הנורמות והערכים בחברה בה אנו חיים משתנים כיום בקצב מהיר הרבה יותר ממה שהיה בעבר, כאשר קצב השינויים עצמו הולך ומאיץ. לאחר תקופות בהיסטוריה האנושית בהן הנורמות והערכים הנפוצים והמקובלים ביותר השתנו רק בתהליכים ארוכים ואיטיים יחסית של מאות ואלפי שנים, כיום הכל משתנה משנה לשנה ובמובנים מסוימים אפילו מיום ליום. דוגמה טובה לכך ניתן לשאוב מעולם הקעקועים (כמו גם קישוטי גוף מסוגים נוספים) ומהאופן בו היחס של חלקים שלמים באוכלוסייה כלפי קעקועים משתנה מן הקצה אל הקצה, בתוך תקופה של כמה עשרות שנים ספורות.

כלים
קעקועים. צילום: pixabay
קעקועים. צילום: pixabay

קעקועים לגברים, לנשים, לבני נוער ולמבוגרים – הרחבת הקבוצה הנכללת בתחום

אחד הסימנים המעידים ביתר בירור על השינוי הגורף ביחס הכללי של החברה כולה לתחום הקעקועים הוא ההתרחבות המשמעותית בעשורים האחרונים של קבוצות האוכלוסייה אשר לא רק ש"מאשרות" את הקעקועים כענף תרבותי לגיטימי, אלא אף לוקחות בו חלק.

ממצב בו קעקועים היו בעיקר מנת חלקם של שבטים פרימיטיביים, אסירים בבית הכלא או אנשים אשר נחשבו לחלק מקבוצה זו או אחרת המצויה בשולי החברה, בתוך פחות ממאה שנים הגענו למצב בו ניתן לומר על קבוצות אוכלוסייה רבות, מגוונות ומפתיעות כי הן לוקחות חלק בעולם הקעקועים וקישוטי הגוף. כיום, ניתן פוטנציאלית למצוא קעקועים בקרב מגוון עצום של אנשים – קעקועים לגברים וקעקועים לנשים, קעקועים לבני נוער או למבוגרים יחסית, קעקועים זוגיים או קעקועים שהאם עושה יחד עם ילדתה – כל אלו ועוד דוגמאות רבות נוספות הם מקרים נפוצים ומקובלים, עד כדי כך כי זה נראה לנו מובן מאליו. מי ששם לב למעמדו של עולם הקעקועים במיינסטרים התרבותי לפני מאה שנים והיום, לא יכול שלא להבחין בשינוי הדרמטי שאירע בתרבות שלנו.

גם הלגיטימיות החברתית של סוג הקעקועים משתנה – קעקוע שרוול היום ופעם

מלבד לקבוצות האוכלוסייה והגילאים השונות אשר מכירות כיום בקעקועים כתחום אומנות וביטוי עצמי לגיטימית (ואף לוקחות בה חלק), ניתן לראות את השינוי התרבותי העמוק בנוגע לקעקועים גם בהקשר של סוג הקעקועים המקבלים לגיטימיות, והופכים נפוצים יותר ויותר משנה לשנה. דוגמה מצוינת לכך היא מה שמכונה – קעקוע שרוול, כלומר – קעקוע גדול או חיבור של קעקועים רבים קטנים יותר אשר מכסים לחלוטין חלק מהיד של המקועקע/ת, ויוצרים בעצם סוג של שרוול מהקעקוע. ישנם כיום אינספור אנשים עם קעקוע שרוול על היד או על הרגל, על חלק מהגפיים וכו'.

בעוד בעבר הלא רחוק במיוחד קעקוע שרוול נחשב לקעקוע גדול, בולט ובמובנים רבים אמיץ במיוחד, כיום מדובר בעניין שבשגרה. אף אחד כבר לא מתרגש כשהוא נתקל באדם עם קעקוע שרוול על כל היד שלו – זה נראה כמו דבר טבעי ונפוץ, עד כדי כך שפעמים רבות כלל איננו שמים לכך לב..