עבודות רבות מתבצעות בגובה כאשר העובד אינו ניצב על קרקע יציבה ובטוחה. עבודות בגובה אחרות מתבצעות כאשר העובדים ניצבים על גגות או משטחים גבוהים ללא מעקה. מצבים אלו, ואחרים נוספים, הינם מסוכנים ובנוסף, יעילות העבודה נפגעת בגלל החשש של העובדים. משום כך ובגלל סיבות אחרות, יש צורך להסדיר את כל הנושא בצורה נכונה.

 

המוסד לבטיחות וגהות הכפוף למשרד העבודה הוא הגוף אשר אחראי על כך והוא אשר מפרסם תקנים וחוקים בנידון. כל מעסיק חייב לציית לחוקים אלו כדי לשמור על בטיחות עובדיו. הציות לחוקים חשוב גם מסיבות אחרות. תקלות הגורמות לפגיעות בעובדים משבשות את מהלך העבודה התקין. במקרים של תאונות חמורות הגורמות למוות או לנכויות רציניות, יגיעו חוקרים ממשרד העבודה, וכן, חוקרי משטרה. עלולות להיות מוגשות תביעות מצד העובדים ומשמעות הדבר הוא הוצאות כספיות, נזקים תדמיתיים למקום העובדה ועוד. מאידך הקפדה על עבודה בטיחותית תתרום למוניטין של המעסיק.

הקפדה על עבודה נכונה

עבודה בגובה מחייבת שימוש במכשור ואביזרים מתאימים ובין היתר: רתמות בטיחות, קסדות, חבלים, קרבינות, בולמי נפילה, ערכות לעבודה בגובה ועוד. בכל אלו ישתמשו העובדים כאשר הם ניצבים על סולמות, על גגות ללא מעקות, על רמפות ופיגומים, על סלי הרמה של מנופים ומעמיסים טלסקופיים ובנסיבות דומות אחרות. כך תהיינה שתי הידיים חופשיות לפעילות וכך העבודה תזרום היטב ולא השתהות מיוחדת. חברות המתמחות בנושא מייעצות לגבי הציוד הנדרש, וכן, מבצעות הדרכה, קובעות נהלי עבודה, מסייעות בארגון מערך עבודה מסודר ובטיחותי ועוד. תפקידן, למשל, לדאוג שהעובדים לא יעבדו על גגות קלים דוגמת אסבסט מחשש לנפילה אלא על גגות קשיחים. בעבודות מסוימות, יש צורך בעובד נוסף הניצב למטה ומפקח על פעולות העובד התלוי למעלה, מדריך אותו ומסייע במקרים מיוחדים. יש הוראות לגבי צורת העלייה על הסולם, לגבי זווית הנטייה המותרת בעת עבודה בגובה ועוד.

שירות מקצועי

בעבודות סנפלינג, למשל, יש צורך לנקוט במשנה זהירות בגלל שהעובד למעשה תלוי על חבלים. יש לקבוע נקודות עיגון, חבלי אבטחה ועוד אלמנטים חשובים. יועצי בטיחות מוסמכים עוברים הכשרה מיוחדת שלאחריה הם מקבלים רישיון לעסוק בתחום. יועצים אלו העובדים במיקור חוץ מארגנים השתלמויות לממוני בטיחות מטעם מקום העבודה, מבצעים הדרכות במקום העבודה ו/או במשרדיהם ועוד. המטרה היא להכשיר את העובדים ומנהליהם לעבודה נכונה. בנוסף, הם עורכים ביקורות חיצוניות לוודא שכל המידע נלמד והוטמע אצל המנהלים והעובדים עצמם. מניעת התאונות היא ערך עליון ומונעת נזקים שאחר כך לא ניתן לתקן ואשר עלולים לגרום להוצאות גדולות. מומלץ להיעזר בחברה בעלת מוניטין בתחום מתן שירותים אלו וביניהם: בטיחות בגובה, בטיחות באש, בעבודה עם חומרים מסוכנים ועוד. השירות ניתן על בסיס קבוע שנתי או על בסיס מזדמן לקראת פרויקטים מורכבים וכדומה.