באחת מתכניות הבידור המפורסמות בטלוויזיה, נפתחה העונה עם "קסם" מעניין ובו עומד מול המצלמה מנחה התכנית, ומבקש מהצופים לבחור מספר, כל מספר שירצו. לאחר כמה שניות של השמעת הפתיח לתכנית, מגלה המנחה לצופים מהו אותו מספר שעליו הוא מהמר כי אותו הם בחרו בעצמם, והפלא ופלא, זהו אכן המספר שמרבית הצופים בחרו.

כלים

 

לאחר מכן, מסביר המנחה כי בזמן שעמד מול המצלמה, לבש חולצה ועליה מופיע אותו מספר, וכי ממש כשדיבר, חלף ברקע אוטובוס בקו שזהו מספרו. אלו הם סממנים שהמוח שלנו קלט גם אם לא שמנו לב לכך, ולכן כאשר פנינו למוח לקבל מספר, זהו המספר שהוא סיפק לנו. המדובר באשליה לכל דבר ועניין, אך כזאת שמעלה שאלות רבות על האופן בו עובד המוח האנושי, ועל האופן בו הוא משפיע על החלטות יומיומיות שלנו ועל מידת הרציונליות שלהן, כפי שמסבירה פוריה קורן זילבר.

אשליה – קשר השתיקה של החרדות והפחדים שלנו

על אף שפחדים הם אחד המנועים החזקים ביותר, שמשפיעים על התנהגותנו ביום יום, כאשר בוחנים אותם לעומקם, מגלים שאין מאחוריהם שום הסבר רציונלי שמצדיק את קיומם. למעשה, כפי שמתארת פוריה קורן זילבר, זהו הבסיס לטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בפוביות למיניהן, לרבות חרדות כמו חרדה חברתית, חרדת טיסה וכדומה. פחד, מעצם מהותו, הוא מחשבה על דברים שליליים שעלולים לקרות. כאשר עולות בנו אותן מחשבות שליליות נוצרת בתוכנו תחושה של פחד, שמנחה אותנו בהתנהגותנו. כך למשל, אם אדם הסובל מחרדת טיסה יודע שעליו לטוס כעת במטוס, מן הסתם יצוצו בראשו מחשבות אפוקליטפטיות על התרסקות המטוס, והוא יוכל לדמיין אותן בצורה מאוד מפורטת ואמיתית. מחשבות אלה הן שיוצרות אצלו את הפחד, שבסופו של דבר גם ימנע ממנו לעלות על המטוס. זאת, על אף שמטוס נחשב לאחד מאמצעי התחבורה הבטוחים ביותר בעולם.

גם חרדה חברתית מונעת מפחדים

כפי שמסבירה פוריה קורן זילבר, חרדה חברתית עובדת על אותם מנגנונים בדיוק. המחשבה על האנשים המקיפים אותנו מכל עבר, יוצרת בנו פחדים שונים ומשונים, החל בפחד מהמבט של אנשים עלינו כאילו הם מבקרים את עצם קיומנו, וכלה באפשרות של היתקלות מילולית או פיזית עם אדם מסוים. פחדים אלה הולכים ונבנים בראשנו בצורה אינטנסיבית עד כדי יצירת חרדה שיכולה לבוא לידי ביטוי בהזעת יתר, דופק גבוה, קשיי נשימה, מבטים מפוחדים לכל עבר וכדומה. הסוד בהתמודדות עם פחדים אלה היא אותה הבנה, שקל לנו הרבה יותר לקבל, כאשר קוסם מנסה ליצור מולנו אשליה מחשבתית – זה הכל נוצר במוח שלנו, ממגוון רחב של סיבות שאינן קשורות לסיטואציה הנוכחית, אבל אין שום דבר אמיתי ברקע, אין שום סיבות רציונליות שיכולות להסביר את הפחדים שנוצרים בנו.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול שמכיר בעוצמתו של המוח, ולא מנסה להתנגד לו על בסיס ההבנה השטחית שמדובר באשליה בלבד. ההתמודדות עם הפחדים והחרדות בשיטה זו, מבוססת על תרגול חוזר ונשנה של אותן סיטואציות "מפחידות", רק הפעם נכנס אליהן המטופל כשהוא מודע לתהליך שמתרחש במוחו, ומסוגל לבחון אותו בצורה רציונלית כדי ליצור בעצמו אמונה עמוקה וחזקה שאכן מדובר באשליה, בקסם. ככל שהמטופל מתרגל יותר סיטואציות כאלה, עם עלייה תמידית ברמת הקושי של ההתמודדות, כך עולה יכולת ההתמודדות שלו עם הפחדים שהופעתם והשפעתם גם יחד, הולכים ומתמעטים עם הזמן והתרגול. על פי פוריה קורן זילבר, מדובר באחת משיטות הטיפול האפקטיביות ביותר לחרדות, ובכלל זה גם לחרדה חברתית.