אחד השלבים הראשונים, וגם החשובים ביותר, בבניית מבנה הוא שלב קידוח הכלונסאות. שלב זה הוא חלק מעבודות השלד של הבניין ונועד ליצור את קידוחי האדמה שבהם תתבצע יציקה של היסודות. מיקום היסודות נקבע מראש במסגרת תכנית הבנייה על ידי מהנדס קונסטרוקטור ובהתאם לתנאי הקרקע. המטרה היא להוביל את היסודות לעומק מתאים כך שיוכלו להישען על שכבת סלע מוצקה ובמקביל יספקו תמיכה מיטבית למבנה. על קידוח כלונסאות ובדיקה סונית לבדיקת איכותם, בשורות הבאות.

כלים

מה זה קידוח כלונסאות?

כלונס הוא למעשה מכלול של מוטות ברזל המחוברים זה לזה ויוצרים מעין מבנה כלוב מוארך. הביטוי בטון מזוין משקף מכלול של יציקת בטון על גבי שלד של ברזל. השילוב בין שני אלה יוצר מבנה אחיד בעל חוזק מבני גבוה הרבה יותר מאשר הבטון לבדו או הברזל לבדו. קידוח כלונסאות הוא תחום מקצועי שבמסגרתו מבוצע קידוח בתוך הקרקע, במיקומים המדויקים בהם יש לצקת את היסודות. הקידוח מבוצע בליווי מודד מוסמך המסמן את המיקומים המדויקים בהם יש לבצע את הקידוחים. כמו כן, הקידוח עצמו חייב להתבצע בצורה מקצועית על מנת להבטיח שהקידוח הוא אנכי לחלוטין ואינו נוטה באלכסון אפילו במעט. לאחר ביצוע הקידוח, מוחדרים הכלונסאות אל הקדחים וסביבם יוצקים את הבטון לצורך יצירת היסודות.  -PILE-TEST

מהי בדיקה סונית?

בדיקה סונית היא בדיקה שמיועדת לבדוק את איכות היסודות לאחר יציקת הבטון. הבדיקה מבוצעת כחמישה ימים לאחר היציקה, כאשר הבטון מספיק יבש ויציב. בשלב זה ניתן לראות את קצה היציקה מבצבץ מהאדמה וממנו יוצאים מספר מוטות ברזל שהם למעשה קצות הכלונס. הבדיקה עצמה מבוצעת בצורה הבאה: לברזל אחד שבולט החוצה מחברים חיישן המחובר למכשיר שיודע לפענח גלי קול. לאחר מכן נותנים מכה באמצעות פטיש פלסטיק מיוחד על גבי ברזל אחר של אותו כלונס. המטרה היא לשלוח גל קול אל מעמקי הכלונס באמצעות מכת הפטיש, ולקלוט את גל הקול שחוזר לאחר שעבר לאורך הכלונס, וזאת באמצעות המכשיר המפענח. בהתאם לפער בין גל הקול שנשלח ובין גל הקול החוזר, ניתן לבחון פרמטרים שונים שיכולים להעיד על איכות היסוד ועל תקלות וליקויים אפשריים, אם קיימים.

קידוח כלונסאות ובדיקה סונית הוא תחום מאוד מקצועי בענף הבניין ומחייב מעורבות של גורם מומחה בתחום זה ספציפית. תחום זה דורש גם ידע מקצועי וגם כלי עבודה וציוד מקצועי, כמו גם יכולת לפענח את הגרף שיוצר המכשיר הבודק ולהפיק ממנו מידע קונקרטי לגבי סוגי הליקויים הקיימים ביסוד. כך למשל, בדיקה כזאת יכולה לזהות חללי אוויר שנוצרו בתוך היסוד, חללים שיכולים לערער מאוד את החוזק המבני של היסוד שכן אין רציפות של הבטון לכל אורך היסוד. בדיקה סונית מאפשרת כמובן לאתר ולזהות ליקויים נוספים ולשם כך כאמור, נדרשים אנשי מקצוע מומחים בתחום של קידוח כלונסאות ובדיקה סונית.

https://pile-drilling.co.il/      הקודחים ישראל חברה לקידוח כלונסאות