בסוגיה זו התדיינו שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים בשנת 2015. סביר להניח שכל שחקן פוקר מקצועי יעיד לטובת פקטור היכולת, המתבטא בכישורי משחק מקצועיים ומהוקצעים ותורם להצלחתם של אלופי המנצחים בתחרויות ובטורנירים העולמיים.  אך נראה ששופטי בית המשפט לא מיהרו להסכים עם הדעה הרווחת הזו.

כלים

ראשית יש להציג את הרקע לדיון המסעיר. סביר להניח שיצא לכם להשתתף בעצמכם במשחק פוקר ביתי, לצפות באחד כזה מתקיים מבלי להשתתף בו, או לשמוע על אדם קרוב שעשה זאת בעצמו. עופר ולימור עראקי, בני הזוג ששיתפו פעולה וניהלו ערבי פוקר בדירתם בירושלים, אינם יוצאי דופן. במשחקים הביתיים מסוגת טקסס הולד'ם השתתפו עשרות שחקנים שהימרו על סכומי כסף שונים. המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינית הגישה נגדם כתב אישום בעוון הימורים והגרלות אסורים ובהחזקת מקום לטובת אלו.

על עופר, שהורשע במסגרת הסדר טיעון לאחר שהודה בהאשמות, נגזר קנס ומאסר על תנאי. לימור, לעומת זאת, תחילה כפרה במיוחס ולאחר מכן הודתה בעובדות ובטענות, מלבד אחת, זו שמדובר ב"משחק אסור". לפי הגדרות החוק, משחק אסור הינו משחק שבו אדם עשוי לזכות בכסף או בטובות הנאה לפי תוצאות המשחק, תוצאות התלויות יותר בגורל מאשר ביכולת או בהבנה.

תורת המשחקים

כדי להבין לעומק את הסוגיה הזו, יש צורך להבין כפי שמוצג בקישור הבא - איך משחקים פוקר. השם פוקר מתייחס למשפחת משחקי קלפים פופולאריים מאוד שהתפתחו בארצות הברית בהדרגה עד לתפוצתם הרחבה כיום. ישנם מספר סגנונות פוקר מקובלים, וטקסס הולדם הינו אחד מהנפוצים ביותר בבתי קזינו בכל העולם.

במשחק פוקר חוקים בסיסיים המשותפים לכל המשחקים - להשיג את היד החזקה ביותר או להישאר אחרון לאחר שכולם פרשו מההימור. סגנונות הפוקר נבדלים זה מזה בעיקר במצבם של הקלפים. במשחק טקסס הולדם, ישנם מספר קלפים המשותפים וגלויים לכל המשתתפים ועם אלו השחקנים משלימים את קלפיהם.

במשחק טקסס הולדם טיפוסי ישתתפו כעשרה שחקנים שבדרך כלל ירכשו "דמי כניסה" (ז'יטונים) כדי להצטרף למשחק. בתחילת כל משחק יקבלו השחקנים בחלוקה אקראית שני קלפים מוסתרים במקביל לקלפים הגלויים שייחשפו בהדרגה ככל שהמשחק יתקדם.

בארץ, מעמד הפוקר אינו מוסדר ומעוגן בחוק. לכן, ישראלים רבים רוכשים ניסיון במשחקי פוקר ווירטואליים כמו זינגה פוקר או במסגרת משחקים ביתיים חובבניים לחלוטין. אחרים שכבר התבססו במשחק, יעשו זאת באופן בינלאומי יותר. פוקר טרוול הינו אתר המציע חבילות מאורגנות (הכוללות טיסה, בתי מלון ועוד) לאירועי פוקר קטנים כגדולים.

על מזל, יכולות ומה שביניהם

שחקנים מקצועיים שהופכים את שליטתם במשחק לפרנסתם מנצחים באופן עקבי יותר. עקביות זו בדרך כלל מתבססת על למידת סטטיסטיקות המשחק, אלמנטים מתורת המשחקים וניסיון בפסיכולוגיה ובשפת גוף כדי לחדור לראשם של השחקנים ולקרוא אותם.

עראקי, במסגרת טענתה שלא מדובר במשחק מזל אסור, הגישה את חוות דעתו של פרופ' עלי מרצבך, מומחה להסתברות המרצה במחלקת המתמטיקה באוניברסיטת בר אילן. זה טען שבחינה תיאורטית או אמפירית של היחס בין רכיבי המשחק על פני סדרת משחקים ארוכים, נוטה להיות מוטית  באופן מובנה לטובת רכיב הכישורים. גם במשחק בודד, הוא טען, יש לשחקן מנוסה יתרון על שחקן שאינו מנוסה במשחק.

לעומת זאת, השופט ירון מיטנקביץ' לא קיבל את טענותיהם. עראקי בסופה של דבר הורשעה ונגזרו עליה קנס של 5,000 ₪ וארבעה חודשי מאסר על תנאי לפרק זמן של שלוש שנים. השופט קבע שתוצאות המשחק מושפעות ותלויות בגורל ובמזל, ולכן המשחק נחשב לאסור. טענה זו התבססה על כך שהגורם הדומיננטי במשחק הוא הקלפים שמקבל כל שחקן באופן אקראי. אקראיות המתבססת על המזל והגורל.