לא מעט ישראלים מנצלים את העובדה שהם מתגוררים בקומה עליונה, על מנת ליהנות מתוספת בנייה על הגג. הרעיון הוא מאוד פשוט. במבנים רבים, כולל כמובן מבני מגורים, יש אפשרות להוסיף חדר על הגג בתנאי כמובן שמקבלים את האישורים הנדרשים לכך.

 

על מנת להתחיל בתהליך האישור ולקבל אותו, הרי שיש לשכור את שירותיו של אדריכל אשר אמור לבדוק גם את מצבו הפיזי של הגג וגם את המצב החוקתי שלו, קרי למי הוא שייך וכיצד הוא מתחלק. בהנחה וניתן לבנות על הגג מבחינה פיזית, אז ניגשים לבדוק כיצד הוא מחולק. בעיקרון, הגג הוא רכוש משותף אשר יכול להתחלק בין הדיירים השונים. בדומה למשל לחצר, חניון וכל שטח משותף אחר. הוא מתחלק בצורה שווה בין כל הדיירים או באופן שונה, בהתאם להסכמים ביניהם.

על מנת לקבל אישור לתוספת בנייה על גג, יש להציג הסכמה של לפחות 75 אחוז מכלל בעלי הנכסים במבנה. ההסבר לכך לפשוט, אם הגג הוא שטח משותף, אנחנו לא יכולים לבנות עליו באופן חופשי, שכן זה ישפיע על שטח של דיירים אחרים. לכן אנחנו צריכים לקבל את ההסכמה שלהם. חשוב לומר, זה הרבה פעמים דורש עלויות מסוימות מצדנו, שכן מן הסתם, בתור בעלי שטח נרחב יותר, אזי שאנחנו נצטרך לשלם אקסטרה במקרים מסוימים, למשל בכל מה שקשור לתחזוקה.

כיצד אדריכלים יכולים לעזור לנו בתהליך

מעבר לעובדה שאנחנו נדרשים לשירותים של אדריכל או אדריכלית בשביל לוודא שניתן לבנות על הגג מבחינה פיזית, הרי שאנחנו גם נדרשים לבדוק האם תוכנית בניין עיר (תב"ע), מותאמת לתוספות בנייה. כלומר, האם התוכניות של הרשות המקומית, מאפשרות לבצע תוספות בנייה מסוג זה. בדרך כלל, ההיתר יינתן אם לא נוצלו כל זכויות הבנייה בנכס.

אדריכל מנוסה ידע לבחון את התוכנית היטב, לקדם את קבלת ההיתר מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכמובן הוא ידע לערער במקרה ולא נקבל את האישור. אדריכלים מנוסים גם ידעו לספק לנו מידע ועזרה, אם נניח אנחנו לא מקבלים את ההיתר ונדרשים לחפש פתרון אחר.

על מנת לקבל את ההיתר, בכל מקרה יש להציג הוכחות של בעלות על השטח והסכמה של 75 אחוז מבעלי הנכסים, צריך לציין, כל דייר יכול להגיש התנגדות (אלא אם הוא בעצמו ביצע הרחבה בדירה שלו). והוועדה תקשיב לכל ההתנגדויות ולאחר מכן תקבל החלטה.

לפני סיום רק נציין, תוספת הבנייה איננה בלתי מוגבלת. היא אמורה להיות קומה אחת, בין אם זה דרך בנייה קלה או בנייה אחרת, היא אמורה להיות פשוטה, נקייה ומהירה, מבלי לפגוע במבנה כמובן וכן מבלי לפגוע בדירות של שאר בעלי הנכסים במבנה. כמו כן, הכניסה לתוספת תהיה מתוך הדירה ולא משטח חיצוני.