לאחר שבוע עבודה ארוך ומתיש, מגיעה סוף כל סוף שבת המלכה. והיא באמת מלכה, מכיוון שהיא מאפשרת לנו לנוח כמו שצריך ולשמור כוחות לקראת שבוע פורה נוסף. כשומרי מסורת, אנו מקפידים על שמירת שבת כהלכתה.

כלים

 

לשם כך, אנחנו זקוקים לפריטים שחשוב שיהיו בכל בית יהודי: פמוטים להדלקת נרות, כלים לקידוש והבדלה, סידורי תפילה ועוד. הבה נקדיש מעט תשומת לב לפרטים המלווים אותנו משבת לשבת.

פמוטים להדלקת נרות

הדלקת נרות מבשרת את כניסתה של השבת, ולכן חשוב להשקיע בפמוטים מהודרים שיעזרו לנו להפיץ את אורן של הנרות בבית. כדאי להתאים את הפמוטים למספר הנרות שאתם נוהגים להדליק בבית. ישנם פמוטים מהודרים המיועדים לשני נרות, והם נפוצים מאוד בקרב רבים, שכן חובה להדליק לפחות שני נרות בשבת – נר אחד כנגד "שמור" ונר אחד כנגד "זכור".

עם זאת, יש הנוהגים להדליק נרות כמספרם של בני הבית, ובמקרה זה הם זקוקים לפמוטים בעלי קנים רבים יותר. פמוטים להדלקת נרות מגיעים בשלל עיצובים. ניתן לבחור בפמוטים המסורתיים העשויים מכסף, או בפמוטי זכוכית עדינים ונוצצים. כמו כן, בימינו קיימים אין ספור עיצובים לפמוטים: פמוטים הבאים עם ברכה כתובה להדלקת נרות, פמוטים הכוללים עיטורי חומה בדומה לירושלים ועוד.

כוס לקידוש

כשאנו חוזרים מתפילת ערבית בבית הכנסת, אנו מעוניינים לערוך קידוש ולפתוח בסעודה. לשם כך, מי שעורך את הקידוש (ראש המשפחה, בדרך כלל) זקוק לכוס קידוש טובה ואיכותית. כאשר מדובר בכוס שאתם שותים ממנה, אין מקום לפשרות. אתם מוכרחים לוודא שמדובר בכוס שעשויה מחומרים איכותיים דוגמת כסף. זאת משום שכוס בלתי איכותית עלולה לפגוע בטעמו של יין הקידוש, ובסופו של דבר גם לפגוע בבריאותכם. כוס העשויה מחומרים מותאמים, יכולה לשמש אתכם לטווח ארוך ולאפשר לכם לערוך קידוש בראש שקט. כמובן, מומלץ לבחור בכוס מעוצבת ונעימה לעין. יש הבוחרים בכוס קידוש ועליה עיטורי ענבים יפהפיים, ואחרים מעדיפים עיצוב פשוט יותר הכולל את כיתוב הברכה בלבד. מעבר לכך, כדי לשמור על כוס הקידוש לאורך זמן, מומלץ להקפיד על ניקיונה ולנגב אותה לאחר השימוש.

כיסוי לחלות

עוד רגע הקידוש נגמר. לאחר נטילת הידיים, אנו רוצים כבר לטעום מן החלות הריחניות. לשם כך, יש צורך להסיר את כיסוי החלות היפה והמעוצב כדי לגלות את הלחמים שנאפו במיוחד לכבוד השבת. קיימים הסברים שונים שבגינם אנו מכסים את החלות: לזכר המן שירד לישראל במצרים, כדי שיהיה ברור שהחלות מיועדות לכבוד השבת, וכן מכיוון שמקדימים את ברכת היין לברכת החלות ולא להיפך. לא משנה לפי איזה הסבר אתם נוהגים, תמיד חשוב שיהיה לכם כיסוי חלות מעוטר שיקשט את שולחן השבת.

סידורי תפילה

איננו יכולים להתחיל את השבת כראוי ללא סידור תפילות לשבת. גברים ונשים נוהגים להגיע לבית הכנסת, כשהם לבושים במיטב בגדיהם, כדי להתפלל שחרית. על מנת לעקוב בקלות אחרי התפילה, מומלץ לרכוש סידור הכולל בתוכו את כל תפילות השבת בתוספת פרשיות השבוע וההפטרות. כך ניתן לעקוב אחר התפילה בקלות רבה יותר. נוסף על כך, סידור לשבת הוא מתנה נפלאה לכל הזדמנות – בר מצווה, בת מצווה, אירוסין ואפילו חתונה. אפשר לבחור סידור בעיטורים מגוונים ואותיות בולטות. אחרי הכול, נעים להגיע לבית הכנסת עם סידור איכותי ביד.

סט להבדלה

סט להבדלה כולל ארבעה מרכיבים עיקריים: כלי לבשמים, כוס של יין להבדלה, נר להבדלה ומגש המחזיק את כל הכלים. הסט עשוי בדרך כלל מכסף, והוא כולל עיטורים ועיצובים שונים. אז נכון שכולנו קצת עצובים כשהשבת יוצאת, אבל עם סט הבדלה משובח ומהודר, פשוט כיף לעשות הבדלה.

תיקון הכללי מהודר

ישנם הרבה חסידי ברסלב וגם יהודים מכל הסוגים שקוראים בשבת את התיקון הכללי לרבי נחמן מברסלב זכותו תגן עלינו מתוך ספרון איכותי ומעוצב. הקריאה לרוב נעשית לאחר תפילת מנחה של שבת או שחרית של שבת.