מפתחות לרכב היו משהו שתמיד אבד, נשבר או התקלקל וסביר להניח שזה קרה גם בזמן הכי לא מתאים: כשאתה מאחר לפגישה חשובה, כשצריך להביא את הילדים מהגן או את החותנת משדה התעופה. עד לפני כ 20 שנה בערך הדברים היו מאוד פשוטים אבל מאז החלו הדברים להסתבך...

 

כחלק ממאמצי היצרנים להקשות על שימוש ברכב ע"י מי שאינו מורשה לכך ובמקביל להקל על חיינו הנהגים, הטכנולוגיה החלה תופסת חלק משמעותי יותר ויותר במנגנוני הבטיחות של הרכב. לעובדה זו השלכה ישירה גם על יכולתינו לפנות למנעולן כדי לשכפל מפתחות לרכב לצרכינו הליגיטימיים כבעלי הרכב.

כיצד תחום המפתחות לרכב השתנה בשנים האחרונות

אז כמו שכבר הזכרנו, עד לפני 20 שנה, כל המפתחות לרכב היו מכאניים בלבד; מפתח ועליו מבנה שיניים ייחודי שאיפשר לו להסתובב בסוויץ' של הרכב. מדובר במנגנון דיי דומה למנעול של דלת (ואפילו כזה לא מתוחכם במיוחד). החיסרון במפתחות אלה שהיה קל יחסית להתניע את כלי הרכב בעזרת סיבוב ברוטאלי של הסוויץ' או עקיפה שלו. הייתרון, אם אפשר לקרוא לו כך, הוא הקלות בה ניתן היה לשכפל מפתחות אלה. אבד לך מפתח לרכב? גש למנעולן בפינה והוא ישכפל לך מפתח תוך 3 דקות.

כיום, קצב התפתחות הטכנולוגיה ברכב שובר שיאים ודגמים שנחשבו חדישים ב 2017 נחשבים כיום למיושנים. עם כניסת המיחשוב והבקרה הדיגיטאלית לתחום הרכב הכניסו מרבית היצרנים מנגנון משבת המחובר למחשב המרכזי של הרכב. אם המחשב לא קיבל אות לאפשר התנעה, המנוע לא יניע, גם אם החלק המכאני בסוויץ' יסתובב. אותו אות ניתן ע"י צ'יפ היושב בתך המפתח וכאשר הוא מוכנס לסוויץ', הוא משדר את הקוד הייחודי לו למחשב הרכב. מחשב הרכב בודק האם זה הקוד הנכון ואם כן, מאפשר התנעה של הרכב.

כדי לשכפל מפתח של רכב כזה המנעולן צריך כבר יותר כלים והרבה יותר ידע ממה שהיה דרוש בתקופת המפתח המכאני. עליו להיות מסוגל להעתיק את הקוד מצ'יפ של מפתח קיים למפתח החדש. לחילופין, אם מדובר בשחזור מפתחות לרכב לאחר אובדן כללי, המנעולן (שעכשיו מקבל כבר, באופן לא רשמי כמובן, את התואר מהנדס מפתחות), צריך לגשת למחשב הרכב, ולהעתיק ממנו את הקוד לצורך צריבתו בצ'יפ במפתחות החדשים.

שכפול מפתחות אצל מנעולן מומחה, כי מי שלא מומחה פשוט לא מסוגל לשכפל

זו הנקודה בה צריך להסביר שלכל יצרן מחשב רכב שונה וצ'יפ שונה. חלק מיצרני הרכב (בעיקר הגרמנים), מציידים את כלי הרכב שלהם במחשבים שמטעמי אבטחה לא מאפשרים גישה לקוד ההתנעה ולפיכך מחייבים את המנעולן לקודד מחדש את כל המערכת במקרה של שחזור מפתחות. אתם מוזמנים לקרוא באתר חברת קוויקי אודות שכפול מפתחות לדגמים של יצרני הרכב השונים. לא כל מנעולן רכב מסוגל להכנס לנבכי האלקטרוניקה של כלי הרכב המודרניים ולבצע קידוד מחדש של מחשב הרכב. לכל יצרן השיטות שלו ומכשירים יעודיים להתחברות למחשב הרכב. וזה כבר מביא אותנו לנושא הבא..

שכפול מפתחות חכמים לרכב

כיום מתרחש המעבר לדור הבא של מפתחות לרכב: מפתחות חכמים. מפתחות אלה פועלים על עיקרון של חיישן קרבה ואינם דורשים מבעל הרכב להוציא אותם מהכיס. כאשר הננג מתקרב לרכב, הרכב קולט את האותות אותם משדר המפתח ומאפשר פתיחה של הדלת והתנעה של המנוע בלחיצה על מתג ההתנעה. מפתחות חכמים נהוגים ברכבי יוקרה מזה מספר שנים וזולגים אט אט לסגמנטים עממיים יותר של שוק הרכב.

אם מפתחות עם צ'יפ מהדור הקודם מחייבים ידע וניסיון לצורך שיכפול המפתח, הרי ששיכפול של מפתחות חכמים והתאמתם לרכב עם מחשב רכב מהדור האחרון הנה פעולה מורכבת מאוד מבחינה טכנית והמחייבת ידע רב.

מרבית בעלי הרכב סבורים כי שכפול של מפתח חכם לרכב אפשרי רק במוסך היבואן ועל כן לא טורחים בכלל לבדוק האם יש אפשרות אחרת. נוסיף על כך את העובדה שיבואני הרכב לא יבצעו שיכפול מפתח לרכב בתנאי שטח, במקום בו הרכב תקוע, אלא ידרשו כי הרכב יגרר למוסך, מה שיעלה עוד את עלות העבודה היקרה בלווא הכי.

שכפול מפתחות חכמים לרכב ע"י מנעולן מומחה

בישראל ישנם מספר לא גדול של מנעולני רכב מומחים המסוגלים לבצע שכפול מפתחות חכמים לרכב בתנאי שטח. אותו מנעולן יגיע אליך עם ניידת השירות ויבצע את השיכפול מבלי לגרור את רכבך. כאמור, החיסכון הוא כפול: גם במחיר השכפול עצמו וגם בהימנעות מגרירת הרכב למוסך. חשוב לציין עוד כי מנעולן מומחה ידע להתגבר על הבעיה תוך זמן לא ארוך במיוחד ואילו דווקא במוסך היבואן עלולים להקצות לפתרון הבעיה מכונאי שאינו מתמחה בבעיות מסוג זה, מה שיגרור משך שהיה ארוך של הרכב במוסך.