אג״ח קיימות כבר שנים ארוכות, אך רק בשנים האחרונות אנו רואים צמיחה גם של מדדי אג״ח המאפשרים פיזור רחב יותר של התיק. לרגל השקת שמונה מדדי אג״ח חדשים בבורסה בתל אביב, סקרנו עבורכם את ההזדמנויות החדשות לגיוון תיק ההשקעות

 

דסי ניר

מדד דאו ג׳ונס חוגג כבר למעלה מ-120 שנות פעילות וגם אצלנו, הבורסה לניירות ערך בתל אביב לא קופאת על שמריה וממשיכה להתעדכן ולהתחדש. אחרי שהתרגלנו למדד תל אביב 125 במקום מדד תל אביב 100 הוותיק ומדד המעו״ף התרחב ל-35 מניות, מרעננת הבורסה גם את מדדי אגרות החוב הקונצרניות – מדדי תל בונד – שלא זכו למתיחת פנים במסגרת הרפורמה במדדים.

בשנה החולפת השיקה הבורסה לניירות ערך שמונה מדדי תל בונד חדשים כדי לענות על צרכי המשקיעים השונים ולהגביר את הסחירות בבורסה. מרבית המדדים החדשים מאפשרים פילוח נוסף לפי מח״מ (משך חיים ממוצע) אגרות החוב למדדי תל בונד קיימים: תל בונד שקלי ותל בונד צמודות. שני מדדים חדשים נוספים עוקבים אחר סדרות אגרות חוב של חברות מובילות זרות וישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב.

כדי לעזור לכם לעשות סדר בכל המדדים החדשים, סקרנו את כל המדדים החדשים של אגרות החוב שנוספו בשנת 2017. האחרונים שבהם, אגב, הושקו ממש בערב ראש השנה החדשה.

מדד תל בונד 20

הראשון מבין מדדי תל בונד ומדד הדגל של הסדרה, הושק כבר לפני עשור ואפשר לראשונה השקעה בסל של אגרות החוב בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בישראל. אחריו הושקו תוך זמן קצר מדדי תל בונד נוספים, שאפשרו השקעה בסלי אגרות חוב ברמות סיכון שונות בהתאם לזהות החברה המנפיקה ולדירוג הסיכון שלה. בדומה למדדי המניות, מאפשרים גם מדדי תל בונד פיזור טוב יותר של הסיכון בתיקי ההשקעות בין סדרות האג״ח השונות. מדדי התל בונד מגבילים את החשיפה למנפיק יחיד ולסדרה יחידה כדי לשמור על איזון הולם בין הסדרות המרכיבות כל מדד. בין המדדים המובילים בסדרת תל בונד ניתן למנות את מדדי תל בונד שקלי, תל בונד 40, תל בונד 60 ותל בונד צמודות.

תל בונד-גלובל

מדד של אגרות חוב של חברות זרות שאינן קשורות לישראל אך נסחרות בבורסה המקומית. הוא כולל 25 סדרות אג״ח, בעיקר של חברות מתחום הנדל״ן. לפיכך, על אף שאגרות החוב של החברות הכלולות במדד מדורגות בדירוג זהה לחברות במדד תל בונד שקלי, הן נסחרות בתשואה גבוהה יותר ומציעות הזדמנות מעניינת ברמת דירוג סיכון זהה למשקיעי גידור – אך גם למשקיעים שנוקטים באסטרטגיות לונג או שורט בהתאם לתנאי השוק המשתנים.

תל בונד שקלי-50

מדד חדש המבוסס על מדד תל בונד שקלי, הפופולארי ביותר מבין מדדי תל בונד, המרכז את 50 סדרות האג״ח הגדולות ביותר של חברות ישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב. מגבלת המשקל של כל סדרה ושל מנפיק בודד נמוכה יותר מהמגבלה בתל בונד-גלובל כדי להבטיח פיזור רחב ועמוק ככל שניתן. בעוד שבמדד תל בונד שקלי הרחבה יותר הולכת ועולה השפעת אג״ח של החברות הזרות הנסחרות בישראל, המדד החדש – תל בונד שקלי-50 – יכול לשמש כעוגן בתיק השקעות סולידי או כדי לממש הקצאה קבועה לאגרות חוב ישראליות.

מדדים חדשים מקבילים לתל-בונד שקלי

למדד תל בונד שקלי נוספו גם שלושה מדדים מקבילים, לפי משך התקופה לפדיון של אגרות החוב הכלולות בהם: תל בונד-שקלי 0-3; תל בונד-שקלי 3-5; ותל בונד-שקלי 5-15. תוך ימים ספורים כבר נרשמו ביקושים ערים למדדים אלה, כאשר שווי השוק הכולל של כל אחד מהם עומד על כ-15-30 מיליארדי שקלים. נראה כי דווקא המדדים עם המח״מים הארוכים מרכזים יותר עניין בימים אלה עם מחזורי מסחר גבוהים יותר, שכן אגרות חוב אלה משקפות במקרים רבים תשואה עודפת ברמת דירוג סיכון דומה.

מדדים חדשים לתל-בונד צמודות

באופן דומה, גם למדד תל-בונד צמודות נוספו שלושה מדדים לפי משך התקופה לפדיון של אגרות חוב צמודות למדד הכלולות בהם, עם תקופות מקבילות למדדים השקליים: תל בונד-צמודות 0-3; תל בונד-צמודות 3-5; ותל בונד-צמודות 5-15. במדדים אלה שווי השוק הכולל גבוה יותר ועומד על כ-40-50 מיליארדי שקלים. מחזורי המסחר גבוהים יותר במח״מ הקצר של 0-3 שנים ובמח״מ הארוך של 5-15 שנים.

ריבוי המדדים מסייע למשקיעים, כמו גם למנהלי תיקים ולמנהלי השקעות, ליישם אסטרטגיות השקעה ממוקדות ומשתנות בהתאם לתנאי השוק וצורכי הלקוחות. הפילוח לפי משך התקופה לפדיון מאפשר למשקיעים להתאים את המח״מ של תיק ההשקעות בקלות רבה יותר. בעתיד הקרוב וודאי נראה את המדדים החדשים גם בסקירות מקצועיות רבות כמדדי השוואה להערכת מרווח הסיכון בין האג״ח הקונצרניות לאג״ח הממשלתיות וכן כבנצ׳מרק להגדרות רכיבי החוב בתיקי ההשקעות המוסדיים. כך שבין אם אתם מנהלים את תיק ההשקעות של עצמכם או של לקוחות רבים, כדאי להכיר את המדדים החדשים, שוודאי יהפכו שימושיים מאוד עבורכם כבר בתקופה הקרובה.