הברכיים שלנו, חלק כל כך קטן מגופנו, נושאות על עצמן משקל רב ואחריות אדירה, מפרקי הברך הם המפרקים הגדולים ביותר בגוף האדם והפעלתם בלתי פוסקת. אבל, כשם שיש הרבה מאד סוגי נזק לברכיים – יש גם הרבה דרכים למנוע אותם ולטפל בהם

כלים

 

זאב נחמנזון

בישראל לא תראו כמעט את התופעה הזו, אבל בעולם הגדול כריעה על ברך אחת היא משהו שכיח במגוון טקסים וגינונים. הצעת נישואין רומנטית, הכתרת אביר או אדם בעל הישגים מרשימים בתואר "סר" על ידי מלך או מלכה, קבלת לחם הקודש בכניסה ועוד. כל אלו לא בהכרח מנהגים דתיים, אך בכריעת הברך יש מסר סימבולי ברור – מדובר הצהרת שירות לכל הפחות, סוג של נכונות לשרת מישהו או משהו. הברכיים הם חלק קריטי ביציבה שלנו וביכולות שלנו לנוע נכון, לשאת משקל ולשמור על איכות חיינו לאורך זמן. באופן בכלל לא סימבולי, לפגיעה בברך יש השלכה מידית וישירה על הבריאות הכללית של הגוף. אם הכאב הזה משבית או מונע מאתנו לבצע פעולות בסיסיות כמו הליכה, עמידה זקופה וכדומה – שאר האיברים בגופנו לא יחכו הרבה זמן וגם הם יתנוונו, ייחלשו ויכאבו לנו.

על הברכיים

כאבים בברך הם נחלת הציבור כולו, אך לא כל הציבור צורך תוספי תזונה שיכולים לחזק את המפרקים הללו. זה נכון שיש קבוצות אוכלוסייה מסוימות בהן הסבירות גבוהה יותר לפציעות ברך: אנשים מבוגרים, ספורטאים, בדגש על אצנים, כבדי משקל ועוד, מפעילים לחץ פיזי גבוה יותר על הברך, אך אם תזכרו – כשהייתם ילדים, השתוללתם ונפלתם תוך כדי משחק – היכן היו עיקר החבלות שלכם? מעבר לפיקה עצמה, הברך מורכבת מהמון חלקים, רצועות צולבות, גידים, סחוס ושרירים, ולכל חלק יש את התפקידים שלו והבעיות הנלוות. שחיקת סחוס, אחת הפציעות השכיחות ביותר בברכיים ובפרקים בכלל, נגרמת כתוצאה מ"עייפות החומר". בחלק מהמקרים ניתן להתייחס אליה כאל בלאי טבעי, כמו אצל אנשים מבוגרים או נשים (שלהן יש שכבת שומן באזור הברך, המגבירה את רמת השחיקה). מנגד, אנשים כבדי משקל שמפעילים אותו על הברך, או אצנים שמפעילים אותם באופן מהיר ועצים יותר – אינם יכולים להתייחס לפציעה כזו כטבעית. גם כאשר אנו רצים ומחזקים שרירים – הברכיים נשחקות בסופו של דבר, ואף נפצעות. קרעים של רצועות צולבות מהווים אף הם פציעה שכיחה וכואבת מאד, ממש כמו קרע במיניסקוס (טבעת סחוס במבנה הברך), שגם בדומה לשחיקה נגרם כתוצאה מחבלות, נחיתות ועומס מצטבר המופעל עליו. הפציעות האלו, נוסף על כאבים עזים מאד, טומנות בחובן תהליכי שיקום והחלמה מורכבים וממושכים, וכדי מאד להימנע מהגעה אליהם.

לכו על זה

נתחיל ונאמר שכדי למנוע פציעות ולהישמר מנזקים עלינו להשתדל ולנהל שגרת יום בריאה ועקבית. הליכה נכונה מחזקת את הברכיים כמו את שאר הגוף, ושומרת על כוחן. אימוני ספורט, מומלצים ככל שיהיו, עלולים להוביל לשימוש לא נכון בשרירים ועבודה אינטנסיבית מדי או לא מדויקת עשויה להסב נזק מצטבר. אימונים עצימים או כאלו המצריכים טכניקות עבודה כדאי מאד לבצע בעזרת מדריך או מאמן מקצועי, שלפחות יבחן את יכולותיכם ויתקן אתכם. תזונה בריאה המובילה למשקל מאוזן מובילה גם לסיבולת פיזית וכושר העמסה טוב, המצמצמים משמעותית את הסיכויים לפציעות וכאבי ברך עתידיים. תוספי תזונה המשלימים חסרים בגוף הם בהחלט עזרה מבורכת ולחלוטין אינם תרופות סבתא לכאבי ברכיים. כדאי לקחת בחשבון מעקב תקופתי אצל אורתופד או פיזיותרפיסט, שידע לאבחן אם יש בעיות או עלולות להתפתח כאלו. אם אתם מהאנשים המבלים הרבה מזמנם בעמידה או הליכה – כדאי לכם ללכת עם נעליים טובות ואורתופדיות, ומומלץ לשקול רכישת מדרסים מותאמים אישית, שיפחיתו מכם מאמץ מצטבר.

בסופו של יום, אם אתם מתחילים לחוש כאבי ברכיים שאינם פוחתים תוך יום או יומיים – גשו עם זה לרופא וערכו בדיקה. חלק מהנזקים לברכיים שלנו הם בלתי הפיכים, וגם תרופות אנטי דלקתיות, טיפולי פיזיותרפיה, ניתוחים מורכבים ואפילו החלפת פיקה בברך לא תמיד יכולים לעזור.