סגן ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, חוף הכרמל, שלח אתמול (ב') מכתב חריף לשר לאיכות הסביבה, זאב אלקין, ובו דרישה להעביר את 32 אסדות הגז של מאגר "לווייתן", המתוכננות לקום 10 קילומטר מהחוף בלבד, למעמקי הים, ולהוציא את מיכל הקונדנסט (הנפט הגולמי) המסוכן המתוכנן לקום בשטח המועצה.

כלים
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל(צילום: יח"צ)
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל(צילום: יח"צ)

"הקמת אסדות קידוח כה רבות במיקום כה קרוב לחוף וליישובים שבהם מתגוררים אלפי תושבים מהווה מפגע סביבתי שמכער את הנוף ומזהם את המים, ובסכנה לחיי אדם", כתב עוזרד לאלקין, "באסדות עלולות להיגרם דליפה או תקלה, ואם היא תהיה קרובה לחוף ההשפעה עלולה להיות הרסנית. לא ברור גם מדוע יש צורך במספר כה גדול של אסדות – שבוודאי אינו נדרש לצורך אספקת הגז לצרכיה המקומיים של ישראל, ולאור העובדה שהכוונה לייצא גז ישראלי עדיין נמצאת בדיון ציבורי".

"הכוונה להקים בשטח המועצה מתקן ענק שבו יאוכסנו מדי יום 2,500 חביות של קונדנסט, חומר המורכב בחלקו הגדול מנפט גולמי, משמעותה סכנה אדירה לתושבי האזור. זאת, גם עקב פליטת חומרים מזהמים לאדמה ולמי התהום מתוך מאגר הנפט, וגם עקב הסיכון לדליפה בקנה מידה גדול במקרה של תקלה, אסון טבע, פיגוע או מלחמה. חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה אף קבעה שאין לאכסן קונדנסט בסביבת אזורי מגורים. בשגרה מדובר במפגע בריאותי שיפגע באיכות חייהם של התושבים ובשעת חירום – בפצצה מתקתקת שתסכן את חייהם של אלפי בני אדם", כתב עוזרד לשר.

"מדובר באסדות שטרם הגיעו לארץ וטרם החלו העבודות לחיבורה לקרקעית הים בישראל. לא ברור, איפוא, מדוע לא ניתן לשנות את המיקום בטרם הוקמו האסדות. גם מאגר הנפט הגולמי עדיין לא הוקם בפועל ולכן ודאי שלא ברור מדוע לא ניתן להחליט להקים אותו במיקום אחר, יבשתי או ימי, חוץ למועצת חוף הכרמל וליישוביה", כתב עוזרד, "לאחרונה אף פורסם כי חברת אנרג'יאן, המחזיקה במאגרי הגז 'תנין' ו'כריש' מתכננת להקים את האסדות שלה במרחק של כ-75 קילומטרים מקו החוף ולהקים בים, סמוך לאסדות ולמתקן הקידוח גם את המיכלים שבהם יאוכסנו הנפט הגולמי ושאר החומרים המסוכנים. שותפות נובל אנרג'י ו"דלק" יכולה לנהוג בדיוק כפי שנוהגת 'אנרג'יאן'".

"המשרד להגנת הסביבה היה אמור להיות הגוף שדואג לביטחונם של התושבים ולשמירה על הסביבה", כתב עוזרד לשר, "ואולם, למרבה הצער, אנו מגלים בכל פעם מחדש שהמשרד משתתף בניסיונות הטיוח ובהטעיית התושבים במקום לייצג אותנו. אנו קוראים לך לדרוש בתקיפות מטייקוני הגז לאכסן את מאגר הקונדנסט המסוכן בים ולחסוך בכך סיכון מיותר והרסני ופגיעה באיכות חייהם ובבריאותם של אלפי תושבים".