המרכז הרפואי בני ציון בשת"פ עם היחידה להשתלת מח עצם בביה"ח רמב"ם החל בחודשים האחרונים בטיפול חדש אשר באמצעותו ניתן להגיע להפוגה במחלה של חולי סקלרודרמה (Scleroderma) שהינה מחלה אוטואימונית כרונית הפוגעת בעיקר בעור, בכלי הדם, באיברים הפנימיים ובמפרקים. לדברי מנהל מרפאת סקלרודרמה במרכז הרפואי בני ציון פרופ' משנה דורון רימר המוביל את הטיפול במרכז הרפואי בני ציון, "עד עתה התרופות רק שיפרו את התסמינים, וכעת ניתנת אפשרות להגיע להפוגה מלאה ואיכות החיים של החולים המתאימים לקבל את הטיפול משתנה באופן דרסטי". עד עתה, טופלו שני החולים הראשונים בארץ מהמרכז הרפואי בני ציון

כלים
פרופ' משנה דורון רימר. צילום - יח''צ
פרופ' משנה דורון רימר. צילום - יח''צ

 

המחלות האוטואימוניות הן מחלות שבהן נתקפים איברים שונים בגוף ע"י המערכת החיסונית. מדובר במחלות הפוגעות בחלק ניכר מהאוכלוסייה ועד כה טופלו באמצעות תרופות כימיות וביולוגיות שאמנם שיפרו את תסמיני המחלה ואיכות החיים של המטופלים, אך לא ריפאו את המחלה.

סקלרודרמה (Scleroderma) היא מחלה אוטואימונית כרונית הפוגעת בעיקר בעור, בכלי הדם, באיברים הפנימיים ובמפרקים. שם המחלה סקלרודרמה הינו בתרגום חופשי עור נוקשה ובא לציין את קשיון העור והתעבותו, שהם הסממנים הבולטים של המחלה.

לאחרונה, קיימת פריצת דרך בעולם הטיפול במחלות אוטואימוניות באמצעות טיפול על ידי השתלת מח עצם עצמית ולדברי פרופ' משנה דורון רימר המוביל את הטיפול במרכז הרפואי בני ציון, "אנו במרכז הרפואי בני ציון מהווים מרכז מצוינות לטיפול במחלת סקלרודרמה, כאשר בשנים האחרונות צברנו ניסיון רב בטיפול במחלה. שיתוף הפעולה החל בינינו לבין ביה"ח 'סן לואי' בצרפת, שבו רכשנו את המיומנות והידע בשיטה החדשה שהיא השתלת מח עצם עצמית לחולי סקלרודרמה. היתרון של שיטת טיפול זו הוא שלראשונה אנו יכולים להגיע להפוגה בחלק מהחולים. יתרה מכך, בדיקות הדם שלהם יכולות להפוך לתקינות והסמנים האימוניים של המחלה להיעלם. אנו בוחרים את החולה המתאים בנק' הזמן המתאימה ומשלימים את מעטפת הבדיקות בכדי לוודא שהטיפול יהיה מותאם ומדויק ויפיק תוצאות מרביות, יש לציין כי לא כל חולה יכול ומתאים לקבל את הטיפול החדשני אשר עלול להיות מלווה בתופעות לוואי בייחוד כאשר נבחר חולה לא מתאים".

הטיפול מיועד עבור חולים קשים בתחילת מחלתם אשר לא נפגעו בצורה בלתי הפיכה ממנה והוא מבוצע ביחידה להשתלת מח עצם בביה"ח רמב"ם בהנחיית פרופ' צילה צוקרמן, מנהלת היחידה. כאמור, עד כה טופלו שני חולים מהמרכז הרפואי בני ציון.