גננות נדרשות להגיע להשתלמויות עזרה ראשונה על חשבון זמנן הפנוי ללא כל תמורה ופיצוי. במייל ששלחה מפקחת הגננות באזור ירושלים לגננות בגני ילדים בבירה נכתב: "לאחר מאמצים אדירים אנחנו פותחים עוד שני קורסים של עזרה ראשונה ל-50 גננות...

כלים
דורית חזן יו"ר גננות מחנכות - צילום: יחצ ארגון גננות
דורית חזן יו"ר גננות מחנכות - צילום: יחצ ארגון גננות

רק מי שמתעניינת ומתחייבת להיות נוכחת ב-100% משעות הקורס 30 שעות מוזמנת להירשם. בנוסף, אנו פותחים קורס ריענון של 12 שעות. בקורס יש מקום ל-50 גננות". הגננות אינן אמורות לקבל שכר על השעות הללו.

עוד הוסיפה המפקחת פוסט קורע לב של אמא שזה עתה שכלה את בנה בן 3 לאחר שביצעה בו פעולות החיאה ללא הצלחה.

יש לציין שלמרות שהגננות אינן מחויבות להגיע לקורס ע"י המפקחות הן מחויבות ע"פ חוזר מנכ"ל להשתלם בקורס מע"ר 30 שעות, אחת לשלוש שנים + 12 שעות רענון אחת לשנתיים, כך שלמעשה הן מחויבות להגיע להשתלמות שהיא חלק מהתפקיד שלהן ללא שכר.

יו"ר ארגון "גננות מחנכות" שלחה קריאה לגננות שלא להירשם לקורס הריענון. "כל עוד שעות הריענון אינן מתוגמלות, אל תרשמו ל'קורס ריענון'. רק כך יבינו במשרד החינוך שהשעה שלנו איננה 'שעת פח'", כתבה חזן לגננות.

פוסט של אמא ששכלה את בנה בן ה 3 3a888

לדברי חזן: "מדובר בעבירה על חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951 ובניצול לרעה של מסירות הגננות לעבודתן. כשמדובר בקורס עזרה ראשונה זאת התנהלות חסרת אחריות ומסוכנת במיוחד", מוסיפה חזן, "בפועל, היעדר התשלום יגרום לחלק מהגננות לא להגיע. האם גננת אינה אמורה לדעת כיצד להגיש עזרה ראשונה לילד פצוע או חולה? והאם שלומם ובריאותם של הילדים כל כך לא חשובים בעיני משרד החינוך שהם דורשים מגננות לעבור קורס עזרה ראשונה בלי לתגמל אותן על כך?"

משרד החינוך דורש מהגננות להשקיע מדי חודש בחודשו שעות עבודה רבות מעבר ליום העבודה הרגיל שלהן לא כל תשלום ועל חשבון זמנן הפרטי בחלק משמעותי ממשרתן.

"בחרנו במקצוע מתוך אהבה לילדים ולא כדי להתעשר. אבל אנחנו עובדות שכירות שעובדות קשה ומתפרנסות מעבודתנו, ומשרד החינוך מנצל בציניות את הרצון הטוב שלנו כדי להעסיק אותנו בתנאים פוגעניים ולגרום לנו להגיע להשתלמויות על חשבון זמננו ללא תמורה", אומרת חזן, "במקרה הזה - זאת כבר הפקרות שמסכנת את הגננות וגם את הילדים".