ריבוי הסעודות והאוכל המיוחד של פסח מובילים אותנו לסיים את הסדר עם בלאגן בבטן, יצאנו לבדוק איך לעבור את החג בלי עצירות וכאבי בטן

כלים

רויטל מור

האם מה שעיכב את בני ישראל במדבר היה התקווה ליציאה שאחרי המצות? יש הסוברים כך אחרי ניסיון חוזר שמלמד שפסח זה לא רק חג האביב אלא גם חג העצירות. זה לא באמת מפתיע, אחרי ככלות הכל את החג נהוג לבלות במעבר בין ארוחה לארוחה, שינוי מוחלט של הרגלי האכילה, הרבה מנוחה ומי בכלל זוכר לשתות?

על שלושה כללים עומדת הבטן

כדי להמנע מעצירות כדאי לשמור על שלושה כללים פשוטים – לשתות הרבה, לעסוק בפעילות גופנית ולצרוך סיבים תזונתיים. הסיבים מגדילים את נפח היציאות, השתייה מרככת אותן והפעילות הגופנית מזכירה למעיים שלנו שהגיע הזמן לתת עבודה. כללים אלו יפעלו תמיד, ובפרט גם בפסח. כאשר הבטן בכל זאת זקוקה לעזרה נוספת – פירות יבשים עשירים בפחמימות וסיבים יעזרו לפתור מצבי עצירות אם וכאשר הם מתעוררים.

עכשיו, כשהכללים ידועים ומובנים, בואו נבחן לעומק את מאכלי החג ונבין מה טוב ליהודים, וממה  כדאי להמנע, או לפחות לאזן.

מאכלי החג כפי שהבטן שלכם רואה את זה

מצות – מצות הן רעה חולה מבחינת הבטן. מצות רגילות מורכבות מקמח לבן עני מאד בסיבים תזונתיים ובנוזלים. אם המצות מהוות גורם עיקרי בתזונת החג, קרוב לוודאי שהבטן תסבול. אז מה אפשר לעשות? אפשר לנסות להחליף את המצות הרגילות במצות מקמח מלא, קמח שיפון או שיבולת שועל. קמחים אלו מכילים אחוז גבוה יותר של סיבים ויעזרו לבטן להתמודד עם האתגר.

קמח מצות – מאכלי חג רבים, גם כאלו שאינם כוללים מצות ממש, מכילים קמח מצה, שנגוע באותן בעיות כמו המצות עצמן, עוגות פסח, מצה-בריי, עוגיות פסח ועוד היד נטויה. קמח מצה מהווה תחליף לקמח או פירורי לחם, אבל גם לקמח מצה ישנם תחליפים – קמח שקדים או קמחי חומוס ותירס למשל (לאוכלי קטניות) יעשו את העבודה עם יותר סיבים, יותר טעם והרבה פחות תופעות לוואי.

חרוסת – חרוסת אולי לא טובה לגזרה, אבל בתור קונטרה למצות היא עושה את העבודה מצוין. יש המון מתכונים לחרוסת ולכל מתכון יש את היתרונות שלו אל מול המצות. חרוסת עם תפוחים ופירות טריים עוזרת כי הפירות מכילים סיבים תזונתיים, ואם לא תקלפו את התפוחים העזרה תהיה אפילו גדולה יותר. אם הוספתם לחרוסת פירות יבשים כמו שזיפים או משמשים, הם יעזרו לבטן להתמודד עם קשיי העיכול שהמצות יוצרות. מתכונים המשלבים שקדים ואגוזים, בייחוד אם לא קולפו גם הוא יבוא לעזרה.

קניידלך – אולי נראים תמימים, אבל מסתירים לא מעט קמח מצות בתוכם. כלל אצבע פשוט – אמצו לעצמכם מתכון של קניידלך רכים ואווריריים. אם הם לא יהיו יציקה כשהם יכנסו, הם גם יהיו פחות יציקה כשהם יצאו. תבשילים עם ירקות – נכון, לרב התבשילים קוראים על שם הבשר או הדג שמהווה את המרכיב הדומיננטי במנה אבל בפסח הקפידו לאכול גם את כל הירקות שהתלוו אליו, גם את אלו שאינם תפוחי אדמה. אם הירקות לא מקולפים, הבטן שלכם תשמח כפליים. חמיצה – מיץ סלק או מרק מסלק עוזרים לפעילות המעיים.

מה עוד אפשר לעשות?

כלל חשוב הוא לשתות הרבה. הקפידו לשתות לפחות שני ליטר ביום, רצוי של מים. אפשר להוסיף למים טעמים כדי להפוך אותם ליותר מעניינים ומזמינים: נענע, מרווה, זעתר, ג'ינג'ר, לימון או פרוסת תפוח יעשו יופי של עבודה. מבין כל המשקאות, נסו להמנע ממשקאות המכילים קפאין. קפאין הוא חומר משתן כך שחלק מהנוזלים שתשתו יצאו מבלי לעשות את העבודה על המצות שאכלתם.

מלבד שתייה ואכילה גם פעילות גופנית תתרום לבטן להירתם למשימת המצות, לכן כשאתם יוצאים לפיקניק משפחתי עשו על הדרך טיול רגלי וחסכו בנסיעה. ההליכה עוזרת להמריץ את מערכת העיכול, לסלק פסולת ולעוד שלל יתרונות בריאותיים. מלבד הליכה, אם הילדים רוצים לשחק בכדור, זה הזמן הנכון לחזור לילדות ולהצטרף אליהם, גם פה הפעילות הגופנית רק תעזור.

במידה וכל אלו לא עוזרים, זה הזמן לשקול עזרים נוספים כמו למשל פרוביוטיקה המכילה חיידקים שעוזרים בעיכול ויכולים לעזור להתמודדות עם המצות, גם אנזימי עיכול יכולים לעזור בכך. חומרים משלשלים עלולים לגרום להתמכרות – לכן אם אפשר, הימנעו מפיתרון שכזה. בכל מקרה לא כדאי לחכות שהבעיה תחמיר כי היא עלולה להתדרדר ולגרום לבעיות קשות נלוות.

אומרים שמצות זו המכה האחת עשר שהפסח מביא עמו, אבל עם הרבה שתייה, אכילה נכונה ופעילות גופנית אפשר להקל על הצרה ולהנות ממאכלי החג בצורה מאוזנת ומבלי לשבש את המערכת.