התנועה לחופש המידע הגישה בקשות חופש מידע (בקשות רשמיות לקבלת מידע לפי חוק חופש המידע) באמצעות עורכת הדין נועה שליט, לממונה על חופש המידע בעיריית רמת השרון, רועי דביר, ולממונה על חופש המידע במשרד החינוך, עופר רימון. התנועה דורשת לחשוף לאלתר את התוכניות להקמת בית הספר בשטח חורשת העמל, את אופן קבלת ההחלטה על בניית בית הספר, ואת הפרוגרמה המאושרת, כמו גם את כל המידע לגבי עקירת חורשת העמל והתכנית לטיפול בעצים הנמצאים בתחומי החורשה, לרבות תכניות שימור, כריתה ונטיעה מחדש.

כלים
חורשת עמל (צילום: עמית גירון)
חורשת עמל (צילום: עמית גירון)

"אנו מבקשים את התשריט הכולל את תוכנית בניין בית הספר וסביבותיו העדכניים ביותר. התוכנית המוצעת לטיפול בעצים הנמצאים בתחומי החורשה, לרבות תוכנית שימור, עקירה, נטיעה מחדש וכריתה בהתאם לחוק חופש המידע. להזכירכם, לפי חוק חופש המידע עליכם להשיב לבקשה זאת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-30 יום מעת קבלת בקשה זו".

פניית התנועה לחופש המידע נשלחה לאחר שעיריית רמת השרון עברה לכאורה על חוק חופש המידע וסירבה להיענות לבקשת חופש המידע שהגישו התושבים הנאבקים למען הצלת החורשה וארגון "משמר החורשה" באמצעות עורך הדין תום סטרוגו. התושבים דרשו מידע על החלופות להקמת בית הספר בשטח החורשה ולכריתת החורשה ואת הסיבות לפסול את החלופות, את החישובים שהובילו למסקנה כי יש צורך בהקמת בית ספר נוסף בעיר, וכן תשובה לשאלה מדוע ביה"ס "נווה מגן" המשמש כיום בפועל כבניין משרדים לעירייה לא יוחזר לתפקד כבית ספר. לאחר שהעירייה סירבה לענות לתושבים, פנתה מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, לעירייה ודרשה לקבל את המידע שביקשו התושבים.

"אני משוכנעת שהעירייה, שמודעת לחוק ולחשיבותו של שיתוף הציבור במידע על ההתרחשויות והתוכניות של העירייה בעירו, הבינה את טעותה ותעביר את המידע במהירות", אומרת בלייר.

180 עצים בסכנת כריתה

חורשת העמל, בה למעלה מ-180 עצים, היא הריאה הירוקה היחידה במרכז האורבני של רמת השרון ואחת משתי החורשות הגדולות האחרונות ברמת השרון. החורשה מהווה בית קבוע וחסר תחליף לקיפודים, חרדונים, עטלפי פירות, נקרים, יונקי דבש וציפורי אדום-חזה, והיא יעד פופולרי לטיול ופנאי בקרב ילדים ומבוגרים בעיר. ארגון "משמר החורשה" הנאבק בהחלטה לכרות את החורשה כדי להקים במקומה בית ספר הציע מספר חלופות להחלטה לכרות את החורשה, וגם חברי מועצת העיר ניסו להעלות את הנושא לדיון במועצת העיר, אך בינתיים ראש העיר ממשיך ונמנע מלהתייחס לחלופות.