כל מי שצפה אי פעם בדרמת בית משפט כזו או אחרת יודע עד כמה למומחים יש מקום של כבוד בין כותלי בית הדין. פסיכולוגים, רופאים ואפילו מומחים בליסטיים, כולם נקראים להביע את עמדתם על חקירה כזו או אחרת. אלא שיש תחום נוסף, חשוב לא פחות ואפילו יותר, ובו חוות הדעת המקצועית קריטית יותר מאי פעם. זה לא באמת מפתיע לגלות עד כמה מומחה המחשבים קריטי בעידן שבו הכל – אבל ממש הכל – נמצא על המחשב שלנו.

כלים

 

מתחילים משלב החקירה

עוד לפני שמומחה המחשבים יגיע אל בית המשפט הוא עשוי להידרש בזמן החקירה עצמה, והוא יכול להיות זה שיסייע לחוקרים להגיע לפריצת דרך משמעותית בתיק שעל הפרק. כך, המומחה יוכל לסייע בשחזור מידע רלוונטי, למשל במקרים שבהם קיים חשש לקבצים שנמחקו ועשויים לשמש כראיה בבית המשפט. הוא גם עשוי להיות זה שיבצע בדיקות אמינות (או לחלופין – בדיוק זיוף) כדי לאשש או להפריך אמינותן של ראיות כמו מכתבי דואר אלקטרוני, הקלטות שמע או מסמכים דיגיטליים אחרים. במסגרת תיקי החקירה תידרש לא פעם חוות דעת מומחה מחשבים בכל אחד מהנושאים הללו, ורק מומחה בעל ניסיון יוכל לסייע במשימה רגישה כל כך.

סוגיות בינלאומיות ופיצוח פשעי מחשב

מומחה המחשבים יכול לסייע בעוד כמה מקרים מרכזיים. למשל, עשויות להתקיים סיטואציות שבהן מקרה מסוים נדון בשתי מדינות במקביל, אבל הגישה אליו שונה לחלוטין בכל תחום שיפוט. מומחה המחשוב, זה שיש לו את הניסיון בעבירות מהסוג הזה כמובן, הוא הגורם המקצועי שמסייע בניתוח המקרה ובהסקת המסקנות המשפטיות הנלוות אליו. הוא גם מסייע בפיצוח פשעים הקשורים להפרת זכויות יוצרים והוא יכול לספק חוות דעת של מומחה בתחום הקניין הרוחני. בקיצור, כל עבירה הקשורה למחשוב או דיגיטל היא פשוטה יחסית לפיענוח עם הגורם המקצועי המתאים, המנוסה והוותיק.

איך זה עוזר לנו?

מומחי המחשוב הם ללא ספק קריטיים, ולא רק כשיש לנו תקלה במחשב או כשאנחנו צריכים עצה בנוגע לגיבוי או שחזור קבצים. במקרים רבים זהו המומחה שעוזר לנו להוכיח עוול שנעשה, עבירת זכויות יוצרים שבוצעה או ראיה שנמחקה כדי להסתיר ראיות. הכלל היחיד הוא שכדאי מאוד לבחור בגורם מקצועי ומנוסה באמת. לא כל מי שיש לו קצת "חוש" למחשבים יוכל לעזור, ולא כל מי שסיים קורס בסיסי בצבא עשוי הוא מומחה למחשבים. ניסיון, מקצועיות ורקע במשימות מורכבות כמו אלו שהוזכרו כאן – זה מה שאתם באמת צריכים לחפש, בין אם לצורך חקירה ראשונית ובין אם לצורך הגשת חוות דעת מקצועית לבית המשפט.