עד לפני שנים בודדות, אנשים שהייתה ברשותם טלוויזיה שמשדרת בטכנולוגיית ה HD היו מושא לקנאה. עכשיו נכנסו לחיינו מסכי ה-UHD או ה-4K, האם הם מביאים איתם בשורה חדשה שמצדיקה את תג המחיר שלהם? או שמדובר ב"יותר מאותו הדבר"?

כלים

 

זאב נחמנזון

החיים ברזולוציה גבוהה

לפני הכל – קצת סדר מול העיניים: לרוב הציבור הישראלי יש בבית מסכי טלוויזיה ברזולוציית FULL HD (בתרגום לפיקסלים 1080X1920) לאיכות שידור זו התרגלנו בשנים האחרונות. טכנולוגיה ה-4K, המציעה פיקסלים בצפיפות של פי 4 מטכנולוגיית ה-HD (כלומר 2160X4096 בפיסקלים), נכנסה לא הרבה זמן אחרי המעבר ל-HD, כך שלא ממש היה לנו זמן להתכונן אליה, לפחות ברמת הטלוויזיה שאליה התרגלנו.

איכות צפייה אחרת – תשתית אחרת

כדי ליהנות מחוויית צפייה ב-4K אנו זקוקים ל-3 תנאים: טלוויזיה שמשדרת ברזולוציה המדוברת, ספק אינטרנט המציע תשתית חזקה עם פס רחב ויציב – מומלץ מחברה חזקה ומקצועית מכיוון שכמות המידע העובר בפס בשידורים אלו הם פי 4 מכמות המידע בשידור HD ולא פחות חשוב – יכולת שידור ב-4K, וכאן נכנס האתגר האמיתי. בעוד שספק ותשתית האינטרנט ברוב המקרים יכולים לעמוד בדרישה, מסכי 4K  יש בשפע ובמנעד מחירים מרשים, מעט מאד ערוצים, פלטפורמות וספקי תוכן מציעים היום שידורים ברזולוציה זו. סביר מאד להניח שככל שהזמן עובר, עוד ועוד ערוצים וספקי תוכן יאפשרו שידורים  באיכות 4K לציבור הרחב. כיום, מי שמתחרה על ליבו וארנקו של הצרכן הם בעיקר ספקי תוכן מחו"ל, דוגמת נטפליקס, אמזון וכיו"ב. למרות שספקים אלו כן מציעים תכניות וסרטים מתורגמים לעברית, הממשק שלהם הוא פחות אינטואיטיבי לצרכן הבוגר יותר.

כל אחד והתוכן שלו

ככלל, מאמצי טכנולוגיות חדשות, במיוחד כשמדובר ברזולוציית מסך – הוא קהל הגיימרים. האוכלוסייה הזו בדרך כלל מבוססת יותר כלכלית, מעודכנת יותר טכנולוגית ומוכנה לשלם על איכות. בדיוק מסיבה זו בין הראשונים להכריז על שידור בטכנולוגיית 4K היו יצרני קונסולות המשחקים – סוני ומייקרוסופט. הדורות העכשוויים של ה-XBOX ONE וה-PLAYSTATION 4 מציעים משחקים ברזולוציה הזו ואף טכנולוגיית Upscaling, שבאמצעותה ניתן להשביח משחקים ותיקים יותר לרמת 4K. המחירים של קונסולות המשחקים הולכים ויורדים וכיום ניתן למצוא אותן בלא מעט בתים בישראל. אם יש לכם קונסולה מהדור העכשווי – כדאי בהחלט לחבר אותה לטלוויזיית 4K. חשוב לזכור כי כדי ליהנות מצפייה באיכות הזו חשוב להשתמש בכבלים מתאימים, תומכי HDMI 2.0 (שמגיעים בדרך כלל עם המסך או הקונסולה).

הגודל קובע, הביצועים גם

אז בהנחה שיש לנו כבר מסך 4K ומכשיר או חברה שמספקת לנו תכנים ברזולוציה האולטרה גבוהה הזו – בואו נדבר קצת על גודל החוויה.

רזולוציית 4K קיימת היום גם בצגי מחשב בגודל של 20 אינץ', טאבלטים ואפילו על מסכי הסמארטפון שלנו. למרות שצפייה באיכות גבוהה של 4K בהחלט מרשימה גם במסך 5 אינץ' – את הסרטים שלנו אנחנו אוהבים לצרוך במסכים גדולים. כמה גדולים – כמה שיותר. כדי לעמוד בכמות הפיקסלים המטורפת של טכנולוגיית ה-4K, המסכים הגדולים צריכים להיות אף מהירים יותר. כלומר להכיל מעבדי תמונה חזקים ויציבים. למעבדים האלו יש מחיר, שעליו לא מספרים לנו כשמוכרים לנו מסך. בזמן שמדברים איתנו על גודל ועל רזולוציה, אנחנו מחמיצים נקודה חשובה: ככל שהמסך גדול יותר תשומת הלב שלנו תופנה יותר ויותר לחדות שלו (בהשוואה למסכי טאבלט או סמארטפון). מצד שני, אם המעבד לא יהיה חזק דיו, מהירות התנועה על המסך לא תספק את הסחורה, ואיכות הצפייה תפגע משמעותית. כשאתם רוכשים מסך 4K בגודל של 55 אינץ' וצפונה – אנו ממליצים לכם לוודא שהוא גם מייצר 60 פריימים לשנייה, ולתת לכם את החוויה שלשמה רכשתם אותו.

הדבר הבא כבר כאן

הטכנולוגיה לא מחכה לנו. יצרניות הטלוויזיה לא מחכות לספקיות התוכן ועובדות על פיתוחים מסביב לשעון. בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו כבר הוכרזו על השקתם טלוויזיות בטכנולוגיית שידור של 8K. בהתחלה, כמו כל מוצר פורץ דרך – הטכנולוגיה הזו תפנה לבעלי היכולת הפיננסית שבינינו, ויציעו בשלב ראשון רק מיצג להשוויץ בו. מצד שני מחירי המסכים הישנים ברזולוציית 4K ירדו משמעותית, וזו בהחלט תהיה הזדמנות טובה לרכוש אחד.