הדבר החשוב ביותר כשמתכננים הקמת עסק הוא ההבנה כי חיוני לשכור את שירותיו של מאמן עסקי. חשיבות זו היא קריטית כאשר מי שמתכננים הקמת עסק עושים זאת בראשונה. תשוקה ומוטיבציה הן מרכיבים חיוניים ועשויים להוות פקטור חשוב בהצלחה, אבל לא די בהן.

לפני ששוכרים שירותי אימון עסקי מבעל מקצוע חשוב לתת את הדעת על הנקודות הבאות:

כלים
מאמן עסקי.  צילום: pixabay
מאמן עסקי. צילום: pixabay
  1. חשוב שהוא יהיה בעל ניסיון בתחום שבו אתם מתכננים את העסק.

  2. חשוב להבין כי עסק הוא נושר שמורכב מהיבטים שונים ולבעל העסק נדרשת היכרות עם שיווק, פיתוח עסקי, משאבי אנוש ועוד. מאמן עסקי הגון וישר המכיר את חוזקותיו אבל גם את חולשותיו יכוון אתכם לקבל את המידע שאתם זקוקים לו מאנשי מקצוע נוספים.

  3. בחירת מאמן עסקי מחייבת לדעת מבעוד מועד האם המאמן מכין עבורכם תכנית עסקית מקיפה ויסודית, שנלקחים בה בחשבון- היתכנות, כדאיות, זיהוי הזדמנויות, סיכונים, מתחרים, קביעת יעדים, סימון מטרות ופעולה ממוקדת ליישום הצעדים להשגתם.

  4. חשוב לברר מבעוד מועד האם נדרשים משאבים נוספים להקמת העסק המחייבים מציאת שותפים ו/או משקיעים.

  5. חשוב להגדיר באופן ברור מה חלקו של המאמן העסקי בתהליך הקמת העסק; האם שירותיו מתמצים בייעוץ ובליווי בשלבי ההקמה הראשוניים או האם מדובר בהתקשרות לטווח ארוך? לא פחות מאשר אפיון והגדרת צרכים, רצונות, וכמובן- רכישת ידע, כלים, קביעת אסטרטגיה עסקית וביצועה, חשוב ביותר לתאם ציפיות, כדי לדעת למה סביר לצפות ולמה לא. תיאום ציפיות עשוי למנוע עגמת נפש.

  6. חשוב לברר על אודות המאמן המיועד. אספו עליו מידע, בקשו חוות דעת, התייעצו עם לקוחות שאימן אותם.

  7. לפני שבוחרים מאמן עסקי חשוב שתדעו כי הסמכות בידיו אבל האחריות על הביצועים היא עליכם.

  8. דעו כי מאמן עסקי אינו כל יכול, וכי יש גורמים אובייקטיביים שיקבעו במידה בלתי מבוטלת את הצלחת העסק או את כישלונו, חלילה.

  9. חשוב שתדעו כי המאמן שילווה אתכם לא יוכל לעשות דברים שהאחריות עכל עשייתם מוטלת עליכם. לכן חשוב להגדיר בחוזה ההתקשרות את הדברים שהם בסמכותו ובאחריותו ואת מה שאינו כלול בהם.

  10. העולם העסקי הוא עולם משתנה חדשות לבקרים ודינמי. נדרשת בו ערנות מתמדת, יכולת תגובה מהירה, יכולת לספוג מצבים שבהם הגרף שמצייר את התנודות בין רווח להפסד נמצא בירידה.

מאמן עסקי הוא בעל מקצוע, אבל הוא אינו אלוהים. הוא אינו כל יכול. קשה להפריז בתיאור חשיבות התרומה שלו למיצוי הסיכוי להצלחת העסק שלכם. במבחן התוצאה, שהוא תמיד מבחן עלות-תועלת, עשוי להתברר לכם כי עלות שירותיו של מאמן עסקי היא הוצאה מחוללת הכנסה חשובה ביותר. היא צריכה להיחשב כחלק מהעלויות הקשיחות של הקמת העסק וכתנאי הכרחי להצלחתו.