בחודש האחרון, החלו במחלקה הכירורגית  במרכז הרפואי בני ציון לבצע ניתוחים חדשניים לכריתת גידולים סרטניים בחלחולת (רקטום).

הניתוח הראשון שהתבצע, ניתוח TATME (Transe Anal Total Mesorectal Excision) - כריתה שלמה של הרקטום עם השורש של המעי דרך פי הטבעת. הניתוח השני,TAMIS (Trans Anal Microinvasive Surgery ), הינו  ניתוח זעיר פולשני לכריתה שלמה של גידולים התחלתיים בחלחולת בלי פתיחת הבטן.

כלים
פרופ' אברהים מטר. צילום יח''צ
פרופ' אברהים מטר. צילום יח''צ

 

לדברי מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי בני ציון פרופ' איברהים מטר, "בניתוחים מסוג זה נעשה שימוש בציוד חדשני שנרכש ע"י ביה"ח, כאשר לניתוח יש מבחינה כירורגית וגם אונקולוגית יתרון עצום,  מדובר בניתוחים זעיר פולשניים המבוצעים בגישה מיוחדת עם שימוש במכשור מיוחד לכריתת החלחולת בשלמותה בגידולי חלחולת מתקדמים (TATME ) או בניתוח כריתת הגידול דרך פי הטבעת (TAMIS ) בגידולי חלחולת בשלב לא מתקדם .

ניתוחים זעירים פולשנים בחלחולת בלי פתיחת בטן, מתבצעים באמצעות ציוד מיוחד דרך פי הטבעת ובכך חוסך לחולים ניתוח גדול דרך הבטן. יש לכך יתרונות כירורגיים ואונקולוגיים רבים.

"הטכניקה החדשה מחייבת בשימוש בציוד ייחודי לביצוע חיתוך הרקטום התחתון דרך פי הטבעת מעל הסוגר, בצורה יעילה ומדויקת", אמר פרופ' איברהים מטר, שמוסיף,  "שני ניתוחים מסוג זה בוצעו אצלנו בביה"ח, כאשר הניתוח הראשון TATME כלל כריתת החלחולת בשל גידול מתקדם שהזדקק לטיפול אונקולוגי טרום ניתוחי משולב כימותרפיה ורדיותפיה.

בניתוח השני, ניתוח TAMIS   בוצעה כריתה מקומית של גידול בחלחולת בשלבים הראשוניים  וכך נחסך מהמטופלת ניתוח גדול הכרוך בפתיחת סטומה ואחוז סיבוכים לא קטן" .

המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי בני ציון  מעמידה לרשות המטופלים 5 רופאים בכירים המומחים בתחום הכירורגיה הלפרוסקופית המתקדמת ביותר: פרופ' אברהים מטר מנהל המחלקה, ד"ר גדעון סרוקה מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית, ד"ר מאדי חוסאם מנהל השירות לכירורגיה בריאטרית, ד"ר מוניקה לניאדו, אחראית על השירות הכירורגיה האנדוקרינית וד"ר סויד פורת הנמצא בהשתלמות בניתוחי כבד ולבלב רובוטים בפיטסבורג, ארה"ב, הנחשב לאחד המקומות המובילים בעולם בתחום זה ויחזור למחלקה בקיץ הבא לאחר הכשרה של שנתיים על מנת לקדם במרכז הרפואי בני ציון את תחום הכירורגית לבלב וכבד בגישה רובוטית .