יוזמה חדשה של הבנק העולמי: אג"ח פיתוח (Development Impact Bond) למיגור האבטלה הגבוהה וצמצום פערים מגדריים  בתעסוקה

מדובר ב-DIB הראשון של הבנק העולמי בתחום התעסוקה, ומבין הראשונים בכלל שהושק עד כה על ידי הבנק העולמי, הכולל הקצאה ראשונית של 9.5 מיליון דולר ומימון נוסף של כ-5 מיליון דולר. האג"ח עומדת כיום עם גיוס הון של כ-1.8 מיליון דולר ממשקיעים בינלאומיים ומקומיים, כאשר המשקיעים יקבלו החזר על בסיס השגת תוצאות.

מדי שנה כ-40,000 צעירים בוגרי אוניברסיטאות פלסטיניות יוצאים לשוק העבודה. שלושה מתוך כל חמישה בוגרים לא מצליחים להשיג עבודה. בהשוואה לצעירים בישראל, לצעיר פלסטיני יש רק שליש מהסיכויים למצוא עבודה. בעזה סיכויי התעסוקה נמוכים עוד יותר, על רקע פעילות כלכלית מוגבלת, ושיעור האבטלה בקרב צעירים מגיע לכ-60%. נשים פלסטיניות נאלצות להתמודד עם מחסומי תעסוקה גבוהים אף יותר - ההסתברות להצטרפות לשוק העבודה עבור אישה פלסטינית בעלת תואר שני היא 8% בלבד, לעומת 65% עבור גבר פלסטיני.

בתגובה, הבנק העולמי משיק תוכנית חדשה של איגרות חוב לפיתוח ואימפקט חברתי (DIB-Development Impact Bond) כדי לסייע להתמודד עם האבטלה בקרב צעירים פלסטינים, כחלק מפרויקט הבנק העולמי Finance for Jobs. התכנית עונה על שני חסמים מרכזיים במציאת עבודה עבור צעירים – הראשון הינו חיפוש עבודה אינו תהליך מובנה ונגיש עבור רובם, והשני הינו שהרבה מהם חסרים הכישורים הטכניים הנדרשים בשוק.

אחת הסיבות שכל כך קשה לצעירים וצעירות פלסטינים למצוא עבודה היא כי תהליך חיפוש עבודה אינו תמיד תהליך חלק או ברור בגדה המערבית ורצועת עזה. לפעמים קשה לגלות אילו חברות שוכרות מועמדים לתפקידים, בעיקר אם אותה חברה שוכנת בעיר אחרת מעיר מגוריך. הסיבה השנייה היא שגם כשיודעים לאן לפנות, לעיתים קרובות הקושי האמיתי הוא שלבוגרי אוניברסיטאות צעירים אין את הכישורים הטכניים הספציפיים שחברות בשוק דורשות למילוי התפקיד, גם כשיש שורה ארוכה של מועמדים.

איגרות חוב לפיתוח יספקו מענה חדשני

פרוייקט ה-DIB החדש של הבנק העולמי יתמודד עם אתגרים אלה על ידי חיבור בין בוגרי אוניברסיטאות למשרות חדשות ושילוב הצרכים והתוכן של המעסיק בתכנון ההכשרה המקצועית, במטרה להבטיח שצעירים לא יפספסו משרות רק משום שחסרים להם כישורים או יכולות מאוד ספציפיים.

לצורך כך יצר הבנק העולמי שיתוף פעולה עם ארבעה משקיעים בעלי השפעה שיממנו את התכנית - הבנק האירופי לשיקום ופיתוח (EBRD), בנק הפיתוח היזמי ההולנדי(FMO) , Invest Palestine וה-Palestine Investment Fund, המבססים תהליכי ניהול ביצועים קפדני בתכניות ההדרכה של DIB.   

אם צעירים פלסטינים יסיימו את הכשרתם ויבטיחו תעסוקה באמצעות ה-DIB, המשקיעים הפרטיים יזכו להחזר מהבנק העולמי וממשרד האוצר הפלסטיני. מבנה 'מימון מבוסס תוצאות' זה, כמו גם הסיכון של המשקיעים הפרטיים שלוקחים על עצמם את הסיכוי להפסיד את כספם, יוצרים מצב בו לכל המעורבים בתכנית יש אינטרס כי התכנית תעמוד ביעדים ותביא להישגים.

הסבב הנוכחי של ה-DIB יטפל באבטלה באמצעות פיתוח מיומנויות לכ-2,000 בוגרים לקראת תעסוקה. המחזור הראשון של ה-DIB יתמקד בתעסוקת אחיות וסיעוד, ויתמוך בבתי חולים המבקשים לשפר את הסטנדרטים ואיכות הטיפול בהם. איגרת החוב תתמוך גם בקידום משרות פקחי בריאות ובטיחות בענפי הבנייה והתעשייה ותכוון למוטבים בני נוער וצעירים פלסטינים בגילאי 18 עד 29, עם ייצוג נשי של לפחות 30%.

המימון ל-DIB זה מגיע מהקרן של הבנק העולמי לעזה ולגדה המערבית, ומקרן המדינה וקדום שלום, קרן הנאמנות ההגלובלית הגדולה ביותר אשר הוקמה במטרה לממן גישות חדשניות לחיזוק מדינות וקידום שלום באזורים שנפגעו מקונפליקטים ואלימות.