האוזניים הן מבין האיברים החשובים ביותר בגופנו. אנו נעזרים בחוש השמיעה כדי להאזין למוזיקה טובה, להקשיב להרצאה מעניינת באוניברסיטה או במטרה לשמוע את דברי חברינו. אך לפעמים אנו מגלים כי קיימת בעיה לשמוע היטב מסיבה זו או אחרת.

כלים

 

במקרה זה, אנו נאלצים לבקש מבני שיחנו לחזור על הדברים שוב ושוב, ומבינים אט אט כי עלינו לפנות לסיוע רפואי בהקדם. כמו כן, בעיות באוזניים עלולות להתגלות בגיל צעיר מאוד. כך שאם אתם כהורים שמים לב כי הילד מבקש לחזור על הדברים יותר מפעם אחת, חשוב לשקול להביא אותו אל רופא אף אוזן וגרון.

מבצעים ניתוח כפתורים

בין האוזניים לאף מחברת תעלה מיוחדת הנקראת תעלת השמע. כאשר תעלה זו נסתמת, היא עלולה לגרום לדלקות אוזניים תכופות ולבעיות בשמיעה בקרב ילדים, עקב עודף של נוזלים המצטברים באוזן. מסיבה זו מחליט הרופא לשלוח את הילד לביצוע ניתוח כפתורים. המונח העממי "כפתור" נוצר על שם הצינורות הקטנים המוחדרים אל עור התוף במטרה לנקז את הנוזלים אשר הצטברו בתוך האוזן. על פי רוב מבצעים את הניתוח לילדים בגילאי 1-3, שכן בגילאים אלה תעלות האוזן רחבות יותר וניתן לנקז את הנוזלים באופן יעיל.

מדוע כדאי לבצע את הניתוח

לניתוח כפתורים ישנם כמה יתרונות משמעותיים:

מחזירים את השמיעה – הניתוח מסייע לילדים לשקם את שמיעתם. כך שאם עד כה התקשה הילד בפעולת הדיבור, לאחר ניתוח כפתורים הוא יוכל לקלוט צלילים והברות ולהגיב לסביבתו במהירות רבה יותר. פחות דלקות אוזניים – הפרוצדורה הרפואית מפחיתה את הסיכויים לדלקות אוזניים בעתיד. טיפול בחוסר שיווי משקל – כידוע, מערכת שיווי המשקל ממוקמת ליד האוזן, ולכן הניתוח מסייע לשפר את כושר שיווי המשקל. טיפול בבעיות שינה – נוזלים בתוך האוזן עלולים לגרום להפרעות בשינה. משום כך, לאחר הניתוח ירגיש הילד טוב יותר ושנתו תהיה ערבה.

נוזלים באוזניים – המיתוסים הידועים

ילדים רבים עלולים לסבול מתופעה של נוזלים באוזניים. פעמים מדובר בתופעה זמנית אשר חולפת מאליה, אך במקרים אחרים הופכים הנוזלים לבעיה כרונית שיש לטפל בה בהקדם. הנוזלים עשויים להצטבר מאחורי עור התוף של האוזן עקב חוסר האוורור שלה. כתוצאה מכך נוצרת בצקת מאחורי האוזן והאף, התעלות נסתמות והנוזלים מתנקזים אל תוך חלל האוזן.

אף על פי שהגורמים להצטברות של נוזלים באוזניים הם פנימיים ולא חיצוניים, נוצרו סביב התופעה מיתוסים שונים לאורך השנים. אחד המיתוסים הנפוצים יותר הוא חדירה של מי ים או מי בריכה. על פי מיתוס נוסף, דלקות האוזניים הן שגורמות לנוזלים באוזניים, כאשר למעשה קורה בדיוק ההיפך: הנוזלים משמשים כמצע נוח להתרבות של חיידקים. החיידקים גורמים בתורם לדלקות, חום וכאבים.

התכשירים שבאים לסייע

לפני שפונים לבצע ניתוח, מומלץ להתעניין במכשירים חדישים שיכולים למנוע את הביקור הבא במרפאה. לדוגמה, מכשיר חדשני ומתוחכם מסוג להזרים אוויר דרך האף אל תוך תעלת האוזן כדי לייבש את הנוזלים ולמנוע את הצורך לבצע ניתוח כפתורים. המכשיר מיועד לאנשים הסובלים מבעיות כמו ירידה באיכות השמיעה, שקיעת עור התוף, דלקת האוזן התיכונה, תפקוד בעייתי של חצוצרת השמע או תחושת ואקום באוזן בעת צלילה או טיסה.

מתייעצים עם רופא טוב

לפני השימוש במכשיר או הסקת מסקנות לגבי דלקות אוזניים, חשוב לפנות לרופא אף אוזן גרון מקצועי ומיומן. ניתן לבחון את הרופאים העובדים בקרביכם, להתייעץ עם מטופלים מרוצים בפורמים בנושאי בריאות או דרך חברים טובים, ולבחור רופא מנוסה ומקצועי. כי כאשר מדובר בעניין משמעותי כמו בריאותכם ובריאות הילדים, אין מקום לפשרות.