כחמישים אלף עסקים נפתחים בישראל מדי שנה, חלק מהם – משפחתיים. זהו נתון מרשים, אך חשוב לדעת כי כארבעים אלף עסקים ואפילו יותר, כך נהוג להעריך, נסגרים מדי שנה בשנה. כאשר העסק שנסגר הינו עסק משפחתי, המצב עגום במיוחד. זהו חלום משפחתי שיורד לטמיון ועשוי להביא לאובדן פרנסה של משפחה גרעינית, של כמה דורות ואף של משפחה מורחבת.

עסקים משפחתיים בישראל
עסקים משפחתיים בישראל

חשוב, אם כן, להקשיב למומחים ולהבין האם יש קושי מיוחד בניהול עסקים משפחתיים בישראל. במידה ואכן ישנו קושי כזה, חשוב להבין האם ניתן להתמודד עימו ואיך ניתן להקטין את סיכויי הכישלון ולהעלות את סיכויי ההצלחה.

מודל עסקי ותוכנית עסקית

לפני שנדון ונרחיב לגבי הקושי הטמון בניהול של עסק משפחתי, חשוב לציין שכל עסק חדש מתמודד עם קשיים בלתי מבוטלים. עם קושי כמו היעדר מוניטין או היעדר ניסיון ניתן להתמודד בדרכים רבות. למשל, ניתן להיעזר במשרד פרסום או יועצי שיווק וקידום מכירות. ניתן בהחלט להיעזר במחקרי שוק. חשוב לא פחות, לבנות מודל עסקי עוד לפני שהעסק יוצא לדרך (או לכל המאוחר, בשעה שהוא עושה את צעדיו הראשונים). לא מספיקה העובדה שישנו חלום או רצון. יש צורך לאפיין את העסק, לבנות מודל עסקי, מה שאומר שיש חשיבות לבניה של תוכנית עסקית.

גם עסקים משפחתיים בישראל חייבים להתנהל לאורו של מודל עסקי ברור שיעריך באופן מהיימן את מבנה ההכנסות וההוצאות הצפויות. חשוב להיערך נכון מבחינת מימון עסקי ובהחלט יש אפשרות לנסות להשיג תמיכה או הלוואות בערבות מדינה. הלוואות מסוג זה יכולות לאפשר לעסק לעמוד על הרגליים שכן אין צורך בערבויות בדומה להלוואות רגילות (למעשה, יש צורך בערבויות אך באחוזים נמוכים מאוד מסך ההלוואה).

עובדים חכם – חלוקת תפקידים בעסק

גם העובדה שיש תוכנית עסקית ואפילו קיים מימון בנקאי או אולי משקיעים שמוכנים להאמין בעסק שלכם – אין בכך כדי להבטיח הצלחה עסקית ממשית. מכשול רציני ביותר עבור עסקים משפחתיים בישראל (מכשול שאיננו מתבטל כאשר העסק כבר זוכה למוניטין מסוים) הינו אופי חלוקת התפקידים. שלא כמו בעסק רגיל, שם הבעלים שוכר עובדים או מנהלים על פי כישורים, בעסק משפחתי המצב קצת יותר סבוך. לפעמים מדובר בשותפות ולפעמים רוצים להכניס באופן אוטומטי את הילדים כבעלי תפקידים מובילים. עסקים רבים כושלים מסיבה של ניהול בלתי מוצלח או חלוקת תפקידים בלתי נכונה.

במיוחד בעסק המשפחתי, חשוב להגדיר באופן ברור מאוד מה הוא תפקידו של כל בן משפחה. חשוב להגדיר סמכויות ותחומי אחריות וכדאי לוודא שלא יהיו כפילויות. מומלץ כי בני משפחה צעירים או חסרי ניסיון יישאו בתפקידים זוטרים על מנת שיבשילו ויתקדמו מעלה. משפחות רבות מגלות כי לא קל לארגן חלוקת תפקידים נאותה. בהחלט ניתן לשקול במקרה זה קבלת יעוץ עסקי או אימון עסקי, מגורם המתמחה בליווי עסקים משפחתיים. חשוב לא פחות – במידה ונעשו טעויות, לא לחשוש לתקן. למשל אם אחד הבנים שהצטרף לעסק של אביו סיים לימודי שיווק אך לא הצליח לשווק היטב את העסק, כדאי למצוא עבורו תפקיד אחר. אולי לאחר שיעבוד בכפיפות לאחראי פרסום או מנהל מותג בעל ניסיון יוכל בעתיד לבצע תפקיד שכזה בהצלחה יתרה.

ניהול מבוסס יעדים

גם עסק משפחתי חשוב לנהל באופן שקול, על פי מדדים אובייקטיביים ומדידים. חשוב להעמיד יעדים בפני כלל העובדים, לרבות שותפים, ילדים או נכדים. מעת לעת, חשוב לערוך שיחת משוב ולהעניק כלים ללמידה ולהשתפרות. כמו כן, לפי שקולטים בן משפחה נוסף לעסק קיים לבדוק – האם הוא באמת מעוניין להצטרף ואולי בעצם, יש לו רצון לפנות לדרך עצמית ונפרדת משלו.