בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא – שמן מסוגים שונים משחק תפקיד מרכזי בחיים שלנו, במגוון דרכים שונות. הוא כמובן נמצא ברבים מהמאכלים אותם אנו אוכלים על בסיס קבוע (ממש לא רק במאכלים שומניים במיוחד אלא כמעט בכל סוג מזון ניתן למצוא כמויות מסוימות של שמן), הוא משמש אותנו בתכשירים קוסמטיים שונים, הוא מהווה חלק ממכשירים שונים בהם אנו משתמשים וניתן למצוא אותו בסוגים שונים וגם במקומות בלתי צפויים. פעמים רבות, שמן מסוג זה או אחר זולג מהמקום בו הוא אמור להיות, ויוצר כתמים מעצבנים ועקשניים במיוחד. בין אם מדובר בבגדים, בפרטי ריהוט וספות, בשביל הכניסה לבית או בכל מקום אחר – היכן נמצא לרוב כתמי שמן ואיך מורידים כתם שמן "טיפוסי"?

כלים

 

כתמי שמן בפנים הבית כתוצאה מהתנהלות יומיומית רגילה

לפני שננסה להבין איך מורידים כתם שמן, כדאי להבין היכן נמצא כתמים אלו בדרך כלל, שכן פעמים רבות איננו מודעים כלל לכך שכתם או בעיה אסתטית אחרת כלשהי הם למעשה כתם שמן, וכך לא נדע כיצד לגשת לטיפול בכתם זה בצורה אפקטיבית.

אחד המקומות בהם נתקל לעיתים תכופות יחסית בכתמי שמן הוא בבדים שונים בהם אנו משתמשים. כמובן שהבגדים אותם אנו לובשים הם המקום הראשון והמתבקש ביותר – מספיק שטפטף עלינו מעט רוטב בזמן שאכלנו או שהיינו בקרבת מקום בו בישלו , וייתכן בהחלט כי יש לנו על הבגדים כתמי שמן, לעיתים כאלו שלא שמים אליהם לב בהתחלה.

גם בבדים אחרים הנמצאים בסביבת המחייה שלנו סביר כי נתקל בכתמי שמן במוקדם או במאוחר, דוגמת הספות בסלון הבית, כיסויי המושבים ברכב שלנו, שטיחים ובעצם כל פריט אחר הנמצא בשימוש יומיומי בביתנו, אשר עשוי מבד או מחומר אחר אשר יספוג שמן בצורה טובה.

מלבד לבדים למיניהם, פעמים רבות נתקל בכתמי שמן גם במקומות אחרים, וזאת מכיוון שברגע ששמן נספג במשטח או במצע כלשהו, פעמים רבות הוא נשאר שם ולא יורד (לפחות עד שמסירים אותו בצורה אקטיבית...). לכן, במקרים רבים ניתן למצוא כתמי שמן גם על אבנית ומשטחים סופגים שונים, דוגמת האבנית המרכיבים את שבילי הגישה אל הבית, הגדר של הגינה, רצפת המוסך בו חונים הרכבים וכד'. מספיק שנשפך שם שמן פעם אחת, מסיבה זו או אחרת, וסביר להניח שזה ישאיר כתם שלא ירד עד שלא נזהה אותו ככתם שמן, ונטפל בו בהתאם.

איך מסירים כתם שמן בצורה יעילה באמת?

לאחר שהבנו מעט יותר לעומק את מגוון המקומות בהם לא נופתע למצוא כתמי שמן מסוג זה או אחר, הגיע השאלה הפרקטית החשובה באמת – איך מסירים כתם שמן באופן אפקטיבי, כזה אשר באמת יצליח לנקות ולהסיר את השמן ולהעלים את הכתם עצמו?

ובכן, הצעד הראשון הוא כאמור לזהות כי אכן מדובר בכתם שמן, ולא בכתם מסוג אחר כלשהו. כתמי שמן הם כאמור עקשניים יותר ולא ירדו בקלות על ידי שפשוף "רגיל" במטלית לחה וכד', ובמקרים רבים ניתן ממש להרגיש את תחושת השמנוניות במגע עם הכתם, במידה והוא אינו ישן או דהוי מדי. נסו להבין מאין הגיע כתם זה, מה היו המקורות האפשריים להופעתו, ובהתאמה – האם מקורות אלו הם שמנוניים או שמא מדובר בחומרים אחרים. לא קשה לזהות כתם שמן ברגע שמבינים מאין הוא הגיע, מרגישים את הטקסטורה שלו ונוכחים לראות כי לא ניתן לנקות אותו באמצעות מים וסבון רגיל.

לאחר שזיהינו כי מדובר בכתם שמן, נרצה להצטייד ולהשתמש בחומרי ניקוי ייעודיים עבור הסרת כתמי שמן. אלו מורכבים מחומרים אשר יודעים כיצד להיצמד למולקולות של השמן, לפרק אותן ולאפשר להסיר את החומר ביתר קלות. במקרים מסוימים החומר המטפל המומלץ ביותר יהיה בצורה של משחה, במקרים אחרים יהיה דומה יותר לחומר ניקוי נוזלי או יגיע בצורה של תרסיס אותו מרססים על השמן, ומחכים עד שיבצע את הריאקציה הכימית הרצויה, זו אשר תאפשר להסיר את הכתם ביתר קלות.

ישנם תכשירים ייעודיים כיום להסרת כתמי שמן מבגדים, מאבנים וקירות של בניינים ומסוגים נוספים ומגוונים של חומרים ומשטחים. מצאו את החומר המתאים ביותר לכתם השמן הספציפי עימו אתם מתמודדים, והסרתו תהפוך למשימה פשוטה יחסית.