מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, הסיירת הירוקה ומשרד האוצר, בסיוע כוחות משטרה מיחידת יואב, ביצעו מבצע אכיפה מרוכז ברחבי הנגב, במסגרתו נהרסו מבנים בלתי חוקיים שהוקמו על אדמות מדינה ופונו 23 פלישות שונות. הישג מרשים נרשם למדיניות האכיפה כאשר 19 מתוך הפלישות פונו על ידי הפולשים עצמם, שהעדיפו להתפנות מהקרקע ולהרוס את המבנים הבלתי חוקיים שהקימו ולא להסתכן בתביעות כספיות אשר הרשות מגישה כנגד פולשים שהיא נדרשת לפנות על חשבון הקופה הציבורית

כלים
פינויים בנגב 2018 (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
פינויים בנגב 2018 (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

במסגרת מבצע אכיפה מיוחד כנגד תופעת הפלישה למקרקעי ציבור והבנייה הבלתי חוקית בנגב נהרסו ופונו 23 מקרים שונים של פלישות לאדמות המדינה ומבנים בלתי חוקיים שהוקמו ללא היתר ע"י פולשים ברחבי הנגב.

במסגרת ביצוע צווים לפינוי קרקע, המפקחים פינו והרסו באזור נאות חובב מבנה ושלד ברזל שהוקמו ללא היתר על האדמות הציבוריות. בישוב מולדה (סעווה) פונו בשלושה צוים שונים מטע בלתי חוקי שנשתל על אדמות המדינה שכלל לא הוקצו לפולש, פלישה נוספת שכללה 2 מכלאות לבעלי חיים ושני מבנים בלתי חוקיים, ופלישה נוספת שכללה 3 מבנים בלתי חוקיים וסוללת עפר.

כאשר הגיעו המפקחים לפנות 3 פלישות נוספות, בהן 2 מבנים בלתי חוקיים, מכולה וגדר ברהט, מבנה בלתי חוקי בישוב חורה ועוד פלישה בישוב חורה שכלל מבנה בלתי חוקי ורצפת בטון, הם נוכחו לראות כי הפולשים הרסו בעצמם את שהקימו בניגוד לחוק ופינו את הקרקע. המפקחים השיבו את הקרקעות לקדמותן ולמאגר הקרקעות הציבורי והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות חוזרות או נוספות.

עוד טרם לכן, במהלך סיורים מקדימים לפני המבצע המרוכז, גילו המפקחים כי ב- 16 מקרים של עבירות מקרקעין שאותרו ותוכננו לפינוי במסגרת המבצע המרוכז - מתוכם 6 בצווים של רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה ו- 10 צווים של הועדה המחוזית לתכנון ובנייה - נמצא כי הפולשים הרסו בעצמם את הפלישות והשיבו את הקרקע לידי המפקחים. המפקחים השיבו את הקרקעות לקדמותן ולמאגר הקרקעות הציבורי והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות.

"מפקחי רשות מקרקעי ישראל אשר פרוסים ברחבי הארץ כדי לשמור על הקרקעות הציבוריות מפני פולשים ומסיגי גבול, מזהירים את הפולשים כי עליהם לבצע פינויים עצמיים, ואם לא יעשו כן, יהיו חשופים גם לתביעות משפטיות בהן דורשת המדינה להחזיר לה את ההוצאות שנגרמו לה בגין הפינויים, גם את דמי השימוש הרטרואקטיביים בקרקע וגם לתלונות פליליות במשטרה בגין הסגת גבול במקרקעי המדינה, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל. הפינויים העצמיים חוסכים הן לקופה הציבורית - והן למתפנים - הוצאות מיותרות בגין פינויים", אומר אילן ישורון, מנהל מרחב דרום בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.