לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-80 אחוזים מבתי האב בישראל נמצאים במצב כלשהו של משיכת יתר בבנק; חלקם אף במצב כרוני, בו לא ניתן לסגור את המינוס בדרכים המקובלות.

 

בניגוד למה שאולי חושבים, זה לא קורה רק אצל משפחות ממעמד הביניים או משפחות מעוטות יכולת. גם בתי אב בהם שני ההורים מרוויחים יחד עשרות אלפי שקלים בחודש, מגיעים למצבי מינוס כרוניים.

הבשורה הטובה היא שזה ממש לא גזירה משמיים, ויש הרבה מה לעשות בנדון. הנה 5 טיפים ליישום מיידי מבית מדרשה של דניאלה הירש – יועצת לכלכלת המשפחה שסייעה למאות ואלפי משפחות לצאת מהמינוס.

טיפ 1 – מיפוי של כל ההוצאות מול ההכנסות

לא תמיד אנו באמת מודעים לכמה כסף אנחנו מוציאים, לעומת כמה כסף נכנס לחשבון הבנק. הפער הזה הוא הסיבה העיקרית לכך שרובנו כאן בישראל נמצאים במצב של אוברדראפט.

מה עושים? ארגנו את כל ההוצאות מול כל ההכנסות בטבלה אחת מסודרת – משכנתה / שכר דירה, מזון, ביגוד, רכב (דלק, ביטוח, טסט שנתי, מוסך), חשבונות לחברות התקשורת (סלולר, טלוויזיה, אינטרנט, טלפון קווי), חשבונות שוטפים (ארנונה, מים, חשמל, גז), הוצאות חינוך לילדים, הוצאות משתנות וכן הלאה.

ברגע שהכול מסודר מול העיניים, הדברים מתבהרים כבר במבט ראשון. לדוגמה, ברוב בתי האב נמצא שעיקר ההוצאות הביתיות הן עבור מזון ודיור (משכנתה או שכר דירה). בדקו לאן הולך אצלכם עיקר הכסף, ושם תתחילו לבצע את השינויים הדרושים.

טיפ 2 – קניות אך ורק לפי תקציב

רוב האנשים נוטים להתפתות למבצעים חסרי תכלית בסופרמרקטים וברשתות השיווק. מבצעי אחד פלוס אחד או שלושה במחיר אחד אולי נשמעים כמו חיסכון, אבל בפועל הם גורמים לנו לקנות יותר.

מעבר לכך, רשתות השיווק מציבות את המוצרים הזולים ביותר הרחק מהישג ידינו – בסוף הסופר וכן במדפים הגבוהים או הנמוכים ביותר. כך יוצא שאנשים ניגשים למוצרים שהכי נגישים להישג ידם, והתוצאה – משלמים יותר.

מה עושים? בהתאם לטבלת ההוצאות וההכנסות שלכם, הגדירו מראש תקציב לקניות ואל תחרגו ממנו. קנו אך ורק את הדברים הנחוצים לכם למשך השבוע הקרוב, בלי להתפתות לכל מיני דברים אחרים.

זה לא אומר שאי אפשר להתפנק מדי פעם; אבל במקום לקנות כל הזמן חטיפים ומתוקים – קנו יותר פירות. זה גם יותר בריא וגם עולה פחות.

טיפ 3 – שימו לב לדברים הקטנים

שמואל לא אוהב את ימי הקיץ החמים, אז בכל פעם כשהוא חוזר הביתה מהעבודה – הוא מפנק את עצמו בסוף היום בגלידה טעימה. אומנם "רק" 15 שקלים לשלגון גלידה, אבל מנקודת מבט גדולה יותר מדובר ב-300 שקלים בחודש. את הסכום הזה היה שמואל יכול לחסוך בצד, ולצאת עם אישתו למסעדה פעם בחודש.

נקודה נוספת – אומנם מזומן "קשה יותר" לבזבז לעומת אשראי, שפשוט מחליק בקופות ואינו מורגש בכיס; אבל האשראי מאפשר לכם לעשות מעקב צמוד ומדוד אחר כל הוצאה. זה לא אומר שחייבים להיצמד לאשראי דווקא, אבל זה יותר נוח מבחינת ניהול התקציב המשפחתי.

בדקו האם יש לכם כפל ביטוחים רפואיים, סיעודיים ואחרים. לעיתים קרובות מדי מגלים שאנחנו משלמים כפול ומשולש על אותו סוג של ביטוח בדיוק, וזה יכול לחסוך מאות ואפילו אלפי שקלים בשנה. אם אינכם יודעים כיצד לבדוק, פנו אל איש מקצוע בתחום.

טיפ 4 – שימו כסף בצד לחיסכון

בואו ניקח לדוגמה את החופשה המשפחתית, שבדרך כלל מתקיימת אחת לשנה. גם משפחות שיוצאות לחופשות יחסית זולות, מגלות עד מהרה שהזול הופך ליקר. לדוגמה, חופשה שנתית באילת שעלותה כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים – כאן נשאלת השאלה מאיפה לקחתם את הכסף אם אתם במינוס תמידי?

מה עושים? במקום לשלם מכסף שאין לכם, ולהגדיל את האוברדראפט בבנק (שלא לדבר על הריבית הנלווית לו) – פשוט תתחילו להפריש מדי חודש איקס שקלים לצורך החופשה. עדיף שיהיה לכם קצת פחות כסף לבזבוזים במהלך השנה, מאשר לקחת הלוואה כדי לכסות את המינוס הגדל בגלל חופשה משפחתית. כמובן שכל זה צריך להיעשות תוך התחשבות בטבלת ההוצאות וההכנסות שהכנתם בסעיף 1.

יש לכם אפשרות לקחת עוד עבודה בנוסף לעיקרית? אפילו עבודה נוספת מהבית במשרה חלקית ביותר, תוכל לסייע לכם לחסוך ולצמצם חובות. לדוגמה, אתם יכולים לתת ייעוץ מקצועי בתחומי מומחיותכם.

טיפ 5 – חנכו את הילדים

ילדים הם חלק מהמשפחה, וגם הם מכתיבים את הצרכים המשפחתיים שבאים לידי ביטוי בהוצאות כספיות.

ההמלצה היא לתת לילדים דמי כיס, כדי שילמדו כבר מגיל צעיר להתנהל בחוכמה עם כסף שיש להם ביד – ולא עם כסף שאין. המשוואה אומרת לתת לכל ילד שקל אחד עבור כל שנת גיל בכל שבוע. כלומר ילד בן 10 יקבל 10 שקלים בשבוע.

בהצלחה!