שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מנסה לקדם כבר זמן רב את הקמתו של קו רכבת חדש בירושלים, מתחנת בנייני האומה ישירות לכותל המערבי - מהאתרים החשובים ביותר במדינת ישראל. "הקו החדש לכותל המערבי יחבר המוני ישראלים, יהודים ותיירים מכל רחבי העולם, היישר ללב הפועם של העם היהודי", התבטא כ"ץ בנושא. "מדובר על המקום המבוקר ביותר במדינת ישראל, והקמת קו ישיר תאפשר להגיע אליו באופן ישיר".

כלים
פרופ' דיוויד (דוד) ניומן (צילום:יח"צ)
פרופ' דיוויד (דוד) ניומן (צילום:יח"צ)

עד עתה, לא היה פשוט להגיע לכותל המערבי - עבור ישראלים ותיירים כאחד. הקמת תחנת רכבת במקום אמורה להקל על המבקרים עד מאוד, כשלאחר הקמת הקו החדש, ניתן יהיה לתפוס רכבת ישירות מתל אביב ועד לכותל המערבי, בתוואי שיעבור כולו מתחת לאדמה. על פי המתווה שאושר תחילה, הקו יעבור מתחת לרחוב יפו, בעומק של כ-80 מטר מתחת לתחנת בנייני האומה, ועד לעומק של 50 מטר לתחנות מרכז העיר והכותל. אך מהן ההשלכות של המהלך בפן הפוליטי?

"נראה שלהחלטה יהיו התנגדויות רבות, מכל תחום אפשרי"

האם מדובר בפעולה חיובית ותו לא, או שיש לכך חסרונות מסוימים? פרופ' דיוויד (דוד) ניומן, העוסק בחקר הגאוגרפיה הפוליטית והגאופוליטיקה, ושבמחקרו ניתן דגש ייחודי לחקר הגבולות, טוען בנושא זה כי: "הנגישות לכותל המערבי, אליו מגיעים תיירים יהודים רבים מדי שנה, היא בעייתית. לכן, להחלטה זו יש היגיון תיירותי, אך נראה שיהיו לה התנגדויות רבות, מכל תחום אפשרי".

"בכל הקשור לפן הפוליטי, סביר להניח שיתרחשו דיונים רבים על הנושא באו"ם ובאונסק"ו, שם עלולים לגנות את המעורבות של ישראל במקומות הקדושים ו'הכבושים'. זו צפויה להיות ההתנגדות החריפה ביותר", מציין פרופ' דוד ניומן. "מי שעוד עלול להתנגד הם הארכיאולוגים, מהסיבה שבעיר העתיקה יש עתיקות רבות הנמצאות מתחת לבטן האדמה, ופעולות אלו עלולות לסכן אותן".

פרופ' דיוויד ניומן מבהיר כי אחרי מאות אלפי שנות שימור, צפויות להיות התנגדויות רבות לבנייה בעיר העתיקה, שעלולה לפגוע בה בדרכים שונות. "אם זה לא מספיק, החנויות ובעלי העסקים במקום ייפגעו גם כן, שכן עד עתה, תיירים רבים עברו בדוכנים השונים בדרכם לכותל המערבי".

לטענת פרופ' ניומן, "העובדה שמקימים תחנה בכותל ולא במסגד אל-אקצא או בכנסיית הקבר, גם עלולה לגרום למתיחות. בכל אופן, אם הולכים על מהלך שכזה, עדיף לבצע את העבודות מתחת לאדמה ולא בשטח פתוח".

דונלד טראמפ ושתי האופציות השונות

לסיום, התייחס פרופ' דיוויד ניומן לרעיון לקרוא לתחנה על שם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ: "למה לא לקרוא לתחנה 'תחנת הכותל'? אין שום צורך בשם אחר, בוודאי לא דונלד טראמפ. מדובר על החלק המגוחך ביותר בהצעה של השר כ"ץ".

בינתיים, נבדקות שתי אופציות להקמת התחנה החדשה בעיר הבירה של ישראל, פרויקט שהוכרז כפרויקט לאומי, על מנת לתת לו עדיפות; הראשונה - יציאה מתחנת ירושלים־מרכז, ומעבר מתחת לרחוב יפו ומתחם ממילא, בצמוד ומתחת לחומות העיר העתיקה ועד לשער האשפתות. האופציה השנייה - הרכבת תצא מירושלים-מרכז, תמשיך מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא. כשתתקרב למגדל דוד, התוואי ייכנס ישירות מתחת לעיר העתיקה עד לכותל דרך הרובע היהודי. בכל אופן, על פי משרד התחבורה, תחנת הכותל, אם וכאשר תוקם, תוצב במתחם הרובע היהודי.

דיוויד (דוד) ניומן הנו פרופסור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. שימש כדיקאן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטה בין 2010-2016. תחומי המחקר העיקריים שלו הם גאוגרפיה פוליטית וגאופוליטיקה.