מרבית העסקים בארץ מוגדרים כעסקים קטנים: מתוך כחצי מיליון עסקים, 250,000 הם עצמאיים, בעוד כ-150,000 יש עד 4 עובדים, ולמעשה רק באחד מכל 20 עסקים מועסקים יותר מ-20 בני אדם.

כלים
חשבונית דיגיטלית
חשבונית דיגיטלית

חסמים רבים שבעבר הקשו על ניהול עסקים קטנים ואף מנעו את הקמתם הוסרו בזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות השונות בשנים האחרונות ודוגמה טובה לכך היא האפשרות להנפיק חשבוניות דיגיטליות.

מהן חשבוניות דיגיטליות?

בשנת 2001 נכנס לתוקף חוק חשוב - חוק החתימה האלקטרונית. חוק זה מאפשר הפקת מסמכים ממוחשבים ללא עותק על נייר והוספת חתימה דיגיטלית שהופכת את אותם מסמכים לקבילים על-ידי הרשויות, ובפרט על-ידי מס הכנסה.

חתימה דיגיטלית, על-פי חוק זה, חייבת להיות ייחודית (לעסק), לאפשר זיהוי ודאי שלו וכן לאפשר לזהות אם בוצעו שינויים במסמך לאחר שנחתם באופן אלקטרוני. חשבונית דיגיטלית שעומדת בתנאים אלה קבילה על-ידי מס ערך מוסף ומס הכנסה, וכאמור מהווה כלי עזר חשוב בעיקר לעסקים הקטנים.

היתרונות העיקריים של החשבונית הדיגיטלית

חשוב להדגיש כי הפורמט הדיגיטלי מתאים לכל סוגי החשבוניות: חשבונית מס, חשבונית עסקה וקבלה. כמו כן ניתן להנפיק חשבוניות דיגיטליות גם באנגלית (או בכל שפה אחרת שתרצו), וזאת בהתאם לנהלי מס הכנסה שמחייבים מקור בעברית או בערבית וכן רישום של הסכום גם בשקלים וגם במטבע שבו בוצעה העסקה.

היתרונות העיקריים של חשבונית דיגיטלית הם חיסכון ניכר בזמן ובכסף, גיבוי אוטומטי לכל מסמך ותדמית חיובית יותר. החיסכון בזמן מושג בזכות האפשרות להנפיק חשבוניות למעשה בלחיצת כפתור, ובפרט כשמדובר בלקוחות חוזרים. גם הקלות והפשטות שבה ניתן לאתר כל חשבונית שתרצו - בין אם לצורך אינטראקציה עם לקוח ובין אם על-מנת להפיק דוחות נדרשים על-ידי רשויות המס - תורמת לחיסכון בזמן, משאב יקר ערך עד מאוד עבור בעלי עסקים קטנים.

בנוסף בזכות האופציה של החשבוניות הדיגיטליות ניתן לוותר על שירותיו של רואה חשבון או לכל הפחות לצמצם צורך זה משמעותית, ובכך לחסוך לא רק זמן אלא גם כסף. כמו כן יש לציין שכל חשבונית דיגיטלית מגובה אוטומטית, כך שהסיכון לאובדן חשבוניות - אירוע טראומתי לכל בעל עסק קטן - מצטמצם משמעותית ובעצם אינו קיים יותר.

תדמית מתקדמת

עוד יתרון של הנפקת חשבוניות דיגיטליות הוא התדמית המתקדמת שנוצרת לעסק. בהקשר זה כדאי לציין כי מחקרים רבים גילו כי עסקים קטנים בישראל נוטים לאמץ חדשנות באחוזים גבוהים יותר מברוב מדינות העולם - למעשה רכיב מהותי ב-DNA העסקי בארץ הוא הישענות על טכנולוגיות מתקדמות - ובהקשר זה עסק קטן שמספק ללקוחותיו חשבוניות דיגיטליות נתפש על-ידם כמתקדם ואיכותי, איכויות שכמובן תורמות לתדמית שלו. בנוסף חשבונית אלקטרונית היא גם ידידותית יותר לסביבה, ובעולם שבו יותר ויותר בני אדם כבר מודעים לחובה לצמצם את הפגיעה בסביבה על-מנת שגם הדורות הבאים ייהנו מהמשאבים השונים של כדור הארץ, עסק שמזוהה לא רק עם חדשנות אלא גם דאגה לסביבה, אם תרצו "עסק ירוק", צובר עוד נקודות זכות אצל לקוחותיו. כשמדובר בעסק קטן שבמקרים רבים מתחרה מול חברות גדולות, כל נקודת זכות היא קריטית וכשמצרפים לכך את החיסכון בזמן ובכסף קל להבין איך החשבוניות הדיגיטליות עוזרות לבעלי העסקים הקטנים.