גוף בריא הוא המתכון לאיכות חיים, אבל כשהגוף חורק וקשה מאוד לתפקד איכות החיים נפגעת. אנשים רבים סובלים מבעיות ברכיים הבאות לידי ביטוי בכאב כרוני שמתעורר במצבים שונים בעוצמה ובתדירות המשתנה מאדם לאדם. יש מי שמדווחים על כאב בעת פעילות גופנית מאומצת בעוד אחרים בעת הליכה ואחרים גם בעת מנוחה.

כלים
החלפת ברך
החלפת ברך


במרבית המקרים מדובר בבעיה שמקורה בשחיקת הסחוס או בשחיקה במפרקי הגוף, תופעה ידועה המכונה אוסטאוארטריטיס (( OA- דלקת מפרקית ניוונית השכיחה בעיקר בגילאי 60 פלוס, אבל היא אינה הסיבה היחידה לבעיות ברכיים.
בכל מקרה, הכאבים יכולים לבוא לי ביטוי במגוון ווריאציות בין אם בתחושה של אובדן גמישות או בדלקת חריפה, בצקות, נוקשות או רכות באזור, הצטברות נוזלים ועוד תופעות.
יש מי שאצלם השחיקה מתחילה בעקבות תאונה או מאמץ פיזי מוגבר ואפילו עלייה במשקל ונפוצה יותר ככל שמתבגרים.

די לשחיקה
ההמלצות הרפואיות לטיפול בכאבי ברכיים מגוונות ותלויות במצב הפציינט ובחומרת המצב. לרוב מתחילים בנטילת משככי כאבים להתמודדות עם הכאב, אך משככים לא מטפלים בבעיה אלא רק בסימפטום. לעיתים ההמלצות יכללו ירידה במשקל במידה והמשקל מכביד ומעמיס ומקצין את הבעיה. פעילות גופנית מתונה יכולה לסייע, כי מחקרים מצביעים על כך שהכאב מחריף דווקא בעת מנוחה. תוספי תזונה להשלמה תזונתית גם הם יכולים לסייע וכן תרגילי פיזיותרפיה ומתיחות לאיזון ויציבה נכונה ותנועה מותאמת לטווח התנועה לכל מטופל בהתאם למצב הברכיים.

לרוע המזל, לא תמיד הפעולות התומכות ישפרו את הברך ויפתרו את הבעיה ויש מי שמופנים לפרוצדורה של החלפת ברך. בעבר תהליך זה נחשב מסובך, אך כיום בשטה הקדמית השיקום התקצר והתוצאות מרשימות. המטרה היא להחליף להחזיר למטופל את היכולת לתפקד עם הברך בתנועה המדמה את התנועה הטבעית ככל שניתן.

החלפת החלק הפגום במפרק מלאכותי
הפרוצדורה הכירורגית יכולה לכלול החלפה חלקית של הברך או החלפה מלאה, תלוי במצב של הפציינט ובהחלטת הרופא המנתח. החלפה חלקית קצרה יותר והתוצאות מהירות יותר, אך במקרים רבים כששניים או יותר מתאי הברך פגועים תידרש החלפה מלאה.
כלומר, החלפה חלקית – ניתוח החלפת חצי מפרק ברך - היא פעולה משקמת הנועדה לפתור בעיה המתרחשת כאשר מופיעים שינויים ניווניים המוגבלים למדור אחר בדרך ומשמרים את הרצועות הצולבות במלואן בעוד ניתוח החלפה מלאה מוחלפים חלקי הסחוס והעצם הפגועים בשתלים מיוחדים.
הניתוח נעשה בהרדמה אזורית או מלאה, כאשר מניחים את הרגל של המטופל על גבי תומכים ולאחר חבישת גרב סטרילית, מבצעים חתך אורכי על גבי הברך. הניתוח כולל הסטה של הפיקה כדי לחשוף את החלקים הפגועים של הסחוס, לשחרר ולאזן את המתח תוך הפרדת הרקמות הרכות בחלק הפנימי של עצם השוק וסילוק האוסטאופיטים הבולטים באזורים בהם התקיים ניוון או הרס של הסחוס. הסרת הסחוס השחוק מתבצעת באמצעות ביצוע חתכים מותאמים לפי צורת המשתל ולאחר מכן, מקבעים את המשתל המלאכותי.
בפרוצדורות העכשוויות משתמשים ברכיבים מתכתיים המודבקים לעצם הירק והשוק, כשבנם רכיב פלסטי העשוי מפוליאתילן אשר מתפקד כסחוס. הפצע נסגר עם תפרים וחבישה סטרילית.
לרוב המנותחים נשארים לאשפוז של יומיים שלושה ולאחר מכן מתחילים בתרגילי פיזיותרפיה לחזרה לתפקוד תוך ביקורות אצל אורתופד מומחה.
הפרוצדורה במתכונתה הנוכחית בעלת סיכוי הצלחה גבוהים במינימום כאב וללא הגבלות מיוחדות. אורתופד מומחה בהחלפת ברך יוכל לייעץ אם כדאי לעבור ניתוח ומאיזה סוג, כשההחלטה אינדיווידואלית ותלויה במגוון פרמטרים מעוצמת הכאב ועד הפגיעה בתפקוד ובאיכות החיים.