"הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם" – משפט זה, שהפך זה מכבר לסוג של קלישאה, הוא בגדר אמת ברורה כשמש עבור מיליוני אנשים בעולם הקשורים באופן עמוק לכלב שלהם, למספר כלבים או באופן כללי למין המופלא הזה של כלב הבית, המתאפיין בחיבור ייחודי לבני אדם, מסוג אותו לא ניתן למצוא אצל אף בעל חיים אחר.

כלים

בעוד לכלבים ישנם מיליונים רבים של בני אדם הרואים בהם חברים ובני בית לכל דבר ועניין, רבים מהם גם מאמינים בכל ליבם ביתרונות העצומים מהם נהנים ילדים אשר גדלים בסביבת כלבים. מהם יתרונות אלו, מה מעניקות חיות מופלאות אלו לילדים הגדלים בסביבתן, מה מעניקים להם חזרה הילדים וכיצד ניתן לשלב כלבים בחייהם של ילדינו גם אם איננו יכולים או מעוניינים לגדל כלב בבית?

לגדול עם חבר עדין, מגן ונאמן

מרבית האנשים שנתקלו בחייהם בכלבים, גם אם אינם מחבבים אותם במיוחד באופן אישי, מבינים מדוע כלבים נוכחים בחברה האנושית בצורה הקרובה לבני האדם באופן ייחודי כל כך. אינכם חייבים להיות חובבי כלבים על מנת להבחין בכך שבעל חיים זה, אשר התפתח אבולוציונית מהזאב תוך כדי ובזכות אינטראקציה קרובה ומתמדת עם בני אדם, מותאם באופן ייחודי לחיות יחד עם בני אדם בסביבת ביתם. כלבים נאמנים לבעליהם, בין אם מדובר באדם בודד או במשפחה שלמה, הם שומרים על אזור הבית אותו הם מזהים כטריטוריה שלהם ושל בעליהם והם יודעים כיצד להיות רכים ועדינים עם בני אדם בכלל ועם ילדים ופעוטות בפרט. אינספור אנשים לאורך ההיסטוריה גידלו תינוקות, פעוטות וילדים קטנים בסביבה של כלבים מסוגים שונים ללא כל חשש, ונראה כי לכלבים אכן ישנה יכולת אינסטינקטיבית מולדת להתנהג בצורה עדינה ובטוחה לצד בני אדם, החל מהיותם תינוקות ועד להיותם קשישים.

לכן, היתרונות המוענקים לילדים הגדלים עם כלבים הוא כמעט ברור מאליו – אותם ילדים גדלים בבית יחד עם חבר נאמן ומסור, אשר לא רק משחק עימם ומארח להם חברה אלא גם שומר ומגן עליהם, ובמילים פשוטות – אוהב אותם חזרה בכל הלב. בעוד אנשים מסוימים עוברים חלקים גדולים מחייהם ללא מערכות יחסים קרובות ואוהבות באמת, כל ילד אשר גדל עם כלב יוכל להעיד כי הוא גדל עם מערכת יחסים קרובה וחמה עליה אותה לא היה מחליף בשום דבר.

לא לשכוח אף פעם גם את טובתו של הכלב

מיד נפשט בנוגע לסוגים שונים של אינטראקציות ייחודיות בין בני אדם לכלבים, וביניהן כלבנות טיפולית, הפעלות שונות לילדים עם כלבים ועוד. אך בטרם נעשה זאת, חשוב להבהיר לפני כן נקודה מרכזית – בכל סוג של אינטראקציה בין בני אדם לכלבים, בין אם מדובר בגידול רגיל של כלב בבית ובין אם בהפעלה עם כלבים, טיפול באמצעות כלבים וכו', חשוב תמיד שלא לשכוח לשנייה אחת גם את טובתו של הכלב. הפעלות וטיפולים שכאלו נערכים לרוב על ידי אנשים אשר אוהבים כלבים והפכו את האינטראקציה עימם למקצוע ודרך חיים. במידה וגם אתם פונים לטיפול, הפעלה או כל סוג אחר של אינטראקציה עם כלבים, אנא וודאו כי האנשים שעושים זאת אכן דואגים לשלומם של הכלבים ולא עושים שום דבר שעלול לפגוע בהם, גם לא לטובת המטופלים והלקוחות. לכלבים ישנה תודעה, רגשות והבנה משמעותית של מה שמתרחש סביבם. חשוב לוודא כי גם הם נהנים ומרוויחים מכל אינטראקציה מסוג זה, ולא רק בני האדם הבאים עימם במגע!

