דנית בר ((Beer, פסיכותרפיסטית למעלה מ-40 שנה, פיתחה גישה חדשה לתופעה שכיחה ביותר אך כמעט לא מדוברת וכמעט לא מתועדת בספרות המקצועית - הורות מרעילה - הסיפור ללא סיפור. היא זאת שטבעה לראשונה את המונח The Silent Abuse

כלים
ילדות של נסיכה - דנית בר
ילדות של נסיכה - דנית בר

באמצעות אסופה של סיפורים אישיים וחלומות שפגשה אצל מטופליה הרבים וחברים, אותם שזרה בניתוח שונה ומקורי של מעשיות ואגדות שיש בהן נגיעה ליחסים בין הורים וילדים, מנסה דנית בר לפצח את תעלומת ההרעלה ההורית. לקרוע את מסכי השתיקה, הבורות, הבלבול וההיתממות שקשורים בתופעה- נושא הקרוב לליבה וחייה ומעסיק אותה שנים רבות.

הרעלה הורית או הורות מרעילה הוא סוג מתעתע ומוכחש של התעללות ואלימות המוסווית לעיתים קרובות מן העין, שקטה, מושתקת, ובמקרים רבים גם משתקת.

הרעלה הורית משמעה הורות מנוכרת רגשית, פוגענית, מרוחקת ומצלקת את הילד. בספר מתקיים דיון נוקב בהיבטים השונים של הורות מרעילה, ומוצע בו   הסבר לתהליך הרגשי אותו עוברים ילדים להורים מרעילים, בצד ניתוח הנזקים שנגרמים להם כתוצאה מיחס הורי זה.

הספר דן בהשפעת ההרעלה ביחסים בתוך המשפחה, בהעברה הבין דורית של דפוסי ההרעלה, תוך מתן דוגמאות בין השאר מהחברה החרדית, החברה הקיבוצית בשנות הלינה המשותפת, בגירושין ובהתמודדות עם הורים מרעילים בזקנתם.

פרק מיוחד מוקדש בספר לנושא הסליחה וההחלמה מנזקי ההורות המרעילה, כאשר המסר העיקרי הוא שהסליחה אינה חייבת להיות מופנית בהכרח כלפי ההורה המרעיל אלא מיועדת ליישוב הסכסוך הרגשי הפנימי של המורעל בבגרותו, כך שיוכל לאפשר לעצמו היפרדות רגשית ולעיתים פיזית מההורה המרעיל ושבירת מעגל ההרעלה ביחסיו הבוגרים.

ילדות של נסיכה הוא ספרה הראשון של דנית בר בו היא מסכמת עיסוק לאורך שנים רבות בנושא ההרעלה ההורית ועשרות שנות עבודה טיפולית כפסיכותרפיסטית, מגשרת ויועצת זוגית ומשפחתית.

לצד האגדות והמעשיות (עמי ותמי, הברווזון המכוער, שלגיה, סינדרלה, היפהפיה הנרדמת, רפונזל) משובצים בספר ציטוטים מתוך ספריהם וסיפוריהם האישיים של: יונתן גפן, אסף ענברי, אייל מגד, יעל נאמן, נורית זרחי, יותם בנזימן, אברהם בלבן, יעקב בוצ'ן, עדנה מזי"א ענת לויט, ישראל סגל, חנה מרון ובתה דפנה רכטר, אליס מילר ועוד ועוד.

דנית בר מנהלת בספר זה דיאלוג אינטימי עם כאבם של הילדים המורעלים מתוך תקווה לסייע לאלו שגדלו כמורעלים לזהות את הדינמיקה המתעתעת של ההרעלה בתוך חייהם ולהעניק להם אישור והכוונה כיצד להתמודד עם בעיה כאובה זו, להחלים ממנה, ולא למצוא עצמם ביחסים רעילים באופנים שונים בחייהם הבוגרים.

"הספר הוא אבן דרך יחודית לקראת היחלצות והחלמה ומומלץ כסימן אזהרה לכל הורה"

פרופ' רבקה יהב, אוניברסיטת חיפה. לשעבר יו"ר האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה.

"מסע מרתק ואמיץ בניסיון להבין ולשפוך אור על תופעת האם המרעילה, הרעה והמתנכרת"

פרופ' מירה זכאי, מוזיקאית.

דנית בר - פסיכותרפיסטית למעלה מ-40 שנה. אחרי סיום שירותה הצבאי כקצינת חקירות עשתה תואר ראשון בלימודי עבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. ב-1976 נמנתה על צוות ההקמה של בית החולים הדסה הר הצופים ושנים רבות ניהלה את השירות הסוציאלי שם עד פרישתה. במקביל למדה לימודי פסיכותרפיה במכון הישראלי לפסיכואנליזה והחלה לעבוד כפסיכותרפיסטית לצד עבודתה בהדסה. מאז פרישתה זה עיסוקה המרכזי בצד הוראה , ייעוץ והדרכה. במהלך השנים השלימה תואר שני בביה"ס לבריאות הציבור שליד ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים במסלול מינהל רפואי. כמו כן יש לה הסמכה כמגשרת. בנוסף, למעלה מ-26 שנה היתה חברת צוות מקצועי בכירה בתוכנית הרדיו המיתולוגית "שנינו יחד וכל אחד לחוד" בהנחיית יובב כץ. ילידת קרית ביאליק. במשך 50 שנה חיה בירושלים ומבשרת ציון. מזה שנתיים מתגוררת בתל אביב. נשואה, אם לשלושה וסבתא לחמישה נכדים.