כל מי שחי בישראל בשני העשורים האחרונים, ולמען האמת גם מי שאיננו חי בישראל אך מכיר את עולם הנדל"ן הישראלי, יודע שאנחנו נמצאים בתקופת השיא של שוק זה מבחינת המחירים. מי שיש ברשותו נכסים, יכול לעשות מהם לא מעט כסף, לעומת זאת מי שמחפש נכסים או מגרשים לרכישה, יצטרך לשלם עבורם לא מעט.

נדל"ן – כיצד בוחרים היכן להשקיע
נדל"ן – כיצד בוחרים היכן להשקיע

 

שוק הנדל"ן הישראלי רותח, מסיבות שונות שחלקן מוכרות לכל ישראלי ולכל מי שמתעסק בשוק זה. ביקוש עצום לקרקעות ולנכסים, בזמן שההיצע הוא לא גבוה, כמות גדולה של משקיעים אשר משכירים את הנכסים שלהם במקום למכור אותם, חוסר יכולת אמיתית של המדינה להתערב בשוק, דמוגרפיה שמשתנה ומשפיעה על השוק, ועוד שורה של סיבות כאלה ואחרות.

מן הסתם, יש אזורים מסוימים שזוכים לביקוש נרחב יותר ובהתאם גם המחירים שלהם מטפסים כלפי מעלה ואף אחד מאיתנו לא רואה את הסוף של העלייה. למשל, אם אנחנו רוצים לקנות מגרשים בקיסריה או נכסים במקום, אנחנו נצטרך לוותר על לא מעט מכספנו. קיסריה היא דוגמא אחת, שיש אשר יטענו שהיא לא מייצגת מאחר ומדובר במקום עשיר ומבוסס, אך האמת היא שזה לא שונה גם במקומות שנחשבים הרבה פחות מבוססים לכאורה. אם בעבר היתה תחושה שרק במרכז הארץ המחירים גבוהים, הרי שעם הזמן זה התרחב, היום זה נוגע גם בפריפריה הקרובה וגם זו הרחוקה.

השאלה הנשאלת, אם אנחנו מדברים על מגרשים בקיסריה ובמקומות אחרים, היא כיצד אנחנו בוחרים היכן להשקיע. נניח ויש לנו את האפשרות הכלכלית, כיצד אנחנו אמורים לקבוע היכן לרכוש מגרש או היכן לבנות את הנכס שלנו, בין אם מדובר על מבנה פרטי או מבנה עסקי. יש פרמטרים שונים אשר יכולים להשפיע עלינו.

פרמטרים שמשפיעים על השקעה בנדל"ן

הפרמטר הראשון, מלבד המחיר, הוא זה שמתייחס לשאלה היכן ממוקם המגרש. אנחנו יכולים למצוא מגרשים באזורים רחוקים אך אם זה אומר שאנחנו נצטרך להשקיע עלויות גבוהות בניידות וכל יכולת השימוש שלנו במגרש באופן יעיל פוחתת, אין בכך טעם. לכן, נכון יהיה אם אנחנו נבחר מגרש שממוקם במקום נוח עבורנו. על פי הפרמטרים שאנחנו קובעים לעצמנו.

הפרמטר השני הוא הפיתוח של המקום. אנחנו נרכוש מגרש או נדל"ן, אחרי שנקבל תשובות לשאלות, עד כמה המקום מפותח, איזה תהליך פיתוח הוא אמור לעבור בעתיד, מה אפשר לפתח בו. הכל תלוי בצרכים שלנו. אם אנחנו קונים נדל"ן למגורים בשכונה חדשה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם במקום יש מערכת חינוך טובה, מערכת תחבורה טובה ועוד. כמובן שנתייחס לשאלה, עד כמה נוכל לעשות שימוש יעיל במקום, ותוך כמה זמן.

הפרמטר השלישי שנתייחס אליו היא מגמות. אנחנו נבחן את מגמות המחירים באזור, עד כמה משתלם לנו להשקיע, כמה אנחנו יכולים להרוויח, תוך כמה זמן בערך ועל פי זה נחליט לכלכל את צעדינו.