חרדה היא תחושה מאוד לא נעימה ואף תחושה שלא תמיד קל להגדיר. מדובר בסוג של רגש מעורפל שקשה לזהות מבחינה חיצונית, ובעוד שמול תחושת פחד ניתן להתמודד באופן עצמאי ואינטואיטיבי, הרי שמול חרדה ההתמודדות כבר הרבה יותר מאתגרת, וזאת כי הגוף נכנס למצב של קיפאון שמוביל לתחושת חוסר אונים, ועל כן חשוב שנדע כיצד להגיב, בין אם כבר חווינו מקרה של חרדה ובין אם מבקשים להיות מוכנים, או לדעת כיצד לסייע לבן משפחה.

כלים
4 דרכים יעילות להתמודד עם חרדות
4 דרכים יעילות להתמודד עם חרדות

פשוט לנשום

הרבה פעמים במצבי קיצון הנשימות שלנו מתקצרות, הן כאשר הקושי פיזי והן כאשר הקושי נפשי. אי לכך אם רק נשלוט בנשימה, הרי שבאופן עקיף נשלוט בתחושת המועקה ועל כן רצוי לעצור, לנשום עמוק ותוך כדי לסנכרן בין המחשבות לפעולת הנשימה. אט אט תבחינו כיצד הגוף נרגע ואילו החרדה מתמתנת והופכת להיות יותר שכלתנית ונשלטת. כמו כן, מוטב ללמוד טכניקות נשימה שעשויות להקל את ההתקף ועל כן רצוי לקבל הדרכה מקצועית, ולו מפסיכולוג. אם מעוניינים בכך, מוטב להכיר את המכון הישראלי לטיפול בחרדה - את "מכון חיבורים", כשחשוב לדעת כי המכון ממוקם בסניף ראשון לציון.

דרכים טבעיות

מגוון מחקרים מראים שביצוע של מדיטציה ויוגה אכן מסייעים לצאת מאותה תחושה של חוסר שליטה. פעולות אלו בעיקר מסייעות להקל את סממני התופעה ואף להפחית את תחושת העייפות הנלווית. כמו כן, תרגילים אלו בעיקר אידאליים כאשר מבחינים בבעיה ומבקשים למתן אותה. שנדגים? מי שעומד לצאת לדייט או לעלות על טיסה והוא חש בחרדה משתלטת, מוטב שיעצור בצד, ייקח כמה דקות ויערוך תרגילי יוגה (או פילאטיס) פשוטים. כמו כן, מוטב להשלים שיטה זו עם שיטה טבעית נוספת, קרי תרופות הומאופתיות. להלן דוגמאות לתנועות מרגיעות שלקוחות מעולם היוגה: תנוחת הדג, מתיחת חתול, עמידת ראש וכריעה מטה בתנוחת כלב.

פרופורציות שכלתניות

הרבה פעמים צריך לבחון את הסיטואציה מבחוץ. כך למשל אם נכנסים לתוך מחשבות מטורפות רצוי לבקר אותן ממש כפי שמבקרים כל דבר חיצוני ששייך למישהו אחר. בנוסף, חשוב להבין מתי מדובר באזעקת שווא, משמע חשוב לבחון האם בחרתם להגיב באופן מוגזם, ופה מוטב להתבסס על ניסיון העבר, משמע אם כבר נלחצתם בעבר ולבסוף התברר שלא הייתה סיבה מוצדקת, הרי שיש להסתמך על כך ולאפשר לנתונים להרגיע אותכם. עוד כלי יעיל ושכלתני הוא פשוט להגדיר באופן מודע זמן עבור דאגה, ולו כדי שתחושת החרדה לא תשתלט באופן בלתי צפוי והרבה יותר מלחיץ.

כדורי הרגעה

כאשר המצב באמת קשה אין מנוס אלא לקחת כדורי הרגעה, ופה בין היתר נמצא גם תרופות הרגעה טבעיות. כמו כן, יש לקחת בחשבון תופעות לוואי, התמכרות ואף תחושת תלות. מכאן שמראש ראוי להיות מודעים לבעיה, למזער את המינונים ולהיות במעקב רפואי.

בנימה חיובית

כבר חשים יותר רגועים? תזכרו זאת בפעם הבאה שתחוו התקף חרדה, או תרגישו לחוצים ומתוחים באופן חריג.