כלבנות טיפולית, הפעלות עם כלבים ועוד – דרכים נוספות לשילוב כלבים בחיים

בשנים האחרונות בישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם צוברות פופולאריות הולכת וגוברת שיטות נוספות שונות לשילוב כלבים בסיטואציות שונות בחיים, באופן אשר יפיק תועלת ממשית לבני האדם הנכללים באינטראקציה זו, כמו גם עבור הכלבים, כמובן.

שיטות שונות של כלבנות טיפולית, למשל, כוללות סוגים שונים של טיפולים המשתמשים בקשר הייחודי שבין בני אדם לבין כלבים על מנת לסייע לאנשים הסובלים מבעיות שונות, הן בעיות נפשיות והן בעיות גופניות. ניתן למצוא סוגים שונים של כלבנות טיפולית, כמו גם הפעלות עם כלבים מסוג זה או אחר, המיועדות לילדים, מבוגרים ואף קשישים.

שיטות שונות של כלבנות טיפולית תופסות תאוצה ופופולאריות מפני שאחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה מבין ומרגיש את אותו חיבור ייחודי עם כלבים. כך, ניתן לעבוד על בעיות שונות מהן סובל אותו אדם בסיוע הכלב ובסביבתו. במקרים מסוימים אין צורך ביותר מאשר פגישות בהן הכלב נוכח והמטופל מטפל בו, מלטף אותו וכו'. עצם השהייה לצד כלבים ויצירת האינטראקציה עימם מסייעת לאנשים רבים להרגיש טוב יותר ולעבוד באופן מכוון על בעיות שונות מהן הם סובלים.

ימי הולדת עם כלבים ועוד – להכניס כלבים לחיים של הילדים

גם משפחה אשר אינה מגדלת כלב מסיבה זו או אחרת, יכולה לעשות הרבה על מנת לשלב כלבים בחייהם של הילדים. אם נמשיך בנושא של כלבנות טיפולית, ישנם כיום סוגים שונים של טיפול רגשי לילדים אשר כוללים גם אינטראקציה עם כלבים. לרוב אמנם מיועדים טיפולים אלו לילדים עם בעיות רגשיות אלו או אחרות, אך אין זה הכרח – גם ילדים ללא בעיות מיוחדות המעוניינים לפגוש כלבים ולבוא עימם במגע זוכים להרבה מאוד ממפגשים אלו.

ניתן לשלב כלבים בחיי המשפחה והיומיום גם בדרכים נוספות. למשל – יום הולדת עם כלבים. אם נתקעתם עם רעיונות לימי הולדת של הילדים, הפעלות לימי הולדת הכוללות כלבים יכולות לפתור את הבעיה מכל הכיוונים – הפעלה מהנה לכולם ממנה הילדים לא רק ייהנו רגעית, אלא גם אולי ירוויחו כמה חברים חדשים...

לסיכום, כלבים הם חלק מהותי ואינטגראלי מהחברה האנושית. ספציפית, ילדים הגדלים בסביבת כלבים נהנים לרוב מחברויות עמוקות, פיתוח מוקדם ומוגבר של חמלה, אמפתיה והזדהות עם זולתם והרבה מאוד רגעים של אושר אותם זוכרים למשך כל החיים. בין אם אתם מגדלים כלב בבית ובין אם לא, ניתן לשלב כלבים בחייהם של ילדיכם. רק דאגו לעשות זאת באופן המבטיח כי לא רק אתם וילדיכם נהנים מהאינטראקציה, אלא גם הכלבים...