אחת הסיטואציות הכי לא נעימות היא קבלת מכתב פיטורים. כיצד תתמודדו עם זה? מהן הזכויות שלכם? כנסו לפרטים.

כלים
מכתב פיטורים
מכתב פיטורים

אחת הסיטואציות הכי לא נעימות היא קבלת מכתב פיטורים. באותו זמן, העובד מרגיש שכל עולמו נפל עליו, שכן העבודה מהווה את מקור הפרנסה הראשי שלו ובעקבות פיטורים, הוא יכול להיקלע למצב כספי בעייתי שכן סביר להניח שהוא נושא בתשלומים כבדים מדי חודש כמו, תשלום המשכנתא, תשלום על הוצאות שוטפות, תשלומים בהוראת קבע ועוד. מה שכן, חשוב לדעת שגם למי שמפוטר על ידי המעסיק יש זכויות. המשיכו בקריאת המאמר הסוקר את הזכויות השונות המגיעות על פי החוק.

חוק הודעה מוקדמת

לא משנה אם הפיטורים נעשו על רקע קשיים עסקיים הקשורים למקום העבודה או על רקע של אי שביעות רצון מתפקידו של העובד, על המעסיק להודיע על הפיטורים באמצעות מתן הודעה מוקדמת. אורכה של הודעה זו, נקבע כמובן על סמך הותק של העובד במקום העבודה. העניין מתנהל באופן הבא – אם עבדתם שישה חודשים, תהיה זכאים לקבל הודעה מוקדמת של יום אחד לכל חודש עבודה. לדוגמה, אם עבדתם במקום העבודה חמישה חודשים בלבד, אתם אמורים לקבל הודעה מוקדמת של חמישה ימים מראש. במידה ועבדתם מעל שישה חודשים ועד סיומם של 12 חודשים (בשנה הראשונה), תהיו זכאים להודעה מוקדמת של יומיים וחצי על כל חודש נוסף ולאחר השנה, תהיו זכאים להודעה של חודש אחד אחריה. כך לדוגמה, אם עבדתם שנה, שנתיים או יותר, תקבלו הודעה מוקדמת של חודש.

חופשה ודמי הבראה

על פי החוק, האם השלמתם יותר מ-200 ימי עבודה בשנה, אתם זכאים לפיצויי מהמעסיק בגין ימי חופשה שלכם. אם צברתם פחות מ-200 ימי עבודה, תזכו לקבל את החלק היחסי. כלומר אם עבדתם רק 120 יום, תזכו לקבל את מחצית התשלום עבור ימי החופשה השנתיים להם אתם זכאים.

גובה הפיצויים

זכרו את הנוסחה הבאה: גובה פיצויי הפיטורים שלכם ישולם על פי השכר החודשי שלכם כפול מספר שנות העבודה. כלומר, אם עבדתם עשר שנים במקום העבודה, הפיצויים יהיו בגובה עשר משכורות. הפיצויים הללו יחושבו רק על בסיס שכר היסוד (כל זאת ללא תוספות כמו בונוסים, שעות נוספות וכו'). במידה ואתם עובדים על פי שכר שעתי או לפי עמלות, אתם תקבלו את השכר החודשי הממוצע שקיבלתם בשנה הקודמת, כפול שנות העבודה שלכם.

פוטרתם ולא קיבלתם פיצויים?

קיימים המון מצבים בהם מעסיקים לא עובדים לפי החוק. על כן, במידה וקיבלתם מכתב פיטורים אך לא את כל הזכויות המגיעות לכם כולל תשלומי הפיצויים, אל תהססו ופנו לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני עבודה. זה ייצג אתכם כמו שצריך ועל פי החוק, כך שבסופו של דבר תקבלו את כל המגיע לכם. מדובר על תהליך מורכב מול בתי המשפט ועל כן, מומלץ לבצע אותו אך ורק בעזרת עורך דין מומחה.

שיהיה בהצלחה!