הברכיים הן בין המיפרקים הפעילים ביותר בגופנו והן נושאות בעומס רב - הליכה, קפיצה, ריצה, ישיבה או קימה, עלייה וירידת מדרגות - בכל אלו, ועוד, מעורבים מפרקי הברכיים.

כלים

לא פלא אם כן שאחוז גבוה מהאוכלוסיה, סובל בשלב זה או אחר, מכאבים בברך העלולים להיגרם משחיקה טבעית של המיפרק, מעומסי יתר כתוצאה מפעילות גופנית מוגברת או עודף משקל, פציעות וחבלות.

במאמר הבא נסקור חלק מהבעיות הנפוצות ביותר הגורמות לכאבים בברך והסימפטומים שלהן.

תסמונת כאב פטלופמורלי

תסמונת זו מאופיינת בכאבים בקידמת הברך, והינה בין הבעיות השכיחות ביותר הגורמות לכאבי ברכיים. כאבים בברך הקידמית הוא אחד מהסימפטומים הנפוצים של הבעיה, כאשר  הכאב יתגבר בדרך כלל לאחר ישיבה ממושכת, כריעה, עלייה וירידת מדרגות או פעילות גופנית מאומצת המעמיסה על מפרקי הברכיים. כאבים בברך בכיפוף עמוק הינם סימפטום נוסף אופייני לבעיה.


שיטת הטיפול הנפוצה ביותר הינה באמצעות פיזיותרפיה המחזקת ומאזנת את השרירים הרלוונטים. בנוסף ניתן להסתייע בתומך לברך בשעת פעילות גופנית, חבישות, ובמקרים מסוימים אף יהיה צורך בהתאמת מידרסים מיוחדים לכף הרגל.

קרע במיניסקוס

קרע במיניסקוס הינה בעיה שכיחה יחסית והיא ניגרמת משתי סיבות עיקריות - קרע ניווני במיניסקוס הנגרם כתוצאה משחיקה טבעית של מפרק הברך ואופייני בדרך כלל בגילאים מבוגרים יותר, וקרע טראומטי במניסקוס העלול להיגרם כתוצאה מתנועה חדה ולא טבעית למיפרק, בדרך כלל תוך כדי פעילות גופנית או עומסי יתר.
הסימפטומים לבעיה יהיו לרוב כאבים בברך, נפיחות והגבלה בטווח התנועה של מפרק הברך.

שיטת הטיפול השמרנית והרווחת לטיפול בקרע במיניסיקוס הינה באמצעות פיזיותרפיה, אולם במקרים חמורים יותר, בהם הטיפול השמרני לא יעזור, ייתכן ויהיה גם צורך בניתוח לתפירת המיניסקוס או הסרת החלק הקרוע. טיפול פיזיותרפי לאחר הניתוח יסייע בשיקום הברך וחזרה הדרגתית לפעילות שוטפת.

תסמונת ITB (ברך רצים)

תסמונת ITB נחשבת כפציעת שימוש יתר ומופיעה לרוב כתגובה דלקתית ברצועה החיצונית של הברך לעומס יתר כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת.
זוהי אחת מחמשת הפציעות השכיחות בקרב רצים למרחקים ארוכים וידועה גם בשם I.T.B.S.

התסמונת מלווה לרוב בכאבים חדים בצידה החיצוני של הברך, בעיקר תוך כדי תנועה של כיפוף או יישור הברך, או הליכה וריצה למרחקים גדולים. לאחר הפעילות הכאב נוטה להיעלם, אולם יופיע שוב בפעילות הבאה, וברוב המקרים ניתן יהיה לחוש גם בהדרדרות לאורך זמן - הכאב יופע בעוצמה חזקה יותר ולפרקי זמן ממושכים יותר.

הטיפול הפיזיותרפי ב - ITBS כולל עבודה על חיזוק שרירים רלוונטים, הפחת כאבים ושיפור התבנית התנועתית של הריצה, והוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים.
במקרים מסויימים יהיה צורך גם בהתאמת מדרס כף רגל כדי לשפר ליקויים בתנועתיות.

לסיכום

כאבים בברך - אם כתוצאה מטראומה, שימוש יתר, או שחיקה טבעית  של המיפרק, הינה תופעה שכיחה מאוד. למרבה המזל, ברוב המקרים, טיפול פיזיותרפי יוכל להקל על הכאבים ואף לפתור את הבעיה.

המאמר באדיבות מרכז פיזיותרפיה צהלה