עפר וב-5 פלישות שונות בפזורת ביר הדאג' שכללו מבנה מעץ, מכלאה, סככה, אוהל, שתי גדרות ופחון אחד וכן מכלאה וסככה בלתי חוקיות בפזורת אבו סולב, הם נוכחו לראות כי הפולשים פינו את הפלישות, פירקו בעצמם את שהקימו בניגוד לחוק, ניקו את השטחים והשיבו לרשות המפקחים את הקרקעות הציבוריות. בכל המקרים המפקחים השיבו את הקרקע לקדמותה ולמאגר הקרקעות הציבורי והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות.

במסגרת צווי הריסה מינהליים לפינוי הקרקע של הועדה המחוזית של משרד האוצר, הרסו המפקחים רצפת בטון אשר הוקמה בניגוד לחוק על האדמות הציבוריות ביער יתיר. ב-6 מקרים נוספים של צווים של הוועדה המחוזית ברחבי הנגב, נמצא כי הפולשים ביצעו הריסות עצמיות והשיבו את הקרקע לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. בכל המקרים המפקחים תפסו חזקה בקרקע, השיבו אותה למאגר הקרקעות הציבורי והציבו שילוט המתריע מפני פלישות במקום.

"מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל יחד עם גורמי האכיפה הנוספים ובסיועה של משטרת ישראל פועלים כנגד מסיגי גבול המנסים להשתלט על האדמות הציבוריות בכל רחבי הארץ והנגב. גם הפעם אנו עדים לכך שברוב הפלישות הפולשים העדיפו לבצע פינויים עצמיים וזאת הודות למדיניות האכיפה המחמירה בה נוקטים ברשות, לפיה פולשים לאדמות המדינה שלא נשמעים לאזהרות המפקחים, חשופים גם לתביעות משפטיות בהן דורשת המדינה להחזיר לה את ההוצאות שנגרמו לה בגין הפינויים וגם את דמי השימוש הרטרואקטיביים בקרקע. מפקחי הרשות ימשיכו להגן על האדמות הציבוריות לטובת הציבור כולו", אומר אילן ישורון, מנהל מרחב דרום בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.