מטופלים רבים נמנעים מביצוע של השתלות שיניים בשל התהליך הארוך ואי הנעימות הכרוכה בתקופות שבין שלבי הטיפול ועוד לא אמרנו מילה על הפחד מרופא השיניים, מהמכשירים ומהטיפולים הפולשניים הרבים.

 

השתלת שיניים ביום אחד היא הגשמת החלום של מטופלים רבים, להגיע פעם אחת אל מרפאת השיניים בלי שיניים ולצאת כעבור מספר שעות עם פה מלא בשיניים יפות ומתפקדות, לחסוך אי נעימות וביקורים רבים במרפאת השיניים.

השתלת שיניים ביום אחד – ארבע עובדות שחשוב לדעת

השתלת השיניים הקלאסית מתבצעת במספר שלבים, בשלב הראשון מחדירים את השתל אל עצם הלסת והשלב האחרון הוא השלב של השיקום הקבוע, כשבין השלבים יש תקופת המתנה. שיטה זו הוכיחה את עצמה במשך שלושים שנה ואחוזי ההצלחה שלה גבוהים, כתשעים וחמישה אחוזי הצלחה. השיטה מבוססת על העיקרון שעל השתל לעבור תהליך של "אוסאואינטגרציה" תהליך שבו נוצר חיבור ביולוגי בין תאי העצם לבין השתל.

במהלך תקופת ההמתנה, הנמשכת בין שלושה חודשים לחצי שנה, מתחבר השתל אל עצם הלסת והוא אינו פעיל. בתקופה זו צריך לתת פתרון זמני למטופל כדי לאפשר לו לתפקד, וברוב המקרים הוא נעזר בתותבת נשלפת אשר לעתים רבות גורמת לו לגירוי ולאי נעימות.

לא אחת השתלת השיניים מלווה בטיפול כירורגי מקדים של השתלת עצם. כאשר הרופא מאבחן כי המטופל סובל מחוסר נפח של עצם הלסת ויש חשש שהעצם לא תצליח לקלוט היטב בתוכה את השתל, הוא ימליץ על השתלת עצם. גם לאחר השתלת עצם תידרש תקופת המתנה עד אשר העצם המושתלת תיקלט ותאפשר לקלוט לתוכה את השתל.

השתלת שיניים ביום אחד, הנקראת העמסה מיידית, מקצרת את התהליכים. אין צורך בתקופות המתנה, הכול נעשה בטיפול אחד. מיד לאחר החדרת השתלים לעצם הלסת הם מופעלים באמצעות מבנים וכתרים זמניים. הניסיון מלמד כי אחוזי ההצלחה של השתלת שיניים ביום אחד זהים לאחוזי ההצלחה של השתלת שיניים בשיטה הקלאסית.

מחקרים רבים שנערכו בתחום השתלות השיניים בשנים אחרונות הביאו לשדרוג של שטחי הפנים של המתכת המצויה בדופן השתל על מנת לזרז את תהליך ה"אוסאואינטגרציה", תהליך ההתחברות של השתל אל העצם. כאשר תהליך ההתחברות מתקצר, מתקצרת גם תקופת ההמתנה והצורך להמתין בין שלב לשלב בתהליך השתלת השיניים מתייתר.

למי מתאימה השיטה של השתלת שיניים ביום אחד?

כדי שהשתלים ייקלטו בעצם הלסת יש צורך בנפח עצם משמעותי, גם בנפח לגובה וגם לעובי. מטופלים חסרי נפח מספיק בעצם הלסת לא מתאימים להשתלה ביום אחד.

על עצם הלסת להיות באיכות עצם מתאימה עם עדיפות לעצם צפופה. כדי להיות בטוח שאיכות העצם מתאימה לשיטה החדשה יבצע הרופא צילום CT שדרכו הוא יוכל להעריך את איכות העצם.

על המטופל להיות חסר גורמי סיכון כמו עישון או מחלת סוכרת. העישון הכבד פוגע באספקת הדם למקום ההשתלה ומחלת הסוכרת פוגעת בתהליך של ריפוי הפצעים.

יש צורך באיזון המנשך ובסגירת תקינה של הפה כדי לפזר את העומסים המופעלים על השתלים בצורה הרמונית ומינימאלית.

חשוב לעשות שינויים בהרגלי אכילה. לאחר  השתלת שיניים ביום אחד יש להימנע מאכילה של מאכלים קשים ללעיסה ולהקפיד על כלכלה רכה לתקופה של חודש עד חודשיים בהתאם להוראות הרופא.

בשיטה זו מומלץ להשתמש בשתלים מיוחדים המתאימים לשיטת ההעמסה המידית. על השתלים להיות בעלי יכולת עיגון מיידית וטובה עם שטח פנים מחוספס. שטח הפנים המחוספס יעודד חיבור ביולוגי מהיר יותר עם תאי עצם הלסת ועם הרקמות העוטפות אותה.