תוחלת החיים בישראל עולה באופן משמעותי ביותר בדורות האחרונים. מצב חדש זה יוצר שינויים בנתוני פילוח האוכלוסייה אשר מראים כי שכבת הגיל המבוגר מכילה מבוגרים רבים אשר חיים עד גילאים מבוגרים, דבר שלא היה קיים עד לפני כמה עשרות שנים.


המצב החדש הזה אשר מתקבל בברכה בכל משפחה כשהסבים והסבתות נהנים וחווים חוויות עם המשפחה המורחבת, הנכדים והנינים. אך מצד שני קבוצת המבוגרים בקרב האוכלוסייה גדלה בקצב מתמיד ואי לכך יש צורך להפנות משאבים וכוח אדם רב יותר לתחום הגריאטרי.


שירותי סיעוד
עם השנים התפקוד של האנשים המבוגרים שהיו עצמאים הופך אט אט לתלותי יותר. הם נזקקים לסיוע של הילדים והנכדים במצבים שונים כמו הגעה למרפאה, לבדיקות בבתי חולים, לקניות, סידורים ועוד. כאשר רמת התלות מתגברת, המשפחה מחליטה לבחון עם המוסד לביטוח לאומי את הזכאות של ההורים המבוגרים או אחד מהם לשירותי סיעוד.


נציגי המוסד לביטוח לאומי אח או רופא, בוחנים את מצבם הפיזי והמנטלי של האנשים המבוגרים והם נדרשים לבצע את מבחן ADL הכולל כמה נושאים אלמנטריים אשר מעידים על מצבו של המטופל כעצמאי או כתלותי.


בין הנקודות שנבדקות, היכולת שלו לעבור ממצב שכיבה למצב ישיבה וההפך. המסוגלות שלו להתלבש כראוי, לרחוץ את עצמו לבד במקלחת או באמבטיה באופן מושלם. עם הגיל נוצר קושי בשליטה על הסוגרים ורבים מהם זקוקים לחיתולים חד פעמיים, גם מצב זה מוסיף לניקוד של האנשים הקשישים. כמו כן נבדק נושא האוכל, אם האדם מסוגל לאכול באופן עצמאי או שהוא נזקק לאדם אחר שיאכיל אותו או הוא שותה אוכל טחון באמצעות קש. הנקודה האחרונה היא יכולת ההליכה שלו, אם באופן עצמאי, בעזרת הליכון, מקל הליכה או שהוא יושב על כיסא גלגלים.


מכלול הנתונים והניקוד יוצר דוח אשר מכריע אם הלקוח הספציפי זכאי לשירותי סיעוד ואם כן לכמה שעות בשבוע.


מטפלת סיעודית בבית הלקוח


עם קבלת אישור עקרוני להעסקת מטפלת סיעודית, נקבעת המעטפת של השירותים אשר היא מעניקה בהתאם לצורך ולהנחיות של הגורמים המוסמכים לכך במשרד.

 

בין הנושאים שהמטפל דואג להם, הגעה יחד עם האדם המבוגר לבדיקות וביקורים בקופת חולים, איסוף התרופות מבית המרקחת, הקפדה על כך שהמטופל יקבל את הכדורים על פי לוח הזמנים שנקבע. הכנת ארוחת בוקר, בישול ארוחת צהרים חמה בהתאם להנחיה של התזונאי ועל פי הרגליו של אדם זה. קניות וארגון הבית, טיפול בכביסות וכל עזרה הנדרשת בניהול משק הבית.


חשוב שהמטפל והמטופל ידברו בשפה זהה כדי שתהיה ביניהם תקשורת תקינה וכך הסיוע יהיה באמת מושלם. העזרה הזו של שירותי סיעוד יוצרת הקלה מאד משמעותית על המבוגרים ומשפחתם כיוון שיש מי שמטפל בכל הנושאים הבסיסיים של חיי היום יום שלהם.