המודעות החברתית לצורך לשלב אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, וכן לתרומה החשובה של שילובם המלא בתוך חיי קהילה תקינים והוגנים, פועלת גם לטובת השגת שיווין זכויות בעבודה, המתבטא באופן ברור בחקיקה הישראלית. במעגל התעסוקה המתקיים בכל ענפי המשק כמעט, עובדים אנשים עם מוגבלויות מסוגים שונים. המדינה מצידה, מעודדת את ההעסקה בכך שהיא מעניקה מימון וסבסוד עבור בעלי עסקים המעוניינים לשלב נכים בעבודה, זאת בכדי להקל הן על המעביד והן על העובד עם המוגבלות, לצורך שילוב מיטבי ושיתוף פעולה פורה וארוך טווח.

כלים
שיוויון זכויות בעבודה לבעלי מוגבלויות
שיוויון זכויות בעבודה לבעלי מוגבלויות

 

אילו זכויות בעבודה קיימות עבור אנשים עם נכויות שונות?

זכויות העובד המתמודד עם מוגבלות, בין אם זוהי נכות פיזית או נפשית, נגזרות מן ההנחה כי לכל אדם יכולת לקדם את מקום העבודה שלו, בדרך זו או אחרת. באופן טבעי, במקרים רבים תפוקת עובדים נכים איננה זהה לזו של עובדים אשר אין להם מוגבלויות מוכרות, ועל אף עובדה זו החוק מאפשר פרנסה בכבוד לכל פלח באוכלוסייה.

הנחת המוצא של החוק הישראלי היא שאין לעשות כל אפליה בין בני אדם, בבואם לנסות ולהתקבל למשרה כלשהי. כאשר אדם עם מוגבלות משולב בעבודה – בעל המקום צריך לבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת לאפשר תנאי עבודה שיעניקו לו הזדמנות אמיתית להוכיח את יכולותיו, ממש כמו עמיתיו העובדים. שכר המינימום הקבוע בחוק, הוא הבסיס גם לשכרם של אנשים עם מוגבלויות, מכאן שבמידה והם מייצרים את אותה תפוקת עבודה כמו עמיתיהם – הם יהיו זכאים להרוויח באופן דומה ללא כל הבדל.

כיצד מרוויחים בעלי עסקים מהעסקה של אנשים עם מוגבלות?

החקיקה כן מאפשרת להעניק לעובד עם מוגבלות שכר מופחת, בהתאם ל"מדרגות" שקובע משרד הכלכלה, ובכך להעניק לו זכויות בעבודה באופן מלא וללא פגיעה בכבודו, ובעיקר לצורך מניעת ניצול של אוכלוסייה זו במקומות עבודה. מדרגות שכר אלו מותאמות ליכולת העבודה של האדם בפועל, והקביעה לגבי גובה השכר המותאם נעשית לאחר אבחון של נציג מטעם משרד הכלכלה, המבצע תצפית על העובד במקום העבודה עצמו. המשמעות היא, שעובד עם מוגבלות יקבל שכר הוגן, שיגלם באופן ממשי את התרומה שלו לעסק ויאפשר בו זמנית גם לבעלי העסק להעסיק עובדים בעלי יכולת עבודה פחותה, בלי להפסיד כסף.

שוויון זכויות בעבודה משתלם לעובדים ולמעסיקים כאחד

ישנן מספר דרכים שבהן עסקים יכולים לקבל מענקים מיוחדים מהמדינה לצורך העסקה מתמשכת של עובדים עם מוגבלות, וכן סבסוד עבור התאמות מיוחדות – למשל, בנייה של רמפה בכניסה לבית עסק, עבור עובד עם כיסא גלגלים – המאפשרות את הנגשת העסק לעובד וגם ללקוחות העשויים אף הם להיעזר בהתאמות אלו. ראוי לציין כי גם בהיבט החברתי, ערכו של עסק עולה בכמה מונים כאשר הוא ידוע כמעסיק של אנשים עם מוגבלויות, מה שעשוי בהחלט להוביל להגדלה של קהל הלקוחות שלו